från
Ankor i mundana? tråden, ursprungligen av
@Svarte Faraonen
"I den sabriska fältskären Yzabeau Brabazons krönika över den första sabriska världsomseglingen,
Om de antipodiska haven och deras fruktansvärda under, beskrivs ett flertal märkliga folkslag som ska bebo Mundanas baksida. De huvudlösa blemmyerna, de långörade panotierna och, mest kontroversiella av alla, de fågelhövdade nessokefalerna. Dessa beskrivs som människolika änder, småvuxna men morska och djärva krigare samt oförvägna sjöfarare. I arkipelagen söder om Eldhavet tycks de ha sitt hem, där de bygger sina hem och trotsar monsunvindarna i sina små skepp med vingliknande segel. Att dessa skulle existera är något som såklart ifrågasätts av varje sansad bedömare, vilka menar att det antingen rör sig om osedvanligt stora men ointelligenta fåglar liknande de moin'meragha som bebor Alarinns sydkust, eller ett okänt mänskligt folk i fjäderskrudar och masker.
Men om de finns? Nessokefalerna (eller
anaq som de betecknar sig själva) är då faktiskt ett folk, kanske avlägset släkt med ödlefolken och kamorferna. De ser för det mänskliga ögat onekligen andlika ut, med platta näbbar och fötter, smala halsar och huvuden och en fjäderdräkt som för kvinnorna är grå- och brunspräcklig och för männen präktigt färggrann, med en grön hjässa, rödvitt ansikte och brokig kropp. De når en människa till bröstkorgen, och deras vingar är i allt väsentligt ombildade till armar -- de fjädrar som pryder dem duger inte att flyga eller ens glidflyga med. De klär sig vanligen i praktfulla tunikor och hattar, och deras krigare bär rikt utsmyckade bronshjälmar och ödleskinnsharnesk. Politiskt är de organiserade i stadsstater vars styre varierar mellan snårig republikanism och tyranni under gudakonungar som anser sig stå i särskilt förbund med havsguden Qu'axaq, en nyckfull herre som ofta sägs kräva dränkningsoffer. Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.
Anaq
Styrka 1T6+2, Tålighet 2T6+2, Rörlighet 2T6+1, Uppfattning 2T6
Vilja 2T6+2, Psyke 2T6, Visdom 2T6, Utstrålning 1T6+3
Den medankeliga dygden: Anaq, oavsett om de lever under en republik eller en gudakonung, se deltagandet i stadsstatens politik och krigföring som oerhört viktigt. De får 3 enheter att placera på färdigheterna Argumentera, Lagkunskap och Spjut.
Fjäderdräkt: Beroende på kön får anaq antingen kännetecknet Praktskrud eller Kamouflerad till 4T6.
Qu'axaqs barn: Anaq börjar spelet med 5T6 i Simma, och drabbas av halva mängden syrebrist och nedkylning relativt människor.
Väs stormen i ansiktet: Anaq är lättlärda i Sjömannaskap och får ett extra slag på händelsetabellen för Färder & äventyr.
Talade språk: Axanaq.
Skriftspråk: Inga."