Nekromanti Anth-akuten, eller XP för guld i 5e

chrull

Stockholm Kartell
På annan plats:
Om det vore så enkelt.
I DnD3, var det busenkelt: dela all monster-xp med 10 och låt 1 gp = 1 xp.
I DnD5 är det inte lika enkelt då xp-tabellen inte alls passar för att kopplas ihop med guld.
Faktum är att det här nog är mitt största klagomål på DnD5: att man inte kan använda xp för guld. Om någon har en lösning är jag idel öra.
Husregel 1: 1gp ger 1xp när det förs till civilisationen/spenderas/äts upp (välj en eller anpassa).
Husregel 2: Det här är din nya xp-tabell lvl xp
2 2,000
3 4,000
4 8,000
5 16,000
6 32,000
7 64,000
8 128,000
9 256,000
10 384,000
11 512,000
12 640,000
osv med +128k xp per level

Eller har du någon anledning till varför det inte skulle funka?

anth

Vetefan
Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2. :)

.113

Swashbuckler
anth;n299460 said:
Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2. :)
Det är ju dessutom gjort så med en tanke

chrull

Stockholm Kartell
anth;n299460 said:
Så dela värdena på 6 eller dela ut 6ggr så mycket guld. Eller 3. Eller 2.

anth

Vetefan
chrull;n299472 said:
Så dela värdena på 6 eller dela ut 6ggr så mycket guld. Eller 3. Eller 2.
Jag är ganska säker på att det var vad jag skrev i den ursprungliga tråden som du länkade till.
Frågan är varför man ska krångla till det och ändra xp-tabellen?

chrull

Stockholm Kartell
anth;n299486 said:
Jag är ganska säker på att det var vad jag skrev i den ursprungliga tråden som du länkade till.
Frågan är varför man ska krångla till det och ändra xp-tabellen?

Du skrev ju själv att ditt förslag inte dög i den andra tråden...?

luddwig

Lawful evil
anth;n299460 said:
Jag kan tänk mig att spelare som är vana vid DnD5 core skulle få tokspel när det plötsligt tar sex gånger så lång tid att bli level 2.
En del av charmen med levels är ju att man ska få slita som ett djur och nästan längta ihjäl sig innan man når nästa.

anth

Vetefan
chrull;n299489 said:
Du skrev ju själv att ditt förslag inte dög i den andra tråden...?
Jag skrev också
anth;n299012 said:
Man jag är en gammal grognard så jag anser redan att man stiger för snabbt i level i de nya versionerna av DnD.
Så kanske att 1xp = 2gp eller 3gp?
Vilket betyder att jag är lite osäker på om mitt eget förslag är bra eller ej.
Sedan kommer du med 1 xp = 6 gp, vilket är ännu mer extremt. :)

anth

Vetefan
luddwig;n299501 said:
En del av charmen med levels är ju att man ska få slita som ett djur och nästan längta ihjäl sig innan man når nästa.
Ändrar man xp-tabellen så 2nd level ändras från 300 xp till 2000 xp får man slita som ett djur. :)

DnD5 har en helt annan xp-skala än OSR.

luddwig

Lawful evil
anth;n299504 said:
Jo, jag har förstått att DnD5 har ett annat angreppssätt. Det ligger väl i tiden, likt sms-lånen. Tålamod är en förlorad dygd.

Jocke

Man med skägg
I D&D5 ska man bli lvl 3 ganska fort, sen spelar det mindre roll hur fort det går.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n299504 said:
Ändrar man xp-tabellen så 2nd level ändras från 300 xp till 2000 xp får man slita som ett djur. :)

Om du kör xp för guld är det ju du som DM som helt bestämmer tempot?

chrull

Stockholm Kartell
Jocke;n299506 said:
I D&D5 ska man bli lvl 3 ganska fort, sen spelar det mindre roll hur fort det går.

Ja, egentligen håller jag med. Rollpersonerna är ju knappt "klara" i 5e innan level 3.

anth

Vetefan
chrull;n299508 said:
Om du kör xp för guld är det ju du som DM som helt bestämmer tempot?
Jo, men även guld har ett annat värde i DnD5.
I min nuvarande DnD5-kampanj är rollpersonerna level 7 och har totalt bara fått tag på ett par tusen guldmynt totalt under deras hela karriär.
Med ditt förslag skulle de ha fått tag på över 60000 gp var. Även om man delar ut mindre guld så skulle det ta groteskt lång tid

anth

Vetefan
chrull;n299509 said:
Ja, egentligen håller jag med. Rollpersonerna är ju knappt "klara" i 5e innan level 3.
Detta är också en av underligheterna med DnD5.
En level 3 PC i DnD5 är ungefär lika mäktig som en DnD3 eller ADnD level 3 - samma spells o.s.v. Ändå känns det som man börjar spela på level 3.

CapnZapp

Myrmidon
I DnD5 är det inte lika enkelt då xp-tabellen inte alls passar för att kopplas ihop med guld.
Faktum är att det här nog är mitt största klagomål på DnD5: att man inte kan använda xp för guld. Om någon har en lösning är jag idel öra.
Kan någon berätta mer? Vad gör att den citerade personen säger att tabellen inte passar?

Jag köper att spelet inte kommer anpassat redan från början, men det låter som att ni tycker att det finns någonting som hindrar en mer eller mindre enkel justering av guldmängderna för att passa den existerande XP-tabellen... och då undrar jag: vad?

Jämför Blog of Holding som räknar ut att defaultmängden skatter funkar för default-xp-tabellen... iallafall nästan:
In short, the treasure expectations almost-but-not-quite work for 1 XP = 1 GP. For that trick, the treasure finds really do need to be a little more regular. Here’s the fix I propose:

Whenever a monster's CR is in the top half of a tier (levels 3-4, 8-10, 14-16) double the monetary treasure.

Ignore tier-four treasures entirely.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n299511 said:
Detta är också en av underligheterna med DnD5.
En level 3 PC i DnD5 är ungefär lika mäktig som en DnD3 eller ADnD level 3 - samma spells o.s.v. Ändå känns det som man börjar spela på level 3.
Det är väl för att i DnD3/ADnD är du fortfarande samma karaktär på level 3 som på level 1, bara lite bättre. Men i DnD5 är du en heöt annan karaktär. Du kanske började som krig!re men kan nu helt plötsligt slänga magi (eleritch knight).

Men det har väl sagts i någon intervju har jag för mig att level 1 och 2 är tänka som nybörjarintroduktion, och att erfarna spelare egentligen kan börja direkt på level 3.

anth

Vetefan
CapnZapp;n299514 said:
Kan någon berätta mer? Vad gör att den citerade personen säger att tabellen inte passar?

Jag köper att spelet inte kommer anpassat redan från början, men det låter som att ni tycker att det finns någonting som hindrar en mer eller mindre enkel justering av guldmängderna för att passa den existerande XP-tabellen... och då undrar jag: vad?

Jämför Blog of Holding som räknar ut att defaultmängden skatter funkar för default-xp-tabellen... iallafall nästan:
In short, the treasure expectations almost-but-not-quite work for 1 XP = 1 GP. For that trick, the treasure finds really do need to be a little more regular. Here’s the fix I propose:

Whenever a monster's CR is in the top half of a tier (levels 3-4, 8-10, 14-16) double the monetary treasure.

Ignore tier-four treasures entirely.
Tackar för länken till blog of holding.

Då låter det som om man skulle kunna köra med monster xp / 10 och 1 xp = 2 gp (jag tycker fortfarande att man stiger för snabbt i level i DnD5)