Nekromanti Antal EP per level

PVC

Veteran
:gremconfused:
Jag är en nybörjare som har ett litet absurt amatörprojekt på gång men jag vet inte riktigt hur jag ska placera gränserna mellan levels i förhållande till antalet EP.

Behöver inte vara speciellt genomtänkt. Lider bara av enorm brist på fantasi.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det beror på...

jag vet inte riktigt hur jag ska placera gränserna mellan levels i förhållande till antalet EP.
Det beror väl rätt mycket på hur mycket bättre man blir för varje level i ditt system och hur svårt det är att få några erfarenhetspoäng. Det är omöjligt att ge några generella förslag, du får berätta lite om hur ditt system fungerar innan vi kan ge några tips.

Det känns dessutom som en sak som måste speltestas för att balanseras. Det är annars stor risk att man utvecklas för snabbt eller för långsamt.

/tobias

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Min generella uppfattning är att man ska få så pass mycket att man känner att man kan göra sin karaktär bättre efter varje enskilt spelmöte. Jag skulle kunna gå så långt så att man ska få en förbättring varannat möte, men detta är ett minimum för mig.

Givetvis ska det finnas saker som man kan få spara länge för att få erhålla, men då ska man ha det valet. (Framgår det nu att jag inte alls gillar levelsystem vad gäller EP? :gremgrin: ).

---

Ja, det var att balansera för levelsystem. Tja... Jag har inte så mycket erfarenhet av levelsystem just för att jag känner att dom är för inskränkande för min smak. Så jag vet faktiskt inte. Men jag är fortfarande av åsikten att man ens karaktär ska bli förbättrad på något vis efter varje eller varannat mötes EP. Inte på något stort drastiskt sätt, men åtminstone på något litet sätt. Hur man överför en sådan devis till ett levelsystem har jag ingen aning om :gremsmile:

/Naug

PVC

Veteran
Re: Det beror på...

Detta är mitt första verk och jag spånar fortfarande.
Det är dock tänkt att hållas simpelt med bara en T20. De grundläggande egenskaperna som Intelligens och dylikt ska vara konstanta och bara sanolikheten för förmågorna ändras. Dessutom börjar alla spelare med begränsat antal förmågor. De övriga måste läras av andra spelare och sedan förbättras(detta för att motverka boffertomterier). Det betyder antagligen att man måste utvecklas ganska fort.

Detta spel är långt ifrån klart så om någon har några kommentare förslag eller tips rollspelsmakare emellan kan den kontakta mig på den här adressen: mr_sad@technologist.com :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
När jag tänker mig xp & levels så tänker jag mig såhär..
Att det krävs mer xp juh mer level du har.. Att det finns nån form av kurva som man går ut efter..

/ Johan K, som dock inte har så mycket koll på alla dessa lvl-system..

Feuflux

omjonasson.se
Har aldrig SL:at nåt levelbaserat och som en följd av detta ingen direkt koll heller. Däremot har jag varit spelare i DoD6 (innan Expert kom ut och vi dissade levels) samt SWd20.

Det jag störde mig på i det förstnämna var att en level innebar en väldigt stor skillnad. Man blev verkligen mycket mycket bättre vid levlande. Där hade jag önskar många fler levels på skalan och att man levlade oftare. Vill man ha en spelgrupp på samma inbördes nivå så är det ju inte kul om en level gör för stor skillnad och gruppen inte levlar samtidigt (tycker jag iaf).

Levlandet var inget jag störde mig på i SW. Frågan är dock om jag var levelhärdad från DoD6 eller om det faktiskt sköttes bättre. :gremgrin: (Sen är jag inte så känslig med det här att "färdigheter man inte aktivt använt under äventyrandet plötsligt höjs i och med en levling" som flera rollspelare ogillar.)

Men det här svarade ju inte på din fråga egentligen... och det är inte så lätt heller då jag inte vet något om ditt system eller din vision runt det. Om du tycker det verkar lagom att levla efter fem äventyr så ge spelarna 20 EP per äventyr och 100 EP som levelgräns, eller motsvarande. Sedan kanske du inte vill ha en linjär skala och då kan du ju kräva 150 EP för nästa levelsteg (tänker att man nollställer EP vid levlande här).

Hoppas det gav någonting.

Pom

Swashbuckler
Levlar tycker jag funkar bäst när rollpersonerna skall bli mycket bra snabbt. Dels för att man blir bättre på flera saker samtidigt när man levlar och dels för att jag i likhet med vårt eminenta Grottroll tycker att det är kul att bli bättre ofta.

Som både Gurgeh, Feuflux och Johan antytt är det bra att dessutom bestämma sig för om rollpersoner skall bli bättre i ungefär samma takt hela tiden eller om det skall gå långsammare eller snabbare ju erfarnare de blir.

Här spelar det stor roll om man får lika mycket EP för en viss grej oavsett hur lätt det var att utföra den, eller om EP alltid är relativt svårighetsgraden för just den tjej som utför handlingen.

Om man alltid får lika mycket EP för att (t ex) skörda potatis och det alltid krävs lika mycket EP för att levla kommer en erfaren potatisskördare att levla oftare och oftare.

Om man får lika mycket EP för att skörda, men det krävs mer och mer EP för att levla kommer avancemangstakten att bli jämnare. Det blir samma effekt som om man får mindre EP ju lättare en handling är samtidigt som det krävs lika mycket EP för att levla varje gång.

Jag tycker därför du skall bestämma först hur snabbt man skall avancera. Sedan om det skall bero på hur erfaren man redan är. Och till sist utifrån dessa beslut bestämma dig för vilka principer som skall gälla för att dela ut EP och för avståndet till en ny level.

Prettoutvikning:
Alla erfarenhetssystem handlar om pedagogik. Vilket slags beteende skall systemet belöna? Om du "bara" gör ett system för din ordinare spelgrupp kanske ni redan är nöjda med er spelstil. Då är pedagogik bara ivägen. Med mina invanda spelgrupper spelar jag oftast D&D - det arketypiska levelspelet - men då har jag helt skippat EP och delar istället ut levels med någorlunda jämna mellanrum.

Lycka till hur som helst!

Snow

Swashbuckler
Är varje level unik eller är de likadana?

Unika levels:
level 1: här får du lite extra färdighetsnivåer
level 2: här får du en extra fördel
level 10: här bli du halvgud
etc

Om levlarna innehåller mer och mer fördelar borde du ha en stegrande skala på kostnaden.

Likadana levels:
För varje levels ökar din stridsförmåga med 1 och du får fem färdighetsnivåer och en trollformel.
Då bör kostnaden vara konstant.