Olle Linge
Snigel
Det vanligaste är förstås att kampanjer är centrerade kring ett par rollpersoner. Ibland kan det även vara en rollperson i fokus och de andra spelar någonting som är relaterat till den rollpersonen.
Det jag funderade på nu var ifall det skulle vara intressant att spela en kampanj med annorlunda centrering. Det skulle till exempel kunna vara ett föremål eller en konflikt och det finns säkert flera andra bra förslag som jag inte tänker på.
Om vi tar en konflikt som exempel. Anta att det finns två släkter som är ärkerivaler och har krigat sedan urminnes tider. I en vanlig kampanj skulle denna konflik med framgång kunna användas för att göra saker och ting spännande. Ponera nu att man istället fokuserar på konfllikten istället för personerna.
Anta att man börjar spelet med att spela en grupp resande främlingar som kommer till området för ättefejden och att de dras in i den. I ett antal spelmöten följer man den gruppen och ser hur saker och ting utvecklar sig. Anta att en av personer på allvar dras in i konflikten och de andra inte gör det. Istället för att försöka hålla ihop gruppen, gör alla utom den personen nya karaktärer som passar ihop med han som blev indragen i konflikten.
Så fortsätter man så. Fokus blir på konfliktens utveckling och hur personer påverkar och påverkas av den. Man kan byta karaktärer när det passar, en del kanske kan finnas kvar många spelmöten i rad, medans andra kommer och går mycket oftare.
Nå... jag antar att jag inte är först med att tänka såhär. Har ni gjort det innan och i så fall hur fungerade det? En konflikt kanske inte är optimalt att följa, kanske ett föremål vore häftigt? Eller något helt annat?
Det jag funderade på nu var ifall det skulle vara intressant att spela en kampanj med annorlunda centrering. Det skulle till exempel kunna vara ett föremål eller en konflikt och det finns säkert flera andra bra förslag som jag inte tänker på.
Om vi tar en konflikt som exempel. Anta att det finns två släkter som är ärkerivaler och har krigat sedan urminnes tider. I en vanlig kampanj skulle denna konflik med framgång kunna användas för att göra saker och ting spännande. Ponera nu att man istället fokuserar på konfllikten istället för personerna.
Anta att man börjar spelet med att spela en grupp resande främlingar som kommer till området för ättefejden och att de dras in i den. I ett antal spelmöten följer man den gruppen och ser hur saker och ting utvecklar sig. Anta att en av personer på allvar dras in i konflikten och de andra inte gör det. Istället för att försöka hålla ihop gruppen, gör alla utom den personen nya karaktärer som passar ihop med han som blev indragen i konflikten.
Så fortsätter man så. Fokus blir på konfliktens utveckling och hur personer påverkar och påverkas av den. Man kan byta karaktärer när det passar, en del kanske kan finnas kvar många spelmöten i rad, medans andra kommer och går mycket oftare.
Nå... jag antar att jag inte är först med att tänka såhär. Har ni gjort det innan och i så fall hur fungerade det? En konflikt kanske inte är optimalt att följa, kanske ett föremål vore häftigt? Eller något helt annat?