Nekromanti Annat format än A4

Celledor

Hero
Satt och läste igenom kursmaterialet till en kurs jag börjat på. Materialet var i A5 format där sidorna sitter ihop på samma sätt som i ett vanligt A4 block (rutat, linjerat osv.) fast inte med en enda lång spiral utan ett antal dubbla "ringar".

Jag märkte att detta var ett mycket trevligt sätt att ha en bok på en 150 A5 sidor (skulle fungera lika bra med upp till 200 A5 sidor). Det finns ingen risk för sidorna lossnar med tiden, det är enkelt at lägga upp ett uppslag utan att boken stängs (det är helt platt), det är skönt att man kan vika boken på mitten osv. Det är helt enkelt väldigt händigt och skönt att läsa från.

I och för sig så får man inte plats med lika mycket men det är trevligt att dela upp böckerna på flera, en för regler, en för världen osv. så det blir inget problem.

Så en fundering om någon annan har funderat på att använda samma format, om någon gjort detta, om det redan finns att köpa eller allmänt om folk tycker att det är en bra idé.

Och en fråga är om någon vet hur man i Word så att man skriver på ett A5 blad samt skriver ut två A5 sidor på ett ark utan att det blir helt flummigt. Nu skriver min skrivare bara ut EN A5 sida som är uppdelad på två små sidor.

Rising

Vila i frid
Så en fundering om någon annan har funderat på att använda samma format, om någon gjort detta, om det redan finns att köpa eller allmänt om folk tycker att det är en bra idé.
Mina begränsade rollspelskunskaper säger mig att Trinity (White Wolf) faktiskt i början kom i en ringbunden version. Jag har också ett starkt minne av att senaste gången jag gick in i en stor kontorsvarubutik (det är mina älsklingsbutiker! När jag får en katalog från Matton så sitter jag och ritar kryss över grejerna som jag skulle vilja ha som en liten barnunge med Stor & Liten-katalogen) så såg jag en asfräck ringbindare för kontorsbruk. Liksom, ringarna var rätt dyra, men de gick att knäppa upp och använda flera gånger, så det skulle vara aspraktiskt för ens egna hemprojekt. Det är inte alla tryckerier som kan ringbinda, och jag har letat förgäves nu i ett par minuter efter några prisuppgifter bland våra leverantörer. Jag vågar faktiskt inte dra till med någon gissning.

Nå, jag gillar det, nog. Jag har inte bläddrat i Trinity, men att kunna slå upp en bok och kunna lägga den ner medan man slår tärningar och gör anteckningar, det måste vara skitpraktiskt. Jag tror att jag skulle gilla det formatet väldigt mycket.

Och en fråga är om någon vet hur man i Word så att man skriver på ett A5 blad samt skriver ut två A5 sidor på ett ark utan att det blir helt flummigt. Nu skriver min skrivare bara ut EN A5 sida som är uppdelad på två små sidor.
Jag tror inte det går att göra enklare än att man skriver ut det uppslag för uppslag. Alltså att det första arket skall ha sid 1. på höger sidhalva och sid X (=sista sidan) på vänster sidhalva. Därefter 3 på höger sidhalva och X - 2 på vänster sidhalva. Därefter 5 på höger sidhalva och X - 4 på vänster sidhalva. När det är klart så fortsätter man med uppslagen inifrån tidningen: 2 på vänster sidhalva och X - 1 på höger sidhalva, 4 på vänster och X - 3 på höger, osv, tills du kommer fram till bokens riktiga mittuppslag; med fyra ark så kommer mittuppslaget vara mellan sid 8-9.

Sedan skriver man ut den första halvan av uppslagen som vanligt, var och ett på ett nytt papper. Därefter stoppar man in dem igen, men vänder på dem (var och en för sig! Annars kommer mittuppslaget ju hamna på baksidan av omslaget) så att 1 och X hamnar på baksidan av 2 och X - 1, osv.

(Det är mycket enklare när tryckeriet gör det här jobbet åt en)

Troberg

Sinister eater
Jag tror inte det går att göra enklare än att man skriver ut det uppslag för uppslag. Alltså att det första arket skall ha sid 1. på höger sidhalva och sid X (=sista sidan) på vänster sidhalva. Därefter 3 på höger sidhalva och X - 2 på vänster sidhalva. Därefter 5 på höger sidhalva och X - 4 på vänster sidhalva. När det är klart så fortsätter man med uppslagen inifrån tidningen: 2 på vänster sidhalva och X - 1 på höger sidhalva, 4 på vänster och X - 3 på höger, osv, tills du kommer fram till bokens riktiga mittuppslag; med fyra ark så kommer mittuppslaget vara mellan sid 8-9.
Sedan skriver man ut den första halvan av uppslagen som vanligt, var och ett på ett nytt papper. Därefter stoppar man in dem igen, men vänder på dem (var och en för sig! Annars kommer mittuppslaget ju hamna på baksidan av omslaget) så att 1 och X hamnar på baksidan av 2 och X - 1, osv.
Många skrivardrivisar har en inställning för efterbehandling som kallas boschyr eller liknande. Då tar den vanliga A4-sidor, skalar ner dem till A5, stuvar om dem så att de kommer i rätt ordning och skriver ut dem. Funkar skitbra. Lite dyrare skrivare kan till och med vika och häfta i ryggen.

