Nekromanti Anslagstavlan

Muggas

Hero
Tänkte bara kolla med er angående anslagstavlan på Info-sidan. Det verkar bara vara ett fåtal inbitna forumiter som använder sig av den, emedan en och annan ny forumit tittar in där då och då...

Till er som använder er av anslagstavlan: Gör ni det bara för att snacka av er om saker som inte har att göra med rollspel? Är det bara ett ställe att hänga på? Har ni lika givande diskussioner med forumiter mha anslagstavlan som med reguljära inlägg på olika forum?

Till er som inte använder er av anslagstavlan: Är det för att ni inte känner att det ger er ngt, eller mer eftersom ni aldrig använt den tidigare? Har ni förutfattade meningar om den, eller har ni genom användande av den bara fått negativa intryck?

Enligt vad jag erfarit, så snackas det mer allmänt bjäfs på dagtid, emedan "djupare" diskussioner om olika saker äger rum på nätterna. För mig är anslagstavlan dels ett ställe att snacka av sig, men även ett ställe där man lära känna forumiter och där diskussioner inte är lika "låsta" och långsamma som med användandet av reguljära forum.

Anslagstavlan är mer "spontan kommunikation", emedan forumsystemet ger en mer formell korrespondens forumiter emellan. Själv tycker jag att forumen är viktigast, men anslagstavlan har sina fördelar också... Nå, ville bara slå ett slag för denna stackars anslagstavla vars charm så många förbiser...

Johan K

Gammal & dryg
För min del så ser jag den som ett trevligt sätt att snacka med era andra på det här forumet. Är ett klart bra sätt att lära känna er lite bättre, & sånt är ju trevligt ju !

Hartland

Warrior
Jag är där av två anledningar:

1. Trevligt och intresant att prata med folk om relaterade/orelaterade frågor.

2. Brist på bättre att göra/tillgång på sämre att göra

/Hartland - sitter där och uglar just nu =)

Bunny

Crazy like a fool
Enligt vad jag erfarit, så snackas det mer allmänt bjäfs på dagtid, emedan "djupare" diskussioner om olika saker äger rum på nätterna

Det är sant, för det är på nätterna jag vanligtvis dyker upp. :gremwink:

Diskussioner går betydligt mycket smidigare i vrållådan än i vanlig forumform. Det har flera fördelar då man kan diskutera mindre detaljer i vissa ämnen, dra upp gamla ämnen utan att göra en ny tråd och liknande. Det har också sina begränsningar, för i slutändan så är forumformen av en diskussion oftast mer givande, då den kan hållas aktiv en längre tid, fler kan delta, och man kan skriva längre och mer strukturerade inlägg. Vrållådan är aldrig mer än ett komplement till det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skriiiiikasken...

Jag är kanske inte en av anslagstavlans flitigaste besökare och det är av flera orsaker. Dels så har jag inte tid riktigt alla gånger, dels är lådan seeeeegare än segast att försöka diskutera i, dels så är det inte någon där när jag skriver och är det det blir jag i vilket fall ignorerad.

Nä, men när jag väl är där så brukar det vara rätt trevligt och det är mest för att snacka skit jag tittar in där. När folk på andra ställen är tråkiga och inte vill prata med mig så är det skrikasken som gäller.

Något sånt... :gremsmile:

Sodivra

Champion
Ja, alltså vrållådan (vilket är termen jag föredrar att använda) är ett annat medium än forumet, och mer som irc, eller annan chat, och det är också det dom flesta jämför det med.

Som ett annat medium har det fördelar och nackdelar som inte finns på forumet - Andra saker funkar i lådan. Lådan är mera som en dialog, där man vänder sig till någon speciell, får omedelbart svar, osv.
Olika stilar, som funkar olika. Ymir har minst två gånger nämnt hur han föredrar att diskutera rollspelsidéer över irc. Själv tycker jag att vrållådan är bättre än irckanalen många forumister hänger på, eftersom det är lite lugnare - Långsammare, inte lika mycket folk, inte lika utflippat. Jag säger dock inte att jag gillar lådan bättre än irc - Det är fortfarande olika stilar som passar för olika saker.

