Nekromanti Antioch behöver dig!

Olle Linge

Snigel
Antioch rekryterar!

Antioch är ett onlinerollspel som utspelar sig i en något modifierad version av den värld som presenteras i första filmen om Matrix. Vi spelar på drop-in-basis över IRC, vilket innebär att vi inte har bestämda tider då vi spelar, utan spelar då deltagarna har tid och lust. Anledningen till att vi säger att vår version är något modifierad jämfört med filmen är för att vi har ändrat på en del saker för att göra det lämpligare för rollspel. Neo har inte kommit ännu och ingenting av det som händer i filmen har hänt.

Handlingen utspelar sig på en undervattenstation kallad Antioch. Den är skyddad från maskinernas sensorer och ny teknik har gjort det möjligt att sända till Matrix utan att bli spårade. Därför är hopp in i Matrix vara en betydande del av spelandet. Besättningen är dock varierad, vilket medger att de flesta kan hitta en roll som passar dem. Vill man inte spela action, utan hellre vill gräva ned sig i psykologiskt karaktärsspelande kring livet, universum och allting, är miljön synnerligen lämpad för det också. Samtidigt finns action alltid runt hörnet för de som söker det. Vår tanke är att karaktärerna och deras interaktion ska stå i fokus.

Spelandet har nu pågått i lite drygt en månad och vi har hunnit med 14 spelmöten. På hemsidan finns loggar för samtliga spelmöten, tillsammans med mängder av information om stationen, dess besättning och spelet i övrigt. Hittills har vi varit få spelare: fem totalt, varav en mest har hjälpt mig att bygga upp spelet och hemsidan. Vi känner nu att vi börjar bli varma i kläderna och är villiga att ta in nya spelare. Det är fritt fram att prova spela; det finns inga som helst krav på att man ska spela ett visst antal gånger i veckan eller så. Alla spelar så mycket de har tid och lust med.

Nu har jag tänkt att saxa lite från loggarna på hemsidan för att visa er hur spelet ser ut. Detta är faktiska exempel ur spelsessioner och det enda som har ändrats i efterhand är uppenbara stavfel. Det har inte skett någon som helst försköning på annat sätt, allt för att ge er en så ärlig bild av spelet som möjligt. Först ut är Sparrow (min rollperson) och Sickle (Rygars rollperson), mer info finns på hemsidan utifall att något är intresserad. Sparrow är veteranen av de två och visar Sickle hans första konstruktion (construct).

