Nekromanti Ankor, revisited

Vindhand

Myrmidon
Några kanske kommer ihåg att vi pratat om DoD-ankornas eventuella Disney-ighet här i forumet. Jag har nu kommit på varför jag inte alls delar denna uppfattning.

Om man tittar i en riktigt gammal DoD-bok (1985 eller 1987) så får man se en anka som har rätt litet med disney att göra. Visserligen saknar han byxor likt disneys ankor men resten är annorlunda.
* Näbben är smalare kantigare och spetsigare
* ögonen är proportionerade för att vara aningen större än mänskliga, inte för att täcka hela ansiktet som i disney
* den har hår på huvudet, klippt i en page-frisyr med lugg närmare bestämt
* ben och fötter är knotiga och har simhud på en fågelaktigt sätt snarare än de plastiga disneyfötterna.

Denna anka var den första DoD-anka jag såg och den har därför blivit tonsättande för hela arten i mina ögon... tänk så mycket en illustration kan göra :)

Rosen

Myrmidon
<I>tänk så mycket en illustration kan göra :)</I>

Vilket alla fattiga spelillustratörer vet... och alla fattiga spelredaktörer vägrar i sten att erkänna, för då kanske de måste ge dem mer betalt. (-:

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Japp, allt ligger hos betraktarens ögon & ilustratören skicklighet.
Sen om filk vill envisas medatt kalla dem för Kalle Anka-kopior är bara synd isåfall tycker jag.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Ofeig

Warrior
Pengar uppskovet till allt ont, men nästan allt gott också :)

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Ofeig

Warrior
Jag måste också tillägga att ankor faktiskt ÄR grymma!

"Nietzsche är död" - Gud

Johan K

Gammal & dryg
Håller helt med dig, fast det finns en ras som är klart grymmare och coolare än ankor. Det är dvärgar. Det är stenhårda, coola, tål mycket osv.

duvan

Warrior
Jag använde faktiskt synen på att ankorna är Disney figurer. I kampanjen så fick spelgruppen följe av en harmlös vinhandlare som just var anka, han kunde inte slåss eller göra någoting nyttigt så alla tyckte att det var som det brukar med ankor. Men det ingen visste var att han var en av Erebs skickligaste lönnmördare, gissa om de blev överraskade när dom fick reda på hans riktiga yrke.

Ofeig

Warrior
Jag måste säga att de är ungefär likvärdiga...

"Nietzsche är död" - Gud

Johan K

Gammal & dryg
Nja, smaken är ju som baken.....
Fördelen är ju med dvärgar att de tål mer stryk än vad ankor gör och så har de coolare levnadssätt.
Men vad vore fantasy utan alla varelser ?????? Inte mycket skulle jag vilja säga.

Warduke

Warrior
Ankor har ju alltid varit en del av Drakar precis som i RuneQuest och oavsett tolkning tycker jag att de borde vara med i spelet.

Daniel Schenström

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, ankorna kommer ju "ursprungligen" från Disney. Hur det hela hänger ihop är en kul historia som jag dock överlåter åt någon bättre historieberättare att redogöra för.

Awaiting MERMAID: the Dehydration

Johan K

Gammal & dryg
Har de inte med ankor ?? Om de inte har det så är det helt kalrt en jättemiss !!

Ezping Orm

Hero
Jag kan försäkra dig om att ankor har funnits längre än mänskligheten. Det är ingenting som Disney har hittat på.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2000-10-13 13:36.</EM></FONT></P>

Azagthoth

Myrmidon
Borde det inte vara en aning sent för det nu? Hur stora påtryckningar som än kommer så kommer de nog inte kasta alla tryckta exemplar bara för att massorna vill ha med ankor...

/Azagthoth

Discordian

Swordsman
I Sinkadus 2 eller 3 finns det en del ankor, bland annat ett äventyr med en bunt piratankor som anfaller ett värdshus. (Oj, nu tror jag visst att jag avslöjade hela plotten...) Där finns det en hel del bilder på ankor, vill jag minnas.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Rosen

Myrmidon
<I>I Sinkadus 2 eller 3 finns det en del ankor, bland annat ett äventyr med en bunt piratankor som anfaller ett värdshus.</I>

Marius Storfot och hans besättning, ja. Det var i #3.
En av de bilderna reprintades också i ett nummer av Sverox när Gulliksson blev intervjuad där.

--
Åke