Ankjävlar och kaninhelveten!
"...personligen skiter jag i din lilla anka (inte dig, bara din anka) för att jag tycker inte "änder" passar in i ett Fantasy spel som DoD. Ska man lira ankor bör man skapa ett Disney rollspel, där man kan välja mellan ankor, möss hundar o.s.v. o.s.v."
Uhu? Argumenterar du med min svarta DoD-box från 1984? Talar vi om din censurerade '91a eller den DoD som faktiskt gavs ut? Varför just ankor inte passar när kattmän, vargmän och andra animorfa varelser hör hemma i genren är en gåta för mig. Förmodligen har det något med testosteronstinn koboldism att göra.
Ankor kan höra precis lika bra hemma i fantasy som spetsörade trädkramarfjantar. Eller för den delen, de kan höra hemma i varje annan genre som helst.
Som exempel kan vi ju ta "Albedo RPG", som är ett tämligen seriöst science fictionrollspel (behandlar massor med samhällsmässiga saker som demokratins "självklarhet", rasism och liknande, samtidigt som det är tekniskt trovärdigt, samtidigt som det är tämligen röjigt). Rollspelet bygger på två prisbelönta vuxenserier av Steve Galacci, "Birthright" och "Erma Felna, EDF". Den stora skillnaden gentemot de mycket mer accepterade SF-rollspelen Traveller och 2300AD är att samtliga rollpersoner i "Albedo RPG" är animorfa varelser, det vill säga djur (och detta trots Travellers Aslan eller lejonvarelser).
Eller så kan vi ta "Usagi Yojimbo RPG", även det med serietidningsförlaga. Här är det gamla japanska samuraj- och folksagor som återberättas, och återkommande teman är konflikter mellan olika slags förpliktelser och känslor - ett avsnitt handlar om hur vår huvudperson får uppdraget att hämta tillbaka två svärd från en desillusionerad samuraj som försvunnit och dött. Samurajen råkade dock bli förälskad i en flicka, som vägrar att släppa svärden som är det enda minne hon har av honom. Brodern dödar flickan, lämnar ifrån sig svärden och får belöningen, varpå brodern slås ihjäl av hans "kompisar" i ett rån. En sorglig liten saga om konflikten kärlek kontra bushido, medlidande kontra plikt, och girighet kontra vänskap.
Fast det är klart, huvudpersonen är ju kanin, så det är ju helt omöjligt att läsa Usagi Yojimbo och behålla någon slags Japan-känsla, eller hur? /images/icons/wink.gif
"Alver regerar, kolla bara på Link =)"
Zzzzzzz...
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>