Lupus Maximus
Tekniker
Ett ämne jag funderat på att ta upp ett tag, och i och med att Rymdhamstern skrev detta I tråden om att påverka tärningsslaget i efterhand:
Ett av huvudproblemen som de flesta utmattningssystem har (förutom att de ofta var regeltekniskt dåliga) var att ingen orkade hålla reda på dem. De ändrades för ofta, så i alla fall ingen grupp jag spelat med orkade skriva och sudda. Mana/magisk kraft hamnar ofta också i den kategorin.
Jag har själv börjat intressera mig mer för att använda markörer för ofta ändrade värden, i system där de finns. Men är nyfiken på vad andra har för tankar, åsikter och erfarenheter.
Nackdelar som jag ser med dem:
De är något fysiskt man måste ha, vilket gör att de har en kostnad och att de måste vara med.
Fler saker att distrahera sig från, istället för att hålla fokus på spelet.
Fördelar:
De ger en tydligare visuell representation av resursen, vilket hjärnan har lättare att uppfatta.
Ta bort tre föremål från en hög är mycket lättare än att subtrahera tre från ett värde, sudda ut det gamla och skriva in det nya.
Låga värden är så pass enkla att den analytiska delen av hjärnan inte måste blandas in, så ta bort 1-5 föremål från en stor hög kräver väldigt lite tankearbete.
Men, som sagt var... Vad har ni andra för tankar?
I rollspelet Serenity föreslås det att plot pointsresursen hanteras via poker brickor, och att spelledaren skall dela ut dem efter principen "fall like rain." Nu har jag bara spelat Serenity en gång, men jag tyckte det flöt på bra. Spelaren, som inte alls är bra på att bolla siffror, fick en bra visuell representation av hur mycket hon hade kvar och det var aldrig en massa suddande och skrivande fram och tillbaka. Jag har införskaffat fler saker att använda som markörer, men inte använt dem ännu.Rymdhamster said:Jag håller helt med. Just det där med att man ändå håller reda på dem tycker jag är viktigt, för det innebär att man håller nere på antalet saker man måste hålla koll på och komma ihåg att sudda och höja allt eftersom. Redan det här med att hålla ordning på antalet HP kan vara bökigt nog för somliga.
Ett av huvudproblemen som de flesta utmattningssystem har (förutom att de ofta var regeltekniskt dåliga) var att ingen orkade hålla reda på dem. De ändrades för ofta, så i alla fall ingen grupp jag spelat med orkade skriva och sudda. Mana/magisk kraft hamnar ofta också i den kategorin.
Jag har själv börjat intressera mig mer för att använda markörer för ofta ändrade värden, i system där de finns. Men är nyfiken på vad andra har för tankar, åsikter och erfarenheter.
Nackdelar som jag ser med dem:
De är något fysiskt man måste ha, vilket gör att de har en kostnad och att de måste vara med.
Fler saker att distrahera sig från, istället för att hålla fokus på spelet.
Fördelar:
De ger en tydligare visuell representation av resursen, vilket hjärnan har lättare att uppfatta.
Ta bort tre föremål från en hög är mycket lättare än att subtrahera tre från ett värde, sudda ut det gamla och skriva in det nya.
Låga värden är så pass enkla att den analytiska delen av hjärnan inte måste blandas in, så ta bort 1-5 föremål från en stor hög kräver väldigt lite tankearbete.
Men, som sagt var... Vad har ni andra för tankar?