Nekromanti Antalet SLP i ett äventyr

neowyn

Swordsman
Tycker ni att det skall finnas en övre gräns för antalet SL i ett äventyr?
Jag sitter och knåpar på en kampanj som kommer spänna över ett antal år och är ganska episkt upplagd och börjar fundera på antalet SLP som jag har med. I dagsläget så är antalet SLP runt 50 men det känns som om det kommer att bli många fler.
Kan antalet SLP vara för många så att de blir hindrande eller sollar ni bort SLPs som ni inte finner någon funktion för?
Skulle mängden SLP göra att det blir svårare att greppa kampanjen?
Skulle mängden SLp göra att ni inte orkar läsa igenom kampanjen?

nu skall jag inte säga att jag kommer bli klar på länge än men det kan vara intressant att evta er ståndpunkt...

Rising

Vila i frid
Nja... Alltså, det som gör ett äventyr krångligt, det är antalet agendor; alltså planer eller "målsättningar".

Sex stycken lönnmördare som jobbar tillsammans med en och samma målsättning; att döda ett visst offer - de är inte sex gånger så krångliga att hålla reda på som en enda ensam lönnmördare. På samma sätt; tre stycken maffiabossar som alla har varsina egna målsättningar och som smider sina egna planer - de är inte hälften så jobbiga att hålla reda på som de sex lönnmördarna ovan; utan snarare är det nog så att de är tre gånger så jobbiga. De har ju tre olika agendor, medan de sex lönnmördarna bara har en enda.

Men det är inte hela sanningen. För det är också så att avancerade agendor är jobbigare att hålla reda på än enklare sådana. Att hålla reda på en värdshusvärd som bara vill tjäna pengar och att hans gäster ska vara nöjda; det är enkelt. Att hålla reda på en person som aktivt smider ränker och som föreslås anpassa sina planer till vad rollpersonerna gör; samt som interagerar med andra spelledarpersoner; hon är jättesvår att hålla reda på.

Så... liksom, antalet SLP i sig kan man inte riktigt uttala sig om. Det går säkert att skriva ett äventyr med 100 spelledarpersoner som är enklare att både spelleda och spela än ett äventyr som bara har sju stycken.

Men en grundregel:

Jag brukar inte använda mer än en handfull olika agonister (=tävlare). Alltså sådana som aktivt smider planer på egen hand och som har stora möjligheter att helt omkullkasta vad som händer i sessionen.

Jag klarar kanske en tio-tolv Reagerande Spelledarpersoner åt gången; sådana som antingen har en mycket enkel agenda (typ; försök bli vän med rollpersonerna och lura dem i ett bakhåll) eller som på ett ganska lättbegripligt sätt kan reagera på olika sätt beroende på vad rollpersonerna gör.

Riktigt enkla spelledarpersoner; sådana som nästan bara är "monster" eller "assistenter", kan man nästan ha hur många som helst. Men inte mer än vad som är enkelt att administrera åt gången. (Typ, storskaliga strider och jaktsekvenser kan ju vara svåra att spelleda om de blir för många).

Feuflux

omjonasson.se
Jag har mer erfarenhet av äventyrsrollspel än relationssrollspel och använder SLPs lite olika. I äventyrsrollspel kan en SLP vara en gammal pälshandlare som hjälpa rollpersonerna med ledtrådar för att hitta Mytomspunnen Plats A och som de sedan inte träffar mer. Motsvarande SLP i gestaltningsrollspel är gammal pälshandlare som RP:na ständigt återvänder till för att de behöver mer info.

SLPs av den första typen kan man spamma på med rätt friskt för det gör inte så mycket om spelarna glömmer bort dem mellan passen. Är SLPn av den andra typen är det däremot inte så bra om de glöms bort. Pälshandlaren kanske glöms bort helt och RP:na har kört fast och vet inte ens om den givne personen att be om hjälp. Eller så har de glömt bort exakt vad han sa om Mytomspunnen Plats A. Eller så har de glömt bort hans namn och tappar inlevelse när de pratar med andra SLPs om honom.

Här kan man ju göra SLPn övertydlig eller se till så att spelarna skriver ner info för att hjälpa till med minnet av honom. Det här har alla min spelgrupper varit hopplösa med, trist nog.