<table><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Sparrow sluter ögonen. Så snart Sickle är redo, byts stationens stålväggar ut mot en snötäckt skogsglänta. Det är skymning och snön faller stilla från en stjärnbeströdd himmel. Sparrow en bit bort i snön i samma gråa kläder alla besättningsmedlemmar bär och trots att det är frysande kallt tycks hon inte påverkas av kölden det minsta.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle ser bort imot henne och börjar genast huttra och försöka hålla värmen med armarna.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Sparrow står stilla i snön med blicken mot stjärnorna. Efter ett litet tag sänker hon blicken och tittar bort mot honom istället. "Kallt?"</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle skakar tänder och försöker desperat att hålla värmen. "Kallt? Ja... ss ss ssom fan"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon ler snabbt. "Jag tror att temperaturen ligger omkring 15 minusgrader. Hur mycket erfarenhet av konstrktioner som den här? Eller av matrix för den delen."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle skakar av sig kylan ett litet tag. "Inte särskilt myck...mymycket. Matrix har jag viviviss koll på såklart"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon nickar och biter sig eftertänksamt i underläppen. "Följ med, jag vill visa dig något." Hon vänder sig om och pulsar bort mellan träden.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han börjar springpulsa efter henne i snön. Hans armar är korslagda och försöker hålla värmen.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Sparrow fortsätter mellan granarna. Över axeln säger hon: "Ignorera kylan, det är ändå bara ditt sinne som gör att du fryser."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Beslutsamt blickar han framåt. "Du har rätt, det här är inte på riktigt, men kakallt är det". Han verkar lite varmare.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> De fortsätter i några minuter tills träden börjar tunnas ut och öppen himmel skymtar framför dem. Snart står de på en klippa under vilken en isbelagd sjö breder ut sig. Sparrow stannar och betraktar den fantastiska utsikten och snön som gnistrar på isen länge ut.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Efter en stund slutar Sickle frysa. Han går då likt Sparrow fram genom snön och när de är framme vid sjön slänger han en snabb blick på Sparrow för att sedan själv betrakta utsikten.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon står tyst ett tag, men tar sedan till orda: "En gång i tiden var det alltid sommar här. Jag ville se hur träden bar gröna blad, hur blommorna färgade marken och hur gräset fjädrade under mina fötter."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Är det här din plats, som du har gjort?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Sparrow nickar svagt, nästan omärkbart. "Den är till för alla som vill vara här, men det är mitt verk."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Du började föredra vinter sen, eller?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon står fortfarande vänd mot sjön och utsikten, det mörka håret rör sig lätt i den svaga vinden. "Nej, men evig sommar är inte sommar. Evig vinter är inte vinter. Den här platsen har ett eget liv. Om du har tålamod, kommer du att få se träden knoppas och blommorna slå ut."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han nickar, betraktar åter en gång utsikten och sen ser han på henne igen. "Så nu är den som på riktigt, som Matrix"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon vänder sig om och ler retsamt. "På riktigt? Hur är 'på riktigt'?"</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Jamen, alltså, eller, nej, förlåt, jag tänker fortfarande på Matrix som det riktiga"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Leendet stannar kvar. "Det var inget illa menat. Men ja, den simulerar de årstider som skulle ha rått i världen om den fungerat som det var tänkt."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han ler och ser henne i ögonen lite retsamt. "Hur vet du det?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon suckar. "Det vet vi inte, eftersom vi har väldigt lite information från ytan. Jag valde att lägga årstiderna efter Matrix för enkelhets skull. Det fungerar lika bra som något annat..."</td></tr></table>
...och så vidare. Nu följer en lite mer actionladdad scen, även om det har varit ont om sådana eftersom tre av fyra aktiva karaktärer är nybörjare och inte tillåtits mer realistiska simuleringar som den som beskrivs nedan. Sparrow och Sickle har precis anlänt i en tunnelbanevagn i en konstruktion och hon ger honom hans första simulerade nödsituation i Matrix.
<table>
<tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon pratar snabbt och ganska tyst. "Jag kommer inte att följa med dig. Du har bara dig själv att lita på. Slå 4982 och se så att du har kontakt med mig."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle slår snabbt det angivna numret och lyfter telefonen mot örat. "Hallå?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon nickar bara, utan att svara. Tåget är på väg att stanna in och hon pekar längs med vagnen de är i. Det går att se in i nästa vagn och där skymtar två kostymklädda män som frågar en biljettvakt om något. Denne pekar mot vagnen de sitter i och de båda männen börjar närma sig. Agenter.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle blir genast nervös. Han slänger en frågande blick på henne.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon nickar. "Du hinner av på den här stationen. Eller så kan du ta dig länge fram i tåget och se om du kan undkomma på något annat sätt. Lycka till."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle slänger en blick ut genom fönstret samtidigt som han reser sig upp och börjar röra sig framåt i tåget.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Tåget stannar upp inom några sekunder och folk börjar strömma ut på perrongen. Strax därpå börjar folk fylla på från andra hållet. Tåget sträcker sig åtminstone fem vagnar till framåt.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Så fort tåget stannar slänger han sig in i folkströmmen och försöker ta sig ut. Han spanar över axeln och ser till att följa med strömmen bort från tåget och mot spärrarna eller vad som kan finnas i andra änden.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Spärrar finns det och de består inte bara av grindar, utan där står också beväpnade poliser. Det ser ut som om de letar efter något...</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han ser återigen bakom sig och försöker finna en obevakad grind. När han upptäcker att alla är bevakade så sällar han sig till ledet av folk och går så normalt som möjligt.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Det är mycket folk och det går långsammare än vanligt genom grindarna eftersom det är extra bevakning. Agenterna är två till antalet och har precis lämnat tåget. Det finns ingen chans att kön ska hinna fram innan de når honom.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han muttrar och försöker slinka framåt och tränga sig så smärtfritt som möjligt. Fungerar inte det så tar han i med mer våld.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Människor omkring honom grymtar när han tränger sig fram, andra svär. Det är ganska svart, men när han våldar lite mer så öppnar sig en väg fram mot vakterna. Tyvärr har det också effekten att de blir nyfikna.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> När han märker att han har vakternas uppmärksamhet och är inom lagom avstånd gör han ett jaguarsprång och försöker greppa tag om höfterna, voltsparka vakten i huvudet och landa på fötterna.