Nekromanti Anpassa eller inte anpassa?

Torbjörn

Swordsman
Lite funderingar om spelvärldens invånare!
Jag försöker till mina spelare förmedla en bild av en omvärld som fungerar och utvecklas oavsett vad spelarna gör. Omvärlden står inte still och väntar bara för att rp:na vilar ut på ett värdshus.

Därför bestämde jag mig när jag började spelleda i FR att varelser och monster av alla slag skulle finnas runt om i skogar och berg, skogarna skulle inte vara befolkade enbart av goblins bara för att rp:na var gröna, utan för att stora stammar av dessa lever i dessa skogar. På andra platser levde stammar av farligare invånare och var man oförsiktig kunde man stöta på både troll och drakar. Jag ville helt enkelt inte anpassa världens befolkning efter rp:na nivå.

Detta fungerade bra i början, spelarna undvek ställen där de hört talas om att farligheter levde. Man flydde undan för svåra och stora monster men vågade istället utforska i koboldsens skog. I spelvärlden levde monster och varelser av alla nivåer av CR, spelarna var försiktiga med var de reste och därför träffade de sällan på riktigt svåra monster. Jag lät också rp:na höra rykten om spännande platser, trots att dessa egentligen var alldeles för farliga, bara för att de skulle få en känsla av en spelvärld som inte var anpassad bara för dem utan en spelvärld att utvecklas i.

Detta fungerade perfekt ett tag. Nu har de kommit upp sig i level och vågar möta lite tuffare motstånd, man är inte längre lika rädda för ogres eller bugbears. Problemet är att jag, förmodligen omedvetet, under spelmötena nu drar ner på klenare motstånd som goblins och kobolds. Jag har hamnat i den situation som jag ville undvika - omvärlden har anpassat sig efter rp:na.

Jag tror att en av anledningarna kan finnas i att ett mindre antal, men mäktigare motståndare, blir en roligare och mer personlig utmaning än massor av klena motståndare. Dessutom så tenderar striderna i D&D när det är många inblandade att ta så otroligt lång tid. Därför tror jag att det är bekvämlighet som gjort att jag fallit i fällan. För även om det fortfarande borde vara lika stor risk att stöta på en goblin-patrull på 20 goblins som tidigare, är det nu mer troligt att rp:na istället springer på två kringströvande troll.

Jag tycker att strid skall vara så farligt att man tänker sig för innan man kastar sig in. Men i D&D kan striderna bli så sega att det istället är av den anledningen som jag som SL tänker mig för både en och två gånger innan jag låter en sådan inträffa. Det kan ju vara därför som man låter rp:na stöta ihop med ett troll mer ofta än 10 goblins. Har stridssytemet i D&D gjort att jag anpassar motståndet efter spelarnas nivå?

Någon annan som hamnat i samma situation?

Torbjörn - som vill att skogarna fortfarande skall krylla av goblins.

rks

Warrior
Kanske kan anledningen till att rollpersonerna numera springer in i troll vara att kobolderna synar rollpersonerna och bedömer dem som för svåra. Därmed är världen konsekvent.

Jag har alldeles för mig att det finns regler någonstans i alla dessa Complete X, Races X och liknande böcker där rollpersoner kan bedömna level/HD på andra i spelvärlden. Kanske är denna regel något att använda aktivt?

thark

Hero
Jag minns en anekdot som Mary Kuhner tagit upp flera gånger på RGFA (orkar inte gräva upp något specifikt inlägg):

Spelarna har just börjat en ny kampanj och gett sig i väg på en resa genom farliga vatten i sin båt. Spelledaren konstaterar att "okej, de skulle förmodligen stöta på ett par ganska harmlösa småpirater och kanske riktigt farliga pirater någon enstaka gång—de harmlösa tar bara tid att spela ut, så de skippar jag." Han blev ganska förvånad när spelarna snart började diskutera att vända hemåt igen och fick fråga varför. "Ja, sen vi började den här resan har vi ju bara stött på riktiga mördarfiender, de här vattnet är alldeles för farliga för oss!"

rks har definitivit en poäng—precis som spelarna tidigare varit noga med att hålla sig borta och oupptäckta om de ser trollspilling (eller whatever), kommer kobolderna att akta sig noga när de på avstånd ser glimmandet från magiska vapen (eller whatever). Se till att de är medvetna om detta, bara. Låt dem vara medvetna om och njuta av sin hårdhet.

