Nekromanti Anti Powergaming HJÄLP

BONUz

Veteran
Jag är är en rätt nybliven DM (köpte dnd 3e böckerna förra veckan) som spelleder(?) en grupp om 6 pers. Efter att ha forskat lite här på forumet hittade jag artikeln Powergameing, jag läste igenom den och kom fram till att AHA! det är ju just så som 3 av mina mest iriterrande spelare håller på! så nu har jag satt som mål att försöka omvända dessa så att man slipper alla "men vafan du kunde väll ha sagt att det fans fällor i rummet!""Meennn ååååhh min wizard suger ju kolla på vad alla stora fighters har i hp!""Men det suger ju o vara präst man får ju ingen exp alla fighters går ju och dödar allt jag får bara heala". Nu till frågan:
Är det nån som har en bra stadskampanj med mkt intriger och politik som man skulle kunna få kolla på, jag har planerat att fixa en sådan kampanj som koncentrerar sig mest på rollspelande och inte så mkt hack'n slash. Så jag behöver tips!!!!!!!

Quan'talis

Swashbuckler
"men vafan du kunde väll ha sagt att det fans fällor i rummet!"

Skriv upp den kommentaren, den är en framtida klassiker!

Om du är beredd att betala för dina äventyr kan du ju ta en titt på Freeport-äventyren från Green Ronin (här). Jag har inte spelat dem själv, men folk jag inte har någon större orsak att tvivla på har sagt att de inte är så dåliga (kanske den mest tveksamma rekommendationen någonsin...)

Allmänt om powergaming: 1. De flesta kommer över det så småningom, men inte alla. 2. Powergaming är inte ett dåligt sätt att spela... 3. ...men det är väldigt irriterande om halva gruppen är powergamers.

/JPS

Duddmannen

Hero
Anti Powergaming!

Först en rättelse:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Men det suger ju o vara präst man får ju ingen exp alla fighters går ju och dödar allt jag får bara heala."

<hr></blockquote>

Du får visst Experience, eftersom all XP som gruppen drar ihop fördelas jämnt över alla spelarna. Oavsett vem som dräper monstret får alla samma xp.

Sedan var det motmedel för powergaming.
Ett sätt att ge plats åt de andra spelarna vore att sätta powergamearnas karaktärer i problem de själva inte kan klara av. Skicka fram monster med specifika attacker mot powergamearnas sämsta sidor. Döda dem inte, men placera dem nära ett hot om döden.

Stora, tuffa fighters har sällan bra Will-save. Detta innebär att monster som kan orsaka Fear faktiskt kan skrämma bort dem!

Smidiga, välbeväpnade Rogues har ofta problem att klara Fortitude-saves. Monster med Disease (Ghouls) eller Paralyze (Vissa giftormar) funkar bra.

Har de massor av tufft pansar? Touch-attacks struntar i detta.
Smidiga och snabba? True Strike förbättrar chans att träffa. Magic missile träffar alltid.

Kom ihåg: Visa att alla klasser och spelare behövs genom att sätta powergamearna i träsket och tvinga de kvarvarande att stiga fram för att rädda dagen. Detta borde visa alla spelarna att powergamearna inte är odödliga och bäst samt att de andra inte är onödiga utan faktiskt kan.

Det du inte ska göra är att dräpa powergamearna rakt av, då blir det bara problem. Kom också ihåg att ALLA ska ha roligt, det betyder både powergamearna, de andra och du.

König

Hero
Stadskampanj

Bra hjälpmedel finns att finna på http://www.wizards.com
På deras downloadpage finner ni både Calimport och Ravens Bluff i pdf-format att ladda ned gratis. Visserligen är de för AD&D, men man behöver inte ändra mycket för att använda dem till 3ed (dock kan man kanske behöva Forgotten Realms Campaign Setting).
De innehåller dock inte äventyr i sig men många idéer, Calimport har till och med kampanj förslag.
Dessutom så sitter jag själv just nu och skriver på ett längre äventyr i Ravens Bluff, som skulle kunna liknas vid en mordgåta. Äventyret innehåller mer problemlösning än strid. Dock är det inte färdigt förrän om en månad eller så.