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Vakterna hade visserligen väntat sig någon som var beväpnad och farlig, med de hade inte väntat sig ett sådant aggressivt och ovanligt drag. De blir helt tagna på sängen och vakten träffas och sjunker stönande ihop till en hög på cementgolvet.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle rycker tag i vaktens pistol och försöker ta skydd bakom folkmassan samtidigt som han räknar hur många vakter han har kvar och ser efter var agenterna är.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Det är inte så stora problem att ta skydd eftersom det är mycket folk i rörelse här med. Bortom grindarna löper en bred trappa upp till gatan. Agenterna slår sig igenom folkmassan snabbare än Sickle gjorde, men med betydligt mindre respekt.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> När han märker det springer han mot och försöker ta sig över eller igenom grindarna. På vägen cirkulerar han i en snabb rörelse och slår ut en fortfarande förvånad vakt. Han fortsätter mot grindarna med pistolen i högsta hugg.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Vid yttergrindarna finns färre vakter, men de har blivit varnade av de andra. Lämnar han folkmassan finns det risk att de öppnar eld.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Den risken är han inte villig att ta, men han är fångad innanför grindarna och agenterna kommer närmare, om några ur folkmassan försöker gå ut genom grinden följer han efter, annars stannar han.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Eftersom vakterna vid grinden står med dragna vapen och väntar på ett öppet läge, har många fått panik och det är ingen som vågar närma sig det uppenbara hotet från dem.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle muttrar och försöker ta sig genom folkmassan utan att exponera sig och på kurs bort från agenterna.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Det tar ett tag innan de upptäcker att han bytt kurs, men när de väl gör de, handlar de snabbt och kommer närmare farligt snabbt.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han slänger en blick mot grindarna, en mot agenterna och tar en kort sats innan han andas ut och koncentrerar all sin kraft på att hoppa över grinden. Han håller pistolen i ena handen och så fort han landar försöker han dra iväg ett par skott mot de vakter som siktar mot honom och sedan gömma sig bakom närmaste hinder, en pelare eller något sådant.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Så snart han frigör sig från folkmassan för att hoppa, avlossar de båda vakterna ett par välriktade skott var.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Sickle försöker fortfarande hoppa, precis när skotten avfyras lyfter han från marken.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hoppet är djärvt och är i tanken bra, men det blir ett alltför öppet skotfält och två av de avfyrade kulorna stannar millimeter från hans hud när tiden fryser till is. Hans hopp avslutas smidigt, men allting annat, inklusive agenterna, har stannat upp.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han ser sig omkring mycket förvånat.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Sparrow kommer gående nedför den nu stillastående rulltrappan upp mot gatan och glider smidigt förbi de stillastående passagerarna.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Vad hände?" Han ser fortfarande mycket förvånad ut</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> "Du dog." Hon ler. "Eller du hade dött om det hade varit på riktigt."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Pinsamt, död på första skottet." Han ler. "Det gjorde jag inte, varför?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon höjer ena ögonbrynet. "Varför du inte dog menar du?" Hon har nu kommit fram till honom och stannar på några stegs avstånd.</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Tiden stannade, eller programmet. Så långt är jag med. Såklart att det inte bör finnas risker, men jag trodde på allvar att jag skulle stryka med."</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon nickar. "Ja, allting är så verkligt vi kan göra det, men det vore dumt av oss att slösa potentiella hoppare genom att ta kol på den på deras första träning, tycker du inte det?" Hon pausar. "Det är okej om du är skakis, närmare att dö än sådär hoppas jag inte att du har varit innan."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han nickar. "Sant, så, nu blir det F på denna övningen och ett 'skärp dig på nästa'?"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon nickar. "Ja. Du följde regeln att alltid springa från agenterna, men inte tillräckligt mycket. Varför vände du?"</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Jag ansåg att jag skulle bli skjuten om jag sprang rakt ut. Det kändes bättre på något sätt att försöka sig på att lura dem än att bara springa ifrån dem rakt in i några andra."</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> "Nu kan inte du veta det, men det enda sättet att ta sig ut var här eller tillbaka på ett tåg. Räkna aldrig med att kunna lura dem och de är alltid snabbare och starkare än du. Du får pluspoäng för pistolen dock, men du kanske skulle använt den."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Jag tänkte det, chocka dem med att hoppa och sen skjuta och springa." Han tittar på kulorna i luften. "Det gick inte så bra, tyvärr"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> "Näe, de skjuter ibland skarpt snabbare än vad man kanske kan gissa från att ha tittat på TV. Tyvärr har du ibland inget annat val än att skjuta först."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Jag märker det." Han ser sig omkring, räknar vakterna. "Jag borde inte haft en chans ändå, de är ju rätt många."</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon rycker på axlarna. "Du kunde kanske tagit ut de två därborta. Det hade gjort att du fått hytten mellan dig och resten. Därifrån kunde du kanske chansat på att springa eller försöka ta ned de tre på andra sidan också."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Fem skott på den tid det tar för dedär roliga folket att ta sig hit." Han pekar på agenterna. "Men okej, mer rättfram nästa gång"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon skakar på huvudet. "Nej. Nästa gång måste du göra vad som krävs för att du ska komma levande härifrån."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> Han nickar, tyst.</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> "Det är inte så att en strategi alltid fungerar. Du måste först lära dig att känna av vilka möjligheter som finns. Därefter handlar det om att genomföra det som är bäst. Många tror att det är genomförandet som är det svår, men de har förstås helt fel."</td></tr><tr><td valign="top"> Rygar </td><td valign="top"> "Att planera hur du ska spela en boll är det svåra, därför är det quarterbackens jobb. Vi andra skulle se till att utföra det så bra som möjligt men planeringen vann matcherna. Du har rätt"</td></tr><tr><td valign="top"> Snigel </td><td valign="top"> Hon ler. "Om du heller vill uttrycka det så, visst. Du har fattat poängen. Det var därför jag gjorde det här, så du får godkänt på den biten. Den andra handlade om att till fullo uppskatta faran från agenterna, vilket du får underkänt på. På det hela taget, mycket bra jobbat." Hon klappar honom på axeln.</td></tr></table>
Av estetiska skäl har jag klippt bort tiderna för inläggen. Hastigheten beror framförallt på vilka som spelar, men i dessa två exempel postades inlägg med en till två minuters mellanrum, vilket kan sägas vara representativt. Ibland går det snabbare än så, men vi undviker att det ska gå långsammare.

