Annorlunda PBtA

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kort fråga: Vad finns det för spel som använder grundprinciperna för Apocalypse World, men har en helt annan uppsättning moves?

Längre förklaring: Jag har inte tittat på så många olika spel baserade på Apocalypse World, men när jag sett dem har jag tyckt att de legat för nära Apocalypse World för att riktigt fungera. Kult är det tydligaste exemplet. I Apocalypse World spelar du en överlevare i en laglös värld med skjutvapen och bilar; i Kult spelar du en vanlig människa med en mörk hemlighet -- men ändå har båda spelen moves som handlar om precis samma typ av aktiviteter. Och det passar inte riktigt.

Men någon borde ha skrivit ett spel som använder samma grundidéer som Apocalypse World, men har moves och andra delar anpassade för en helt annan miljö och andra aktiviteter.

Har ni några exempel på det?

michael

geschtonkenflapped
Vettefasen om det är vad du ber om eftersom jag inte läst det själv och min PbtA-erfarenhet är rätt begränsad. (SL för The Sprawl 3 sessioner, spelare till nya Kult en gång och ögnat genom AW...) Men jag slänger ur mig ett spel som heter The Veil som dök upp när jag sökte Cyberpunk-spel. Jag har inte läst eller spelat det, men vad jag förstod det som var att det skulle vara annorlunda. Exempelvis grundegenskaperna är känslor istället för egenskaper, (typ "Sad", "Scared", "Happy") och att Moves inte är kopplade till en specifik känsla, utan man kombinerar på något sätt vad som passar för stunden.

Christoffer

It's all pig.
Under Hollow Hill - Skrivit lite lite om det här men inte mer än så. Väldigt annan känsla än det där om inte direkt konfrontativa så steppa runt en konflikt som vi alla vet kommer blossa upp om ingen av oss överger sina önskningar eller förlikar sig med andras. Rätt mycket kan ses hur annorlunda det är genom att spana in materialet en kan ladda ner, finns här: https://lumpley.games/under-hollow-hills-about-the-game/

Och ska du gå på vincent och megs egen definition av pbta så är ju alla deras spel efter AW pbta, murderous ghosts, thief and the necromancer, osv....

Last edited:

Puckohue

Warrior
Två jag spelat.

Night Witches. Kvinnliga sovjetiska bombflygare under andra världskriget.

SCUP. Social hierarki och politisk intrig i fantasy-setting.

RasmusL

Champion
Monsterhearts är ju inte lika annorlunda som DA men rejält ombyggt och anpassat vad gäller basic moves. Fungerar väldigt bra för vad det försöker göra.

God45

#PrayersForBahakan
Monster Hearts 1 & 2 handlar om att spela tonårs urban fantasy på gymnasiet. Movesen där är helt annorlunda och det handlar om att utforska sexualitet/sociala relationer. Playbooksen är ett monster men också en metafor. Om du vill läsa två playbooks där föreslår The Mortal som är en social självmordsbombare som tjänar metavaluta, får makt över folk och får mer narrativ makt genom att göra folk värre, få stryk socialt och fysiskt och sedan förlåta folk för det. Och The Infernal som är en missbrukare metafor med en demonisk langare. Du är kung på plugget och utanför ett tag, men sedan krashar du HÅRT.

Blue Beards Bride är PBTA där alla spelar Blåskäggs fru i en massiv metafor för kvinnovåld. Det är fantastiskt obehagligt och använder PBTA på ett helt eget sätt.