Jag tycker det är jättekul att köra någon form av minispel vid särskilda tillfällen, i synnerhet tillfällen som jag tycker avviker från det som de vanliga reglerna är avsedda för.
Tävlingar, exempelvis, och det var just i en sån situation jag fick upp ögonen för det. Det var en bågskyttetävling i gamla warhammer, och istället för att bara slå för att träffa (i vilket fall typp alla tävlande hade missat tavlan i häften av fallet) så använde man en tabell där man jämförde tärnignsslag och färdighetsvärde för att få en poängsumma. Sen var det flera rundor med elimineringar i varje runda.
Det var jäkligt kul för det var ett avbrott mot det vanliga spelet och gjorde tävlingen till en speciell liten grej som jag än i dag kommer ihåg. Det gjorde också att alla kunde delta trots stora skillnader i färdigetsvärde utan att det kändes helt hopplöst för de sämre deltagarna, även fast de skickligare skyttarna fortfarande hade en väldigt tydlig fördel.
De nyare warhammer 40K-rollspelen har vid flera tillfällen gjort små minispel av större strider, där spelarna i princip kan välja vilken färdighet de vill använda (och motivera mot spelledaren hur de använder den för att påverka striden), och hur bra man lyckas påverkar hur striden går.
En väldigt bra grej med sånna här minispel är också att det får spelvärlden att kännas väldigt genomtänkt från SLs sida, i synnerhet om minispelet dyker upp om en del av ett sidoäventyr som det aldrig var självklart att spelarna skulle ge sig in på.