Jag hoppas att detta har gett en bild av hur spelet går till och eventuellt lockat någons intresse. Om så är fallet, hör på något sätt av er till mig. IRC är bäst, men som svar på det här inlägget, som PM eller som mail fungerar också bra. Spelet har ett diskussionsforumhär på www.rollspel.nu och också en hemsida.

På återseende!

Johan K

Gammal & dryg
Hmm låter rätt så intressant. Ska fundera på det i alla fall
Det är skitskoj !
Så jag hoppas att du kommer & spelar.
har varit med & sepalt en del & det är ett kalrt intressant sätt att lira rollspel på måste jag ju säga !!

/ Johan K, som uppsaktar även den här formen av rollspel mer & mer ! :gremlaugh:

Olle Linge

Snigel
Hur blir man medlem?
Lätt som en plätt. Man laddar hem en IRC-klient (www.mirc.com, till exempel). Sedan kopplar man upp sig mot FreeNode och kanalen #antioch-ooc. Det är lättast om man fixar det först. Det finns en hel del info på sidan också, kolla där också om du är intresserad.

Erufailon

Swordsman
Låter mkt intressant, har inte spelat över IRC någon gång, när jag får tid kanske jag ansluter till skaran.

Olle Linge

Snigel
Vi har alltid öppet...

...så länge det finns någon som vill spela. Det är bara droppa in och se vad som är igång. Vill du hålla koll på vad som händer kan du följa utvecklingen på hemsidan eller ännu bättre: på forumet.

Rygar

Veteran
Jag kan tillägga att det här är något av de roligaste projekt jag spelat, och rekommenderar det varmt till alla som ens funderar på att vara med och testa. Ni kommer älska det, lovar!

Ja, så, kom och spela med oss!