Nekromanti Annorlunda OSR-tips: "Beyond the Wall"

dawnrazor

Veteran

anth

Vetefan
Utan att ha tittat på spelet ger mig namnet "Beyond the Wall" lite Stardust-vibbar (Gaimans bok) - har jag rätt eller fel här?

dawnrazor

Veteran
anth said:
Utan att ha tittat på spelet ger mig namnet "Beyond the Wall" lite Stardust-vibbar (Gaimans bok) - har jag rätt eller fel här?
Tja, ingen aning... Har inte läst något av Gaiman... Författarna anger Lloyd Alexander och Ursula LeGuin som inspirationskällor.

PS. Kolla dina PM :gremsmile: DS

anth

Vetefan
Jag har tittat lite på det som är gratis:
"The Nobility" (de mänskliga klasserna krigare/präst/magiker/tjuv)
"Dwarves Elves and Halflings" (rasklasserna alv/dvärg/halvlängdsman)
"The Goblin Infestation" (ett nybörjaräventyr där rollpersonerna ska lösa ett problem med "goblins" - vad det egentligen är för monster slumpas)
Jag verkar dock inte ha fått tag på allt, vissa saker saknas (eller så hittar jag dem inte).

Det är OSR, har man spelat något OSR-spel tidigare kommer man att känna igen sig.
Det är skrivet för att det ska vara extremt lätt att komma igång och spela.

Klasserna är skrivna som "playbooks", d.v.s. varje klass är en egen pdf och ska vara det enda man behöver för att spela klassen.
När man skapar sin rollperson väljer man en playbook och slår på de slumptabeller som finns i playbooken. Dessa avgör ability scores, vad man har för utrustning, o.s.v. När man slagit färdigt på slumptabellerna (c:a ett halvdussin per playbook) är rollpersonen färdig att börja spelas med.

Äventyren fungerar på samma sätt, man slår på ett antal slumptabeller som bestämmer hur grottan ser ut - jag skulle tro att man t.o.m. kan spela det spelledarlöst. :gremsmile:

dawnrazor

Veteran
anth said:
Jag har tittat lite på det som är gratis:

Jag verkar dock inte ha fått tag på allt, vissa saker saknas (eller så hittar jag dem inte).
Själva regelboken kostar pengar. Finns på DriveThru.