Har förresten tänkt en del på namn under bokläsande på senare tid. Om vi fokuserar på fantasydelen så har vi Shannarabäckerna med Par, Coll, Wren m.fl och Tidens Hjul med Rand, Mat, Lan. Snacka om namn som är lätta att minnas. Sen kommer klokfrun Nyaevaene... och sabbar allt. :gremsmile:

Nåt som brukar nämnas här när vi snackar om antal av någonting är ju att man kan hålla 7 plus minus 2 saker i kortminnet (själv har jag inget minne och säger säkert fel nu), dvs att man klarar av att hålla 5 till 9 (5 för mig, definitivt...) personer i huvudet innan man rör ihop det. Stoppas man in fler SLPs än så samtidigt ska man alltså räkna med att spelarna kommer röra ihop det för sig. Idé: presentera nån skummis som förföljer RP:na tillsammans med en jättedrös andra SLPs just för att de inte riktigt ska minnas honom men ändå ha fått hans existens klargjord.

Anywho... dräller det av SLPs så se till att de är lätta att minnas, att spelarna antecknar saker och att inte presentera alla på en gång. Låt några SLPs bli ordentligt bekanta innan det tillkommer fler.

Pom

Swashbuckler
Om du funderar på den övre gränsen SLP i en mångårig kampanj, så är mitt svar "så många du orkar göra". Men då är ju inte alla i spel samtidigt. De introduceras efter hand. Somliga har agendor som kräver att man då och då ägnar dem en tanke även när de inte är "i bild", men många kan gott få pyssla med sitt på ett sätt som inte förändrar kampanjen.

I ett kortare äventyr däremot kan det räcka med ett halvdussin aktiva SLP.

En sak jag vill propagera för i kampanjer är att man skall döda sina älsklingar ibland. Det är viktigt att spelarna inte upplever att SL har någon favoritSLP som aldrig kommer att råka illa ut.

Johan K

Gammal & dryg
Tycker ni att det skall finnas en övre gräns för antalet SL i ett äventyr?
Nej, det tycker jag inte. Känns onödigt att begränsa anatlet bara för att..

Kan antalet SLP vara för många så att de blir hindrande eller sollar ni bort SLPs som ni inte finner någon funktion för?
Det därimot tror jag bestämmt !
Jag tycker att det är helt klart förvirande ju mer slp´s som finsn & är mycket delaktiga, destom mer förvirrad blir jag. Så för min del så får det gjärma vara ett litet antal slp´s med.

Beror på vilken roll de har..
Om det är många & de är viktiga, så se mitt svar ovanför. Ananrs så kan man ha med en hel del..

Skulle mängden SLp göra att ni inte orkar läsa igenom kampanjen?
Läsa igenom skulle jag nog allt orka, utam problem. Gillar att läsa äventyr & sådant av nån anledning..

/ Johan K, som är ledsen & kinkig över att det inte blev nått rollspelande idag.

Spitfire

Swordsman
från egen erfarenhet när jag plockar upp en kampanj eller en "serie" av äventyr så kan dessa förskrivna moduler ha en 20-30 slp eller målsättningar.. men jag kommer ändå bara använda en handfull av dessa.

därför räcker denna handfull gott och väl för eget bruk, kanske kan man göra och slänga in en handfull reserver vid behov, annars får man improvisera på plats.

cogitare

Swashbuckler
Det viktiga tror jag är att man ser till hur central roll SLP:n har i historien. Att ha 50 SLP som måste beskrivas med bakgrund, värden osv. känns ganska maffigt.

Men att ha 50 olika SLP av olika vikt och där merparten kanske inte behöver beskrivas med mycket mer än utseende och personlighet låter väl ok.

C.

neowyn

Swordsman
Tack för många bra synpunkter

Kontentan verkar vara att det varierar en del om hur många SLP som funkar, vilket gör att jag helt enkelt rättar mig efter min egen förmåga/oförmåga.
Det viktiga verkar vara att de kommer på ett naturligt sätt och att det inte är allt för många som påverkar plotten i stort.

Om man därimot ser kampanjen som en mängd kortare äventyr där det finns ett antal motståndare som kanske stryker med men som trotts detta kan vara med och påverka fortsättningen, ja då behövs det några stycken. Det borde väll sedan inte vara allt för svårt att greppa dem då presenteras succesivt?

Sedan har jag en fundering till. I en kampanj som är ganska lång så hinner man ju avverka en hel del SLP och det känns därför som en bra idee att dt finns ett antal som inte är aktiva i spelet förän rollpersonerna tar och dödar en av de jämrans skurkarna i ett tidigare läge än vad Spelledaren förväntar sig.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Tack för många bra synpunkter

Det är en ganska klok idé att ha en sdåan lista på SLP´s som kan dyka upp i ett senare skede eller tidigare. Det är nått som jag borde använda mer..
en grej som jag skulle tycka vara skoj när det gälelr sådana slp´s är att låta rp´na träffa dem i helt andra sammnhang några gånger. Bara för att sedan göra en kovänning med dessa slp´s.. Sådant är alltid liak skoj !! :gremgrin:

/ Johan K, som njuter av att ha påsklov !!