Men om jag gillar att diskutera rollspel i lådan mer än på forumet är svårt att säga. Jag tror dock säga att jag kan säga att för lösa spåningar gillar jag lådan bättre (att komma med enstaka lösa tankar på forumet funkar inte riktigt) och när saker ska redas ut ordentligt gillar jag forumet bättre, då man kan vara mer noga.
Det är bekvämare att diskutera på vrållådan, för stora koncept som ska förklaras på forumet så får jag strukturera, planera och skriva ordentligt. I lådan får jag också omedelbar respons, jag kan anpassa mig efter den jag diskuterar mer än när jag skriver ett inlägg riktat till alla, så det går lättare att försjunka i ämnet, och oftast så är det bara bra respons. Nackdelen är att jag inte får lika mycket svar, och inte lika många vinklar, som kan överraska ibland. Det märks tydligt att lådan är att snacka med kompisarna, och att forumet är brainstorm där alla möjliga olika personer kommer till tals.

Det är förresten min avslutande punkt: I lådan så vänder jag mig inte till alla med tankar, utan till vissa specifika personer jag känner - Som hänger mycket i lådan, och utgör en stor del av den. Så mycket av poängen med lådan är de som är där, även om det kan dyka upp en oväntad röst mitt i allt.

Warduke

Warrior
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Istället för att som ett får bara svara på frågor så tänker jag spontant bara skänka er åsikter.
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
Vrålrutan är ett klumpigt interface, och jag hatar när folk postar stora bilder där som gör att man inte kan läse allas hela meningar utan att sidoscrolla. Samma effekt har det också när den som presenteras i profilrutan och på nåt sätt skrivit nåt som gör att vrållådan minskar i bredd.
Hade personligen sett ett webbircinterface i dess ställe så de som vill kan sitta och f5:a sig och andra använda mIrc, pIrch och andra program.
Ändå tittar jag in där då och då. Och så undrar jag varför de som är där som vet vad IRC öht är för nåt inte myser med oss andra i rpgonline på Ircnet. Oftast står den på som ett fönster som jag tittar på medans jag jobbar med nåt vid sidan av datorn.

Hur som helst duger den att kommunicera med lite grann, den är dock långt ifrån ett substitut för någorlunda realtidschattar, eller för forumet i övrigt.
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Troberg

Sinister eater
Tror att du...

...överdoserade lite på zeppelinare där.

Feliath

Swashbuckler
Vrållådan

Well, jag tänker mig Vrållådan som ett författarhak, ungefär: ett ställe där det diskuteras fruktansvärt häftiga idéer och bara allmänt blaj (fast roligare blaj än annorstädes). Vrålan är överlägset forumets bästa plats för spånande, och några av forumets häftigaste spelidéer och -mekaniker har sitt ursprung där.
Däremot tror jag inte det är just på nätterna de djuupare diskussionerna dyker upp; jag tror det händer närhelst tillräckligt många är lediga (och någon har något att diskutera öht). Staden har t.ex. dryftats nästan hela helgdagar... :gremsmirk:

Likt en författarpub har det också sina stammisar, och det är förstås en del av dragningskraften det med, liksom det faktum att det ibland kommer nya besökare, som i sin tur blir nya stammisar ibland. Personligen finner jag att mina favoritforumiter också till allra största delen är folk som hänger i Vrållådan.

Dessutom är vrålan inte IRC, vilket gör att jag som kräks på hela den grejen ändå har en öppen kanal till att gabbra med resten av forumiterna. Och det gillar jag.

/Feliath - den enda skillnaden är att spriten är utbytt mot te :tekopp:

Morgoth

Swashbuckler
Först tänkte jag bara svara att jag använder anslagstavlan (vrållådan) som substitut mot irc-kanalen #rpgonline när det hänger ointressant folk i det förstnämnda (snarare folk som för ointressanta diskussioner) och intressant i det sistnämnda (främst folk man inte ser på #rpgonline).

Men det har slagit mig att det är perfekt att tagga ner med anslagstavlan vissa kvällar. Mindre folk, mindre... tja, själslig prositution, vilket jag tycker att det kan kännas som på #rpgonline ibland. Man kan vara lite ytligare, man slipper bjuda på sig själv hela tiden. Känns mer som ett civiliserat, artigt möte med andra forumiter. Det är fräckt som kontrast till #rpgonline som jag annars frossar i...

