Kort fråga: Vad finns det för spel som använder grundprinciperna för Apocalypse World, men har en helt annan uppsättning moves?
Längre förklaring: Jag har inte tittat på så många olika spel baserade på Apocalypse World, men när jag sett dem har jag tyckt att de legat för nära Apocalypse World för att riktigt fungera. Kult är det tydligaste exemplet. I Apocalypse World spelar du en överlevare i en laglös värld med skjutvapen och bilar; i Kult spelar du en vanlig människa med en mörk hemlighet -- men ändå har båda spelen moves som handlar om precis samma typ av aktiviteter. Och det passar inte riktigt.
Men någon borde ha skrivit ett spel som använder samma grundidéer som Apocalypse World, men har moves och andra delar anpassade för en helt annan miljö och andra aktiviteter.
Har ni några exempel på det?
Längre förklaring: Jag har inte tittat på så många olika spel baserade på Apocalypse World, men när jag sett dem har jag tyckt att de legat för nära Apocalypse World för att riktigt fungera. Kult är det tydligaste exemplet. I Apocalypse World spelar du en överlevare i en laglös värld med skjutvapen och bilar; i Kult spelar du en vanlig människa med en mörk hemlighet -- men ändå har båda spelen moves som handlar om precis samma typ av aktiviteter. Och det passar inte riktigt.
Men någon borde ha skrivit ett spel som använder samma grundidéer som Apocalypse World, men har moves och andra delar anpassade för en helt annan miljö och andra aktiviteter.
Har ni några exempel på det?