Gasten

Warrior
Akta med för många SLP:er! Inte bra inte bra inte bra!

En bra historia kräver att det finns ett syfte med allting! Annars kan det lätt kännas stympat och rumphugget hela tiden. när var det till exempel senast som du läste om en man som berättar något, och sen alldrig mer kommer tillbaka? (Om du över huvud taget gjort det, kändes det inte rätt rumphugget?).
Och man måste skilja på ordentliga SLPer och vanliga statister. en kassör/värdshusvärd/rymdskepptekniker som rollpersonerna behöver interagera med behöver inte ens ha ett namn, och är således inte en slp. någon som har en personlighet, ett utseende, ett namn etc är en SLP, och man ska inte ha för många av dess, enligt vad jag skrivit åvan.

//Gasten som är myket väl medveten om att det är luddigt och, och han håppas att någon förstår hans viktigaste poäng: Att slper måste betyda något för historien, och inte bara för att rollspersonerna ska kunna komma vidare från byn.

neowyn

Swordsman
Är det verkligen nödvändigt?
Är det inte så att SLP som är beskrivna är en tråd för spelarna att spinna på och som sådan kan man väll krydda lite extra?
Jag håller med om ditt resonemang om boken men när jag spelar så är det rollpersonerna som är huvudpersonerna och då borde det väll inte bli "rumphugget" på grund av att det är många SLP?
Ellr menar du som så att SLP som har en relativt kort gästspel inte räknas som en SL utan är en statist?

MrG

Swashbuckler
Jag brukar ha ett fåtal (tio-tjugo) "starka" slper som är noggrant gjorda och genomtänkta. Jag vet med mig också att de har en tendens att dö av i kampanjer med våld, så mot slutet av kampanjen är det oftast mindre aktiva slper än i början. Tanken är att ha ett register för spelarna att spela in sig emot och mäta sig med (oftast utveklas inte mina slps i samma tempo som karaktärerna och brukar finnas någon eller några som är måttstock på "hårda" personer).

Utöver det brukar jag ha en lista med namn och ibland bilder så jag snabbt kan improvisera slper. Har funderingar på att göra en slumplista så man snabbt kan slå ihop nya (finns säkert massa sånna, men alltid skönt att ha en som är anpassad efter personliga behov).

När det gäller färdiga kampanjer så föredrar jag fokus på hur slpna är skrivna än hur många de är. Jag vill veta hur de tänker och varför de skulle kunna vara intressanta och lyckas alla vara intressant kommer jag läsa dem. Men är de lite halvmotiverade kommer jag nog hoppa över att läsa dem och improvisera karaktärerna när de behövs.

I en sidnot, arbetar jag i min helgkampanj med att lägga över slps på spelarna, så de får mer roller till bekostnad på mängden slps. Hittills har det funkat bra och varit roligt för spelarna (och mig även om jag får mindre kontroll över historien, som när amerikanska ambasadören avskaffar förbudstiden för sin lokala sektion och skapar en ny plott...)

Marcus J

Hero
Många SLPs i sig är väl inget problem, det blir dock jobbigt om de introduceras samtidigt som en massa andra, exempel är giovanni chronicles (WW VtMkampanj) där det inte är ovanligt att introducera 13 st slp samtidigt, vilket för mig bara gör det rörigt.

Så många slps funkar, dock om de introduceras rejält och inte för många på en gång.

/Marcus

neowyn

Swordsman
Det betyder alltså att man bör lägga ganska mycket krut på ett antal SLP där de beskrivs från olika håll och där man går igenom deras motivation och olika handlings planer?
Sedan skadar det inte att skapa ett antal personer som inte är lika viktiga för plotten men som man trotts det skriver ganska seriöst, dels som stämnings höjare och dels som improvisations underlag för SL.
Jag har kommit på att skriva SLp är ett ganska bra sätt att se över min plott och aktivera den från lite oliak infallsvinklar och det gör att jag kan arbeta igenom materialet bätre.
Dessutom är det kul att skriva SLP!

Själv jobbar jag mycket med bilder när jag skriver, jag kan inte rita själv men jag har tankat en uppsjö olika bilder som jag lagt in 4 per A4 sedan är det bara att referera till det nummer som bilden har. Det ger en större bredd har jag märkt och stödjer även de skrivna orden.

neowyn

Swordsman
Re: Tack för många bra synpunkter

det skall jag helt klart ha med mig i kampanjen. Det kan vara kul att presentera SLPs som helt ofarliga på ett ställe men andra gången man träffas så är reglerna andra och omgivningen lika så. Plötsligt blir mni fiendes fiende inte min vän utan min nya fiende...