Jarre

Swordsman
Jag satt själv och bläddrade i de små 32-sidiga äventyrhäftena till Drakar och Demoner häromdagen och fick en snilleblixt (?) att själv använda mig av det formatet till mitt eget spel när den dagen kommer, om nu känslan för detta format sitter i sig. Upplägget blir väl ungefär som gamla DoD -91 med en bok för att skapa rollpersoner, en för utrustning och en för vapen, en för spelsystemet och sedan möjligheten att lägga ut världsinformation i mindre böcker för att känna att man uppnår resultat och inte bara sitter med 100 sidor ofullständig text.

Krille

Super Moderator
"Jag satt själv och bläddrade i de små 32-sidiga äventyrhäftena till Drakar och Demoner häromdagen och fick en snilleblixt (?) att själv använda mig av det formatet till mitt eget spel när den dagen kommer, om nu känslan för detta format sitter i sig."

Det gör det. Formatet kallas G5 (169x239mm), och jag valde att använda det i Andra Imperiet. Jag har hört folk som har köpt det enbart för att det var det gamla hederliga formatet och en hel klase kunder har tyckt att formatet var mycket behändigt. Själv är jag toknöjd.

tdh

Swordsman
Bara ett litet varnande finger

Först: jag älskar mindre format, Andra Imperiet har skön storlek, liksom de gamla Drakar och Demoner-häftena (samt de ännu äldre små äventyrshäftena, som jag tror åsyftas - inte 91-upplagans häften). Inget negativt allt om det. Jag gillar även A5-formatet, Drakens Tand var i det formatet nummer 1-7 som bekant, skräckrollspelet Splatter likaså.

Men till saken. Vi älskar de mindre formaten, de flesta äldre rollspelare gör det. Tyvärr kan man inte säga detsamma om alltför många återförsäljare, som har svårare att skylta med udda format och helst skulle se allt på Neogames-vis. Jag tycker det är tråkigt, men dessvärre är det nog något man måste ha i åtanke om man vill sälja lite bredare.

Å andra sidan är det kanske inte något problem. Kanske är man nöjd med att sälja något hundratal, låter det räcka med att man får ut spelet till de mest intresserade, forumfolket och i allmänhet gamla rävar som köper av nostalgi till formatet.

Bara en liten varning. Det kanske inte är något problem alls, men värt att åtminstone tänka lite på.

Hellzon

Långsamma Vargen
Gnäll

Det gör det. Formatet kallas G5 (169x239mm), och jag valde att använda det i Andra Imperiet. Jag har hört folk som har köpt det enbart för att det var det gamla hederliga formatet och en hel klase kunder har tyckt att formatet var mycket behändigt. Själv är jag toknöjd.
Om jag får gnälla lite: Boken var lite svårare (än en traditionell) att få att ligga öppen (antar att det handlar om att den kortare hävarmen tynger ner mindre) vilket gör boken svårläst. Och nej, jag vill inte knäcka ryggen. :gremgrin: Så med det sagt föredrar jag det vanliga formatet (vad nu det heter).

/Gnällzon

hraufnir

Swordsman
Re: Gnäll

Jag tror att det i grunden åsyftades en "bindning" i stil med ett kollegieblock fast inte direkt med spiral utan separata ringar. Så då blir det inget brytande eftersom sidorna inte sitter ihop i varandra.

Låter rätt mysigt tycker jag, enklare att hantera men kanske större risk för kantstötning. Man förstör ju dock inga ryggar snabbt, och ringarna i rygget skyddar iaf den delen av bladen... Man får nog vara ganska noga med vilket sorts papper man använder med tanke på att sidorna just ligger lösa (om jag inte massuppfittat något totalt nu=)

Hellzon

Långsamma Vargen

Ringbindning... ja det skulle vara bättre isåfall. Ultimat om den inte har någon "rygg" (som vissa kollegieblock har) så man kan flippa runt hela blocket och slippa se hela uppslaget när man bara läser halva. Och mindre format blir ju i såfall mer portabelt. Mmmm, mig gilla.

