Nekromanti Använda er av någon form av minigame i rollspelet

Lerius Doman

Veteran
Är det någon som har använt er av andra spel, eller haft någon form av minigame i någon sitvation i ett rollspel?
Jag använde spelet Ubongo, dvs pusseldelen på tid en gång då spelarna skulle lösa ett stenmönster för att stoppa ett tak som sänkte sig och skulle krossa dem. Det var ett kul, och jag fastnade för idén att använda liknande, för små korta intensiva äventyr.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag var med om att en rollperson och en slp skulle spela schack en gång. Då tog vi fram schackbräde och körde en match med klocka, där jag och spelaren hade totalt två minuter på oss vardera för samtliga av våra drag. Det var rätt häftigt. Mycket adrenalin.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tittar vi historiskt på saken var det inte helt ovanligt att tidiga rollspelare lade till Chainmail som ett minispel för att hantera strid. Det visade sig vara rätt poppis. ;-)

Bolongo

Herr Doktor
Till OD&D förutsattes att du använde Chainmail för strid, det fanns egentligen inget annat (en knapp sida med "alternativa" tabeller men ingen förklaring av hur de funkade). Det antogs också att du hade Avalon Hills brädspel Outdoor Survival för att äventyra utomhus.

anth

Vetefan
wilper;n284214 said:
Tittar vi historiskt på saken var det inte helt ovanligt att tidiga rollspelare lade till Chainmail som ett minispel för att hantera strid. Det visade sig vara rätt poppis. ;-)
ROFL :grin:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill minnas att jag spelat poker i en scen, men annars är detta ett klart outforskat område i min spelhistoria. Har inte Svavelvinter någon sorts minispel som man kör ibland?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Genesis;n284218 said:
Jag vill minnas att jag spelat poker i en scen, men annars är detta ett klart outforskat område i min spelhistoria. Har inte Svavelvinter någon sorts minispel som man kör ibland?
Jo, det berömda skuggspelet. Det är ett primitiv brädspel som både ger rollfigurerna mekaniska fördelar, skapar ståry och genererar fluff. Det är dock helt integrerat i själva rollspelet, så det kanske inte räknas här? Jag tycker idén är briljant, men är inte övertygad om att den är bra utförd i Svavelvinter. Det flög aldrig när jag körde Svavelvinter i alla fall, men det kan ju vara mig det är fel på.

Bifur

Veteran
Att integrera brädspelsmekiner i olika sammanhang tycker jag ofta funkar bra, exempelvis begränsa handlingsutrymmet genom rundor, zoner och/eller manövrar vid sociala utmaningar eller om man ska leta efter något, men det är ju inte exakt samma sak.

Det enda faktiska spel jag kommer på att jag använt är att jag någon har spelat hasardspel istället för att slå för färdigheter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker det är jättekul att köra någon form av minispel vid särskilda tillfällen, i synnerhet tillfällen som jag tycker avviker från det som de vanliga reglerna är avsedda för.

Tävlingar, exempelvis, och det var just i en sån situation jag fick upp ögonen för det. Det var en bågskyttetävling i gamla warhammer, och istället för att bara slå för att träffa (i vilket fall typp alla tävlande hade missat tavlan i häften av fallet) så använde man en tabell där man jämförde tärnignsslag och färdighetsvärde för att få en poängsumma. Sen var det flera rundor med elimineringar i varje runda.

Det var jäkligt kul för det var ett avbrott mot det vanliga spelet och gjorde tävlingen till en speciell liten grej som jag än i dag kommer ihåg. Det gjorde också att alla kunde delta trots stora skillnader i färdigetsvärde utan att det kändes helt hopplöst för de sämre deltagarna, även fast de skickligare skyttarna fortfarande hade en väldigt tydlig fördel.

De nyare warhammer 40K-rollspelen har vid flera tillfällen gjort små minispel av större strider, där spelarna i princip kan välja vilken färdighet de vill använda (och motivera mot spelledaren hur de använder den för att påverka striden), och hur bra man lyckas påverkar hur striden går.

En väldigt bra grej med sånna här minispel är också att det får spelvärlden att kännas väldigt genomtänkt från SLs sida, i synnerhet om minispelet dyker upp om en del av ett sidoäventyr som det aldrig var självklart att spelarna skulle ge sig in på.

Khan

Kondottiär
Jag har spelat Broggin och Eldstärning i Eon och poker i Western, men kan nog inte påminna mig om något annat än just att ersätta hasardspel med "äkta" versioner av desamma.

Men att ta in Ubongo låter ju klockrent! Jag kan nog tänka mig att göra något liknande själv. Skulle rekommendera spelet Quarto. Tror jag ska testa det på min HT-grupp.

Jag simulerade gladiatorspel ,där RP var åskådare och ville satsa pengar på matcherna, med att varje match spelades med Spartacus reglerna för just gladiatorsdueller.

da_bohz

Swordsman
Jag har nog bara använt det i samband med in-game-tävlingar av olika slag, men har då använt ad hoc-regler istället för ett externt spel. Typ som det Rymdhamstern beskrev med bågskyttetävlingen ovan, men det var nog yxkastning istället. Blev att alla tävlande slog ett tärningsslag och la till sin skill, och efter varje omgång åkte den som hade lägst totala poäng ut. En väldigt förenklad lösning, men den visade sig kul nog att återanvändas senare i ett annat äventyr.

Har hört talas om via en podcast att folk har spelat en omgång av ett brädspel (tror det var Settlers of Catan?) för att bygga upp världen och placera ut de städer som finns. Utöver det ordinarie spelet hade de nån smart mekanik för hur varje stad fick sina egna "Attribut" innan man började spela själva rollspelet, där rollpersonerna var del av ett sällskap med handelsresande. Lät spännande, och jag har funderat på att göra något liknande själv.

Genesis

Ni dés ni maître
Räknar vi in saker som flashbackscener och scener där inga av rollpersonerna är med som "minigames"? Om rollspel räknas som spel så är ju detta "minirollspel i rollspelet".

anth

Vetefan
Genesis;n284405 said:
Räknar vi in saker som flashbackscener och scener där inga av rollpersonerna är med som "minigames"? Om rollspel räknas som spel så är ju detta "minirollspel i rollspelet".
Påminner om ett OSR-äventyr jag spelade där vi mötte en dator som ville spela EON med oss.