Om det behövs, och inte något i spelkontraktet förbjuder det, så tycker jag också att du helt enkelt kan sammanfatta och beskriva. "På vägen genom skogen blev ni överfallna av en patrull med vättar, men ni drev dem ganska snabbt på flykten, och de minimala skador de tillfogade er var inget problem för gruppens helare att hantera. De hade i bästa fall några silver på sig, men det gick ungefär plus minus noll med pilar, besvärjelsekomponenter etc." Det där var förstås väldigt torrt och tråkigt, och beskrivningen kan givetvis kryddas upp lite. En encounter som inte bjuder något rimligt motstånd är ju inte värd någon erfarenhet, och varken spelarna eller du blir gladare av att spela ut sega masstrider utan utmaning.

(Sen kan förstås även kobolder bli utmanande för högnivåspelare under rätt omständigheter—men det är en annan femma och inte en del av problematiken.)

Nightowl

Champion
Instämmer mest med föregående talare...

Fast jag tycker också att du gärna kan påbörja några strider med goblins, säg. I stridsrunda två, när krigaren dödat tre på en runda, magikern firebollat ihjäl sex och munken dropkickat storvätten barfota, så vänder alla goblinsarna på klacken och springer som fan.

Sedan möter rollpersonerna några kobolder. I runda två, när tjuven snikattackat för mer skada än en kobold gör på ett år och ranger Karlsson skickat sin dresserade jättespindel med fler HD än kobolderna sett samtidigt, då vänder de överlevande kobolderna på klacken och springer.

Efter ett tag möter rollpersonerna ett gäng mänskliga rövare. Behöver jag säga vad som händer i rond två?

Motståndare på 1-2 HD kan man ta livet av flera åt gången om man är en lite avancerad rollperson. Det spelar ingen roll att rent metaspelsmässigt så kan kanske koboldernas *sida* vinna; när jag ser sex av mina polare dö på lika många sekunder så tar jag till harvärjan.

När detta hänt tillräckligt många gånger kan man börja köra med småmonster som skriker "AAAAAH! G'gosk flakhra matushka!*" och springer när dom ser rollpersonerna. Notera att om man etablerat in game hur ruskiga rollpersonerna egentligen är brukar spelare tycka att det är ganska tufft.

Om rollpersonerna håller på att tränga in i goblinsens läger eller whatnot är de antagligen sturskare och du kör en riktig strid. Men det är ju en annan sak.

Erik

*Goblin: "AAAAAH! Den armedråpande osårbare barnätaren!"

Torbjörn

Swordsman
Re: Instämmer mest med föregående talare...

Fast jag tycker också att du gärna kan påbörja några strider med goblins, säg. I stridsrunda två, när krigaren dödat tre på en runda, magikern firebollat ihjäl sex och munken dropkickat storvätten barfota, så vänder alla goblinsarna på klacken och springer som fan.
Bra idé! Då får spelarna ändå känna på sammandrabbningen men striden tar inte upp hela spelmötet.

Förmodligen kommer de då också att pumpa upp självförtroendet rejält, blir kul att ta ner dom på jorden igen - när de stöter på goblinhövdingen som har sex nivåer i barbarian! :gremlaugh:

Torbjörn

Nightowl

Champion
Re: Instämmer mest med föregående talare...

Bra idé! Då får spelarna ändå känna på sammandrabbningen men striden tar inte upp hela spelmötet.
Jag upptäckte det här när vi spelade RuneQuest, och en killes kämpe tenderade att hugga av ett arm eller ett ben på en fiende varje runda . Jag insåg då efter att man sett tre fyra av sina polare bli instant krymplingar (och killens polare sög inte de heller precis) så ska det mycket till för att man stannar och slåss.

Snart var han känd som Stymparen, och vi hade sådana där scener som att han rusar in i ett vaktrum, och vakterna skriker "AAAAH! Stymparen!" och hoppar ut genom fönstret.

Och som du säger, det gör det bra mycket mer effektivt när fienden faktiskt stannar och slåss.

Erik