Men som hraufnir sa, papperet behöver vara hållbart.

Muggas

Hero
Kort fråga + en till fråga...

Tjena Krille. Tänkte bara fråga hur tryckkostnaderna påverkades av att du valde G5-format. Blir det hälften så dyrt per sida, eller hur fungerar det? Diggar det formatet skarpt också. Synd att du inte kommer till DanCon, för då hade jag kunnat kolla in ditt alster lite närmare. Har iofs inte besökt Helges håla på evigheter, tog de in Andra imperiet där?

Krille

Super Moderator
Långt svar + tre till svar

"Tänkte bara fråga hur tryckkostnaderna påverkades av att du valde G5-format. Blir det hälften så dyrt per sida, eller hur fungerar det?"

När man trycker så monterar man en hejjans massa sidor på ett ark, och sedan skär man ut dem och kapar ner till rätt sidstorlek. Därigenom uppstår en klase spill. Med G5-formatet så minimeras mängden spill. Man får alltså mer tryckt yta per krona med G5 jämfört med A4. Man får även fler sidor, men det spelar föga roll - det är tryckytan som är det viktiga.

DanCon blir det inte - jag sitter på Sverok Västs distriktsmöte då. Och Helges Håla har inte hört av sig angående Andra Imperiet på grund av att deras inköpsansvarige försvann en månad. Nej, det var inte Siba-Fabbe. Har du vägarna förbi så får du gärna kräva att de ska ta in det.

Arfert

Facit

har lekt med tanken att ha ringbindning på Saga, men jag är tveksam om det är kommersiellt riktigt... KÖPER nån ett ringbundet spel?
Det lutar nu å att det blir offsettryck, inte digitalt, och i så fall inbunden.

Sagas format blir 190x297 mm ... alltså lika högt som på en A4, men smalare... mycket bättre propotioner, närmare gyllene snittet...

Jarre

Swordsman
Så om man har tänkt sig att skriva ut sitt lilla hobbyprojekt i A5 (4 sidor per ark; 2 fram och 2 bak) och sedan häfta i mitten själv, hur löser man layouten bäst?

Är det att sätta spelet i större format och sedan bara låta efterbehandlingen skala om det när man tänker skriva ut det? För vill andra inte skriva ut, går det ju lika bra att läsa i större storlek på skärmen. Eller då är det kanske bättre att försöka layouta i A5-formatet från första början. Fast klarar programmet av att skriva ut i rätt ordning för att häftningen ska fungera då? :gremconfused:

Tänkte väl försöka göra layouten i InDesign eller nåt sånt, så det blir ordentligt gjort - är det några problem att använda skrivarens efterbehandling i pdf?

Troberg

Sinister eater
Eller då är det kanske bättre att försöka layouta i A5-formatet från första början. Fast klarar programmet av att skriva ut i rätt ordning för att häftningen ska fungera då?
Det beror helt på vilken skrivare du har, men det är antagligen struligare i vilket fall.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
G5 är kostnadseffektivast

När man trycker så monterar man en hejjans massa sidor på ett ark, och sedan skär man ut dem och kapar ner till rätt sidstorlek. Därigenom uppstår en klase spill. Med G5-formatet så minimeras mängden spill. Man får alltså mer tryckt yta per krona med G5 jämfört med A4. Man får även fler sidor, men det spelar föga roll - det är tryckytan som är det viktiga.
IIRC så var detta anledningen till att Ä-spel körde med G5-format på 1980-talet.

gråhök

Veteran
Jag vet att PostScript-filters "ps2ps" kan bygga "Sidor i A5, dubbelsidigt, utskrivet på A4, utlagt så att det bara är att ta sidorna ur skrivaren och häfta". Dock vet jag inte hur lätt det är att kroka in det i (säg) en skrivardrivrutin i Windows.

Jarre

Swordsman
Det beror helt på vilken skrivare du har
Eller ordbehandlingsprogram. Hittade en funktion i Word (kör 2003, men jag antar att tidigare versioner också stödjer det) som kallas bokvikning, vilken automatiskt byter till häfteformat, alltså ändrar till A5 (inte omskalning, utan nedminskning) och lägger sidorna i rätt ordning. Skriver man ut varannan sida, så är det bara att lägga tillbaka dem i skrivaren och skriva ut resten för att sedan häfta och vika!

Jarre

Swordsman
Och en fråga är om någon vet hur man i Word så att man skriver på ett A5 blad samt skriver ut två A5 sidor på ett ark utan att det blir helt flummigt.
Skrev längre ned i tråden. Närmare bestämt här! Hoppas jag förstod din fråga rätt nu...