Jag kämpade med att komma på ett bättre namn, men det gick inte, så nu heter spelet bara Paris. Det här är ett experiment (föga förvånande) och jag vet inte alls hur det kommer fungera med flera spelande människor, men jag tänker att jag postar en anmälningstråd och de tänkta reglerna så kan vi vid upptäckta knasigheter tillsammans modda vid behov innan spelstart.
Det här är ett spel utan utröstning (men man kan åka ur) vilket gör att vi behöver ett antal rundor efter vilket spelet tar slut. Jag tänker mig 7 rundor och varje runda är 2 dygn, dvs 2 veckor speltid.
All diskussion kommer ske i speltrådarna, inga grupperingar som får skicka PM. Men ni kommer skicka PM till mig varje runda med hur ni vill flytta era enheter.
-------------------------------------------------
REGLER
Vid varje rundas start visas kartan med:
- färglagt vem som har kontrollen över varje arrondissement
- alla utplacerade enheter
Visa alla deltagares Makt.
Inflytande = Det som bestämmer vem som kontrollerar ett givet arrondissement.
Makt = Avgör vem soms vinner kungen och drottningens gunst. Högst makt vinner spelet. Kommer man ner till 0 eller lägre i makt får man omedelbart lämna spelet. Alla börjar med 5 i makt.
Få makt:
+4 kontroll över ett centralt (1-4) arrondissement vid rundans slut
+3 kontroll över ett mellanliggande (5-11) arrondissement vid rundans slut
+2 kontroll över ett yttre (12-20) arrondissement vid rundans slut
Förlora makt:
-2 om man tappar kontrollen över ett arrondissement
-3 om man deltog i ett uppdrag som misslyckades
-5 om man inte deltog i ett uppdrag som misslyckades
Uppdrag (slumpas ut placering av dem - antal är kopplat till vilken runda det är)
- Stoppa upplopp! Minst X inflytande behövs i arrondissement Y. Enbart Löjtnant/Kapten räknas.
- Tysta agitator! Minst X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Eskortera adelsperson! Exakt X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Skydda nobilitet! Alla till X angränsade arrondissement måste ha minst en enhet utplacerad.
Enheter att flytta runt (vid ogiltig förflyttning så slumpas förflyttningen!):
# Namn Förflyttning Egenskaper
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
L Löjtnant Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
K Kapten Upp till 3 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
H Härold Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i folk-arrondissement.
F Fogde Upp till 2 steg Bidrar med 1 inflytande till alla angränsande arrondissement.
S Spion Exakt 1 steg Bidrar med 1 inflytande per enhet (inte dina egna) i samma arrondissement, FÖRUTOM om en annan spion finns här. Då är bidraget 0!
# Rödkappans undantag
----------------------------------------------
Hemligt
# Folkkämpens undantag
Hemligt
Spelordning
1) Ny tråd för rundan. Aktuell karta visas upp. Kungens och drottningens uppdrag listas.
2) Diskussion i forumstråden samt inskick av enheternas förflyttningar till SL.
3) Rundan slutar. Ingen mer diskussion. Förflyttningar som kommer in efter detta ignoreras.
4) Enheterna flyttas enligt inskick. Ogiltiga ordrar ersätts av slumpade ordrar.
5) Inflytande kontrolleras per arrondissement och ny karta tas fram.
6) Makt räknas ut per spelare.
Kyrka
4 Notre-Dame
5 Panthéon
18 Sacré-Cœur
Folket
8 Parc Monceau
13 Bibliothèque nationale de France
15 Montparnasse
Armén
7 Musée de l'Armée
11 Bastiljen
16 Place du Trocadéro
Det här är ett spel utan utröstning (men man kan åka ur) vilket gör att vi behöver ett antal rundor efter vilket spelet tar slut. Jag tänker mig 7 rundor och varje runda är 2 dygn, dvs 2 veckor speltid.
All diskussion kommer ske i speltrådarna, inga grupperingar som får skicka PM. Men ni kommer skicka PM till mig varje runda med hur ni vill flytta era enheter.
-------------------------------------------------
REGLER
Vid varje rundas start visas kartan med:
- färglagt vem som har kontrollen över varje arrondissement
- alla utplacerade enheter
Visa alla deltagares Makt.
Inflytande = Det som bestämmer vem som kontrollerar ett givet arrondissement.
Makt = Avgör vem soms vinner kungen och drottningens gunst. Högst makt vinner spelet. Kommer man ner till 0 eller lägre i makt får man omedelbart lämna spelet. Alla börjar med 5 i makt.
Få makt:
+4 kontroll över ett centralt (1-4) arrondissement vid rundans slut
+3 kontroll över ett mellanliggande (5-11) arrondissement vid rundans slut
+2 kontroll över ett yttre (12-20) arrondissement vid rundans slut
Förlora makt:
-2 om man tappar kontrollen över ett arrondissement
-3 om man deltog i ett uppdrag som misslyckades
-5 om man inte deltog i ett uppdrag som misslyckades
Uppdrag (slumpas ut placering av dem - antal är kopplat till vilken runda det är)
- Stoppa upplopp! Minst X inflytande behövs i arrondissement Y. Enbart Löjtnant/Kapten räknas.
- Tysta agitator! Minst X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Eskortera adelsperson! Exakt X antal enheter behövs i arrondissement Y.
- Skydda nobilitet! Alla till X angränsade arrondissement måste ha minst en enhet utplacerad.
Enheter att flytta runt (vid ogiltig förflyttning så slumpas förflyttningen!):
# Namn Förflyttning Egenskaper
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
L Löjtnant Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
K Kapten Upp till 3 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
H Härold Upp till 2 steg Bidrar med 2 inflytande. +1 i folk-arrondissement.
F Fogde Upp till 2 steg Bidrar med 1 inflytande till alla angränsande arrondissement.
S Spion Exakt 1 steg Bidrar med 1 inflytande per enhet (inte dina egna) i samma arrondissement, FÖRUTOM om en annan spion finns här. Då är bidraget 0!
# Rödkappans undantag
Hemligt
# Folkkämpens undantag
Hemligt
Spelordning
1) Ny tråd för rundan. Aktuell karta visas upp. Kungens och drottningens uppdrag listas.
2) Diskussion i forumstråden samt inskick av enheternas förflyttningar till SL.
3) Rundan slutar. Ingen mer diskussion. Förflyttningar som kommer in efter detta ignoreras.
4) Enheterna flyttas enligt inskick. Ogiltiga ordrar ersätts av slumpade ordrar.
5) Inflytande kontrolleras per arrondissement och ny karta tas fram.
6) Makt räknas ut per spelare.
Kyrka
4 Notre-Dame
5 Panthéon
18 Sacré-Cœur
Folket
8 Parc Monceau
13 Bibliothèque nationale de France
15 Montparnasse
Armén
7 Musée de l'Armée
11 Bastiljen