Nekromanti Användande av besläktade färdigheter...

G

Guest

Guest
Jag började tänka på en sak precis innan wrnu skulle ner, men det kändes som att det var fel tid att skriva ner så nu kommer det...
Jag gillar ju att ha stora och överlappande listor av färdigheter, men jag gillar inte att ha mycket slag... så jag funderar på ett addonsystem gjort för olika system delvis för att slå ihop slag som vanligtvis kräver båda slagen (försvåra slagen) och slag där båda färdigheter simplifierar (göra slaget enklare).

Jag hade tänkt mig något enkelt system om att om en färdighet ger bonus till färdigheten man slår måste den minst vara hälften av den man slår mot, om två så måste det vara två tredjedelar som i de måste vara antalet färdigheter som ger bonus genom antalet inblandade färdigheter... problemet med denna funktion hittills är att den kanske är något för matematiskt intensiv, den har ingen satt bonus (vilket skulle kunna lösas med färdighetsrelationer i de rollspel som har dem) och den funkar bara mot kombination för att få bättre resultat istället för att undvika sämmre hittils...

De tre system jag har i tankarna för tillfället att modda så är gurps, eon och dark heresy för de är de systemen jag är mest insatt i...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,585
Location
Helsingborg
Jag förstod ingenting av ditt inlägg, annat än att du ville ha att olika färdigheters värden kunde rinna över på varandra, typ att Brobygge och Reparation kan kombineras om man vill reparera en bro.

Ett bra sätt att få ett tydligare inlägg är att skriva exempel, precis som jag gjorde i stycket innan.

Som jag ser det finns det två sätt att hantera besläktade färdigheter. Antingen går man på tankesättet, som i Mutant och nya En Garde!, att man måste ha färdigheterna för att lyckas med handlingen men att man då använder det lägsta värdet. Om man har Brobygge 7 och Reparation 13 så slår man mot värdet 7. Det här har ett gäng subjektiva nackdelar som jag inte orkar gå in på, men den största är att spelledaren måste kunna färdighetlistan bra.

Annars låter man värden glida över till det högsta värdet. Säg att man får +1 om den andra färdigheten ligger mellan 5-9 och +2 om den ligger på 10 eller över. Så om du har Brobygge 7 och Reparation 13 så ska du slå emot 14.

/Han som brukar köra med det andra förslaget och har blivit överraskad över hur vissa spelgrupper knappt alls använder besläktade färdigheter medan andra tycker det är hur coolt som helst
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Själv håller jag på att bygga ett system som bygger extremt mycket på det här. Snarare är det så att man har en grundfärdighet som man sedan specialiserar mot mer specefika färdigheter. Säg att man färdigheten avståndsvapen, så kanske man bara kan höja den till fem. Sedan kan man ha 3 i armborst(alltså 8), 1 i pilbåge (6) och 9 i slunga (14) och slutligen har man ju då sammanlagt 5 i alla andra avståndsvapen.
För att gå in på hur systemet faktiskt funkar:
Man slår 2t6 för att skjuta någon. Har man färdigheten avståndsvapen får man slå 3t6. Har man sedan armborst så lägger man dit två tärningar till när man använder armborst.
 
G

Guest

Guest
Ok här kommer ett exempel: "Lucius ska bygga en rymdfarkost och har både uppfinnande och mekanik... därför är det lättare för Lucius än en hederlig mekaniker eller nyfiken men okunnig uppfinnare att göra denna farkost och mindre tester krävs. Därför får Lucius bonus på sin uppfinningsrikedom av mekaniken som är marginellt mindre tränad.
Hade mekaniken varit mycket mindre tränad hade allt inlärt i mekaniken som skulle vara till användning i uppfinningsrikedomen redan en del av uppfinningsrrikedomen och därmed fått en bonus..."

Exempel två: "Durgas är en magiker och besvärjelser är i flera steg av olika färdigheter därmed får Durgas en högre svårighet för antalet steg.
Efter detta så har Durgas spelare räknat ut i förhand vilka färdigheter som ger förändringar på huvudfärdigheten iomed att dessa är lägre och vissa används flera gånger så har Durgas besvärjelser en beräknad färdighet som ligger lägre än sin bästa färdighet på besvärjer.
I gengäld för detta arbete avsides av spelet vet alla hur det fungerar när han ska slå sina tärningar och slaget går lika snabbt som vilket annat slag som helst."

/Zorbeltuss som hoppas att exemplen blev bra
 
Top