Nekromanti Anteckningar i Android - PC

Möller

Hubert Hortlax
Jag skaffade nyligen en Android-surfplatta som jag planerar att skriva rätt mycket på. Det visade sig dock inte vara helt enkelt att hitta en bra lösning.

Google Drive var ju grundidén, plattformsoberoende och allt. Men som jag förstått det fungerar Drive inte offline på Android utan bara på PC, vilket är ungefär motsatsen mot vad jag behöver.

Nu vill letar jag alltså efter ett sätt att föra anteckningar som

-Synkar till molnet (när man väl är uppkopplad), vilket kan ske genom t.ex. Dropbox
-Funkar fint att skriva i såväl i Android som på Ubuntu (har ni ett Windows-alternativ så lyssnar jag dock)
-Har grundläggande formatering, t.ex. rubriker eller åtminstone fetstil.

Jag gillar fil-hantering, omodernt som det är. Om jag hade ett filformat som kunde hanteras av Android och Ubuntu så kunde jag helt enkelt ha filer i Dropbox. RTF verkar dock inte fungera och ordbehandlar-format som DOC och ODT är inte riktigt rätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här problemet har jag försökt lösa ett tag.

Evernote kommer nära. Ingen riktig filhantering tyvärr, men den fixar offlinertedigering och man kan komma åt sina anteckningar via deras webapp.

Jag har för mig att det ska finnas en tredjepartsutvecklad gdocs-pryl som fixar offline editing, men det vågar jag inte svära på.

Om jag bara kunde hitta en snygg och vettig motsvarighet till typ Anteckningar skulle jag vara nöjd. Men alla jag ser köper tyvärr det värdelösa fula-ikoner-och-vit-text-på-svart-bakgrund som verkar vara standard för Androidutvecklare. Medan jag då hellre vill ha luftig design, vit/ljusljusgrå bakgrund och svart/mörkgrå text...

Min drömapp: På mobilen växlar man mellan filbläddring och textskrivning via enkel vänster-högerswipe. Filbläddringen utnyttjar det vanliga filsystemet, så man kan synka med Dropbox eller vad man känner för. Formatet som används är antingen RTF eller kanske rentav HTML. På platta känner den av att skärmbredden är annorlunda och filbläddringen lägger sig då istället som en vänsterspalt man kan ta fram eller lägga bort.

...man kanske skulle lära sig lite Androidprogrammering när man greppat grunderna i XNA (mitt nuvarande projekt)?

Möller

Hubert Hortlax
Jag hittade denna bloggpost och blev genast intresserad. Simplenote + programvara på Ubuntu respektive Android kan vara grejen. Har krank stött på denna lösning och skjutit ner den redan?

Evernote erbjuder offline-använding på Anroid enbart för Preminum-användare och det är inte värt en årsavgift på 45 dollar för något som borde vara skitlätt.

Ymir

Liten kantbaron
Evernote borde vara jättebra, men problemet är att det är megabuggigt, kräver helt absurda mängder minne (100 mb, IIRC) för att framgångsrikt synka, spara och kunna användas överuvudtaget, och i största allmänhet går skitsegt om man som jag har en femte rangens budgettablet. Detta blir extra störigt då enklare men likartade program, typ Fast Notepad, fungerar hur smidigt och felfritt som helst, men saknar Evernotes godawesome synk-funktion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Murkla said:
Jag hittade denna bloggpost och blev genast intresserad. Simplenote + programvara på Ubuntu respektive Android kan vara grejen. Har krank stött på denna lösning och skjutit ner den redan?
Inga mappar. Det räckte för att den inte skulle funka för mig.

Testade ett tag. Förutom det här med "inga mappar" var den rätt bra. Men jag måste kunna sortera mina anteckningar hierarkiskt.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Murkla said:
Inga mappar. Det räckte för att den inte skulle funka för mig.

Testade ett tag. Förutom det här med "inga mappar" var den rätt bra. Men jag måste kunna sortera mina anteckningar hierarkiskt.
Hm, det är rätt viktigt för mig också.

Jag lutar nästan åt att helt enkelt köra textfiler. Då förlorar man formateringen, men det blir åtminstone enkelt att få det att funka.

sodapop

Veteran
Jag använder OneNote, visserligen på WP men det ser ut att finnas till Android också. Jag gillar det.

Troberg

Sinister eater
Kanske inte exakt vad du letar efter, men WoaS (Wiki On A Stick) är suverän. En hel wiki i en enda fil, som du kan kopiera och flytta hur som helst. Inga appar behövs, inga format behöver tänkas på, inga operativsystem man är bunden till, allt som behövs är en webläsare. Användarvänlig och enkel som alla wikis.

