Har aldrig SL:at nåt levelbaserat och som en följd av detta ingen direkt koll heller. Däremot har jag varit spelare i DoD6 (innan Expert kom ut och vi dissade levels) samt SWd20.
Det jag störde mig på i det förstnämna var att en level innebar en väldigt stor skillnad. Man blev verkligen mycket mycket bättre vid levlande. Där hade jag önskar många fler levels på skalan och att man levlade oftare. Vill man ha en spelgrupp på samma inbördes nivå så är det ju inte kul om en level gör för stor skillnad och gruppen inte levlar samtidigt (tycker jag iaf).
Levlandet var inget jag störde mig på i SW. Frågan är dock om jag var levelhärdad från DoD6 eller om det faktiskt sköttes bättre.
(Sen är jag inte så känslig med det här att "färdigheter man inte aktivt använt under äventyrandet plötsligt höjs i och med en levling" som flera rollspelare ogillar.)
Men det här svarade ju inte på din fråga egentligen... och det är inte så lätt heller då jag inte vet något om ditt system eller din vision runt det. Om du tycker det verkar lagom att levla efter fem äventyr så ge spelarna 20 EP per äventyr och 100 EP som levelgräns, eller motsvarande. Sedan kanske du inte vill ha en linjär skala och då kan du ju kräva 150 EP för nästa levelsteg (tänker att man nollställer EP vid levlande här).
Hoppas det gav någonting.