Nekromanti annorlunda skada

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
en regel som förändrar strid ganska mycket...
har infört en ny skadesort, chock.
Har ni nånsin fått en smäll på käften? Huvudet snurrar, det är suddigt, men efter några sekunder försvinner det o kvar är en del smärta. Vad jag menar är att när man blir träffad så får man en chock, i EON representeras den i smärta, men det duger inte. Smärta håller i sig länge, den är mer sår-smärta. Det jag ville ha är en svårighetsökning som försvinner fort.
Regeln då...all smärtskada är delad på 2(avrundat uppåt). Den vanliga smärtskadan är så mycket man tar i chock. Beroende på hur mycket man tar i Chock av en träff så får man ett antal tärningar att slå mot sitt CV (chockvärde). CV räknas ut med formeln: (TÅL+VIL+Stridsvana)/3 (nån som är van vid att få smällar tar det bättre, därför stridsvana).
Antal tärningar mot CV: 5 i skada: ob2T6, 10 i skada ob3T6, 15 ob4T6...ni förstår resten. Effekten av att misslyckas: misslyckas man med sitt chockslag så förlorar man alla attacker under den här rundan och nästa. Dessutom är alla manövrer +ob1T6 (i den här och nästa runda alltså; man förlorar initiativet också) Fumlar man ett chockslag får man den effekten i ob1T6 rundor. Dessutom ska man då slå för att se om man svimmar, slå ob1T6 för att få veta med vilken svårighet: 1-3 halva aktuella svårigheten för att svimma, 4-5 den aktuella svårigheten, 6-8 aktuella + halva svårigheten för chockslaget, 9+ ännu värre...
(nämnas ska att samma regel gäller om man fumlar svimslaget, slår en tärning för att se hur svårt dödsslag man ska slå...teoretiskt kan man dö av att få en örfil...:))
Exempel: Silversurfan får en kraftig örfil i ansiktet. han tar 2 i trauma, 3 i smärta och 5 i chock. Slår sitt chockslag med ob2T6, slår 6 o 6. Nästa slag resulterar i 5,5,2,3 =15...mer än vad han har i CV. Blir chockad i ob1T6 (eftersom han fumlade) rundor, dessutom ska han slå om han kan svimma. Slår en 5:a, den aktuella svårigheten. Dock har han inte någon svårighet just nu, så han slipper slå.

Förutom det så kan man samla på sig chock. Chock försvinner i en takt av 4 per runda, i början av rundan. Om man i början av rundan har över sin chocktålighet, (TÅL+VIL+Stridsvana)/4 , så får man svårighetsökning, precis som om man hade haft smärta. Tänk på det som en ny kolumn. Har man t.ex. 11 i chocktålighet så får man +ob1T6 om man tar 16 i chock rundan innan (sjunker till 12 den här). Rundan efter det är han inte besvärad av det längre. Har man över dubbla värdet blir det ännu svårare, fungerar som de vanliga skadekolumnerna...

Hoppas att alla förstod, vet inte hur tydlig jag var. Det här är bra för: Man kan slå en kille som inte kan slåss i ansiktet en gång och få honom ur balans. Vanligtvis får folk ingen svårighet av 2 i trauma och 5 i smärta...
Dessutom gör det stridsvana viktigare...det gör strider mer realistiska...
den här regeln har jag funderat ut helt själv...men jag har inte hört några Rp klaga än så länge...

"det är roligt att slå tärningar"
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Intressanta regler =)
Jag använder också en slags chock regler,

En person med ingen eller mycket låg (5) stridsvana blir automatiskt i ett lätt chocktillstånd om den blir skadad i strid (mer än 1-2 i smärta). Detta tillstånd innebär inte mycket mer än att den blir skräckslagen, något handlingsförlamad och får lite extra svårighetsökning (+Ob 1 - 2 T6) tills den känner sig säkrare.

Om en person blir träffad i huvudet måste den omedelbart slå ett chockslag med MINST Ob2T6, dvs. om den är oskadad eller har en nivå i smärta kommer svårigheten att höjas till 2 men en person med tre nivåer i smärta slår med tre tärningar som vanligt.

I vissa situationer kräver jag att spelarna slår ett slag mot stridsvana (svårighet varierar beroende på situation) om de klarar av att hålla sig lugna och inte fly vid tex. en anstormning av fiender.

Ibland så ger jag personer som just på gränsen lyckats med ett svårt chockslag en liten kortvarig svårighetsökning och säger att de känner sig yra och svimfärdiga men jag använder ingen speciell regel för det.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Intressanta regler...har dock några funderingar

Måste säga att jag är ganska imponerad av din chock regel. Men (alltid dessa MEN) jag vill inte ha ytterligare en massa kryss och tärningslag i mina strider. Jag försöker så gott det går banta ner tärningsslag osv för att få Eon att flyta smidigare. Men jag håller med om att det finns behov av nåt sorts chock system. Till exempel så kan ju chocken i sig göra att men inte svimmar av smärta som man kanske annars skulle göra.

Har ett eget regelförslag <A HREF="http://home.swipnet.se/circle/regler.html">här</A> som jag gänra diskuterar med dig om du är intresserad.

//Jonas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
förenkling

Kan man inte räkna chock-poäng som smärta-poäng som snabbt avtar då?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Re: förenkling

Bra ide faktiskt. Man skulle kunna göra så här:

Om man enligt grundreglerna får 10 i smärta så får man tex 5 i vanliga smärt "kryss" sedan får man 10 till men som vertikala streck. De vertikala strecken representerar chock och försvinner ett per runda.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: förenkling

kanske...tanken var ju dock att de skulle vara separata kolumner. Dels för att de baseras på olika saker...chocktåligheten kan ju gå över 10...det blir annorlunda om man lägger dem i samma kolumn, men ja, det skulle gå fortare i erat fall. Dock så skulle man behöva sudda otroligt mycket. Vi brukar bara hålla chock i huvudet, eller på ett kladdpapper.

"det är roligt att slå tärningar"
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Vill du slå mig på käften? Din nedsling!;-)[nt]

nej då...det bara blev så. Jag hörde ingen kritik i ditt inlägg, var är den?

"det är roligt att slå tärningar"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Vill du slå mig på käften? Din nedsling!;-)[nt]

Regeln duger. Kör med den om du vill.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top