Nåja, hela reload-grejen är besvärlig. Stort minus i kanten.

Netfeed

Swashbuckler
personligen ser jag inte någon poäng med vrållådan alls...
#rpgonline@IRCnet funkar utmärkt och går betydligt snabbare
vart där ett par gånger och sett att kornella har gått från att missbruka irc till att missbruka vrållådan :gremwink: keep the good work up

Sodivra

Champion
personligen ser jag inte någon poäng med vrållådan alls...

Precis som med premiärerna då alltså.

Du möter andra människor, det är en annan stämning, en annan stil, en annan gemenskap.
Ifall man sedan gillar det så låter man ju inte de tekniska begränsningarna, som långsamhet respektive köande och frysande och uppe sent inte stå ivägen. Såvida man inte verkligen avtänds av dom, men långsamheten i lådan överhuvudtaget gör det som jag tycker är bra med den, precis som premiärköarna säkert tycker att köandet med andra är roligt i sig.

Det är ju som att säga att en bok är poänglös för att det finns en annan som har större stil, går snabbare att läsa och är mer bekväm att hålla i. Själv ser jag ingen poäng med det resonemanget.

Eller så kanske du bara menar att du inte kan hitta en poäng för dig själv, snarare än en poäng överhuvudtaget. Isåfall är det ju inget konstigt, handlar ju bara om vad man tycker om.

Feuflux

omjonasson.se
Vrålrutan är bäst

Personligen finner jag att mina favoritforumiter också till allra största delen är folk som hänger i Vrållådan.

Precis så är det för mig också. Trådstartaren Muggas tittar in lite till och från nu på senare tid och mycket riktigt så har han gått från "relativt okänd" till "schysst filur som jag uppenbarligen har en del gemensamt med i åsiktsväg".

Att jag spelar så lite rollspel som jag gör har lett till att forumet inte är lika givande längre som det en gång var. Vrålrutan står för bergis 80% av mitt utbyte av rollspel.nu.

Feliath visste jag inte vem han var innan vrålrutan dök upp, utan vrålrutan hade jag aldrig funnit min tvilling. :gremsmile: Folket i vrålrutan är anledning 1 till att jag inte kommer lämna den till förmån för irc, massa grymt folk som jag inte sett på irc de få gånger jag tittat in där. När jag dessutom lyckas få folket att snacka d12 med mig så lekar livet. Jättetack till alla som står ut med mitt d12-snack i vrålrutan, jag älskar er alla. Quan'talis har varit d12supporter från start. Mask och Dnalor har varit ett grymt stöd, även Rising på sistone m.fl.

Hoppsan vad fjäskigt det här blev då, bäst jag lägger ner nu och går och lägger mig istället. :gremgrin:

Mask_UBBT

Hero
Definiera "misssbruka"

"vart där ett par gånger och sett att kornella har gått från att missbruka irc till att missbruka vrållådan keep the good work up "

Menar du som i "överanvända trots musarmar", "använda för annat syfte än avsett" eller annat?

/Mask - gillar inte saker som kan tolkas både som en vänskaplig vink eller en förolämpning

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är ju som att säga att en bok är poänglös för att det finns en annan som har större stil, går snabbare att läsa och är mer bekväm att hålla i. Själv ser jag ingen poäng med det resonemanget.

Tja, fast liksom man kan trycka texten i en bok i ett bättre format, så skulle man ju kunna tänka sig folket i vrållådan hängandes i en irckanal istället (#wrnu, någon? :gremtongue:). Fast det är klart, då skulle man tydligen tappa Feliath, och det går ju inte för sig.

Foggmock

Myrmidon
Re: Definiera "misssbruka"

Historien förtäljer att Kornella la ner både cola och irc för att det tog för mycket av hennes tid. Hur det går med colaberoendet vet jag inte, men jag vet att vi saknar henne på IRC, och hon bedriver fortfarande chatverksamhet vid datorn. Jag tycker hon kan komma tillbaka och iallafall idla hos oss ;_;

Så, missbruka = överanvända