Androids vanliga webläsare har lite problem att köra den från minneskort (den vill inte köra någonting lokalt), men Opera med flera klarar det galant.

Den är vad jag för mina anteckningar i (...och Trello, naturligtvis, men då måste man vara uppkopplad. En offline-version av Trello skulle jag betala bra för, mycket bra...).

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Kanske inte exakt vad du letar efter, men WoaS (Wiki On A Stick) är suverän.
Det låter jättesmart.

Fick precis det att fungera i Chromium medan Firefox fortfarande gör motstånd.

Det är alltså Opera som gäller på Android? Chrome verkar inte kunna öppna filer så.

Arfert

Facit
Ymir said:
Evernote borde vara jättebra, men problemet är att det är megabuggigt, kräver helt absurda mängder minne (100 mb, IIRC) för att framgångsrikt synka, spara och kunna användas överuvudtaget, och i största allmänhet går skitsegt om man som jag har en femte rangens budgettablet. Detta blir extra störigt då enklare men likartade program, typ Fast Notepad, fungerar hur smidigt och felfritt som helst, men saknar Evernotes godawesome synk-funktion.
Antar att du sitter på PC när du skriver budgettablet? Evernote för Mac är tokbra. Och funkar även bra på ChromeOS (fast då är det en webbversion. Har Samsungs Chromebook).

Möller

Hubert Hortlax
Murkla said:
Det är alltså Opera som gäller på Android?
En liten uppdatering då.

Jag får inte WOAS att kunna spara på Android med Opera (men visa går bra).

Jag laddade in hela mappen, med bl.a. TiddlySaver.jar, i surfplattan. woas-fix.html gick att öppna i Opera om jag använde ES File Explorer men inte i den medföljande filhanteraren. Men som sagt, spara gick inte. Klagar på brist på Java.

Troberg

Sinister eater
Murkla said:
Det är alltså Opera som gäller på Android? Chrome verkar inte kunna öppna filer så.
Det vet jag inte, Opera är alltid mitt förstaval, oavsett plattform, så jag har egentligen inte testat de andra på allvar. Synd bara att de funderar på att ge upp sin egen HTML-renderare och gå över till den som används i Firefox, för Operas är överlägsen.

Troberg

Sinister eater
Murkla said:
Murkla said:
Det är alltså Opera som gäller på Android?
En liten uppdatering då.

Jag får inte WOAS att kunna spara på Android med Opera (men visa går bra).

Jag laddade in hela mappen, med bl.a. TiddlySaver.jar, i surfplattan. woas-fix.html gick att öppna i Opera om jag använde ES File Explorer men inte i den medföljande filhanteraren. Men som sagt, spara gick inte. Klagar på brist på Java.
Ah, det problemet hade jag också, men det löste sig på något sätt. Antingen lade jag in Java (mindre troligt, då det redan ska finnas) eller så körde jag någon annan "smak" på Opera, har för mig att det var Opera Mobile Classic (mer troligt). Det är rätt så stor skillnad på de olika Opera-varianterna till Android, och ovan nämnda är den jag funnit bäst och mest kapabel.

Möller

Hubert Hortlax
Hm, näädu. Det var Opera Mobile Classic jag testade med, nu har jag också testat Mini. Den kunde inte ens öppna filen.

De andr webläsare jag testat idag, efter att jag kom på att kopiera adressen från Opera, kan öppna woas men inte spara ändingar.

Jag hittar inte heller någon annan som uppger att de fått woas att fungera på Android. Så om du har något mer tips att komma med vore jag väldigt tacksam, för du verkar vara mest kvalificerad att ge sådana tips.

Troberg

Sinister eater
Murkla said:
Hm, näädu. Det var Opera Mobile Classic jag testade med, nu har jag också testat Mini. Den kunde inte ens öppna filen.

De andr webläsare jag testat idag, efter att jag kom på att kopiera adressen från Opera, kan öppna woas men inte spara ändingar.

Jag hittar inte heller någon annan som uppger att de fått woas att fungera på Android. Så om du har något mer tips att komma med vore jag väldigt tacksam, för du verkar vara mest kvalificerad att ge sådana tips.
I så fall har jag installerat Java. Det är dock ett år sedan, och två telefonwipes sedan (en firmwareuppdatering som gick dåligt två gånger och softbrickade luren), så jag har svårt att kolla nu.

Jag är dock 100% säker på att det har funkat, jag har använt den massor.

Jag kanske hinner testa lite imorgon...