Quan'talis
Swashbuckler
Många DMs (jag, till exempel) använder odöda fiender lite för ofta. Det finns flera orsaker, här är ett par:
1) Man behöver inte tänka ut någon motivation; zombies attackerar den lilla byn i ödemarken för att det är vad zombies och små byar är till för. Dessutom behöver man inte utveckla någon personlighet åt dem heller (privat mardröm: spelarna besegrar ett par orcher, tar dem till fånga och... PRATAR med dem!)
2) Inga betänkligheter. För spelarna alltså. Å andra sidan har de nog inga betänkligheter nät det gäller att slå ihjäl drakar, orcher eller oskyldiga förbipasserande heller
3) Monster Manual kryllar av dem. (vad tror ni en Nightwing var när den levde?)
Trots dessa tungt vägande skäl har jag bestämt mig. Jag ska använda färre odöda. Nästa gång vi spelar ska jag överraska de oförskräckta hjältarna med en uråldrig gravkammare full med skelett som INTE reser sig och går till attack!
Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
1) Man behöver inte tänka ut någon motivation; zombies attackerar den lilla byn i ödemarken för att det är vad zombies och små byar är till för. Dessutom behöver man inte utveckla någon personlighet åt dem heller (privat mardröm: spelarna besegrar ett par orcher, tar dem till fånga och... PRATAR med dem!)
2) Inga betänkligheter. För spelarna alltså. Å andra sidan har de nog inga betänkligheter nät det gäller att slå ihjäl drakar, orcher eller oskyldiga förbipasserande heller
3) Monster Manual kryllar av dem. (vad tror ni en Nightwing var när den levde?)
Trots dessa tungt vägande skäl har jag bestämt mig. Jag ska använda färre odöda. Nästa gång vi spelar ska jag överraska de oförskräckta hjältarna med en uråldrig gravkammare full med skelett som INTE reser sig och går till attack!
Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)