Nekromanti Apatiska köttväggar vs välgenomtänkt personlighet

Feuflux

omjonasson.se
Döda mooks...

Mitt favoriexempel när det gäller att sätta ett ansikte på en motståndare är när spelarna ska skjuta ner några vakter men innan de hinner avfyra så råkar de höra vakterna samtala med varandra där den ene säger till den andre "Ahhh! Vad skönt.. Bara två timmar kvar och sedan kan jag åka hem och mysa lite med min fru.. Har du sett det nya fotot på lillflickan..? Hon är så himla söt.... och lik sin mor..".. Det blir på något sätt lite svårare för spelarna att helt kallblodigt skjuta vakten.. Nu har de ett litet band till spelledarpersonen då de har lite vetskap om vem personen är..

Jag försökte göra vakterna lite "mänskligare" på ett liknande sätt en gång vilket resulterade i asgarv från spelgruppen och 10 minuters citat-flod från Austin Powers... mina vakter får fortsätta vara skräpiga mooks. :gremtongue:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och singel *nudge nudge* [NT]

[color:\\"red\\"] Edit; det här inlägget var 1337 förresten [/color]

Vitulv

den andre

Äntligen musik man hört talas om! Men låten handlar ju om två stycken dödliga assasiner vem är den andra?
Say hello to my little friend;

/Vulf - från den tiden då marinens båtar var gjorda av trä, och männen av stål

Troberg

Sinister eater
Re: den andre

Vulf - från den tiden då marinens båtar var gjorda av trä, och männen av stål
Jupp, nu är det stålfartyg och träskallar.

Sorry, den var bara för lättköpt för att låta den passera.

Vitulv

Hoa-Hoa är dessutom ett utmärkt exempel på att man kan ha högt både i STY och INT. Och KAR. Och PSY.

Paolo Roberto är ett exempel på motsatsen :gremsmile:

/Vulf - kung av kungsan

Troberg

Sinister eater
Hoa-Hoa är dessutom ett utmärkt exempel på att man kan ha högt både i STY och INT.
Du har inte sett honom kommentera brottning va? Det var så pinsamt uselt att man skämdes för att komma från samma planet.

Vitulv

Re: den andre [OT(roberg)]

Tja, det är ju fortsättningen på det uttrycket. Det är liksom själva fiffigheten med det hela.

Det är ungefär som om jag skulle skriva "två tomater korsade en väg, och den ena blev överkörd", och du triumferande skulle svara; [/i]"då sa den andra - kom ketchup så går vi!"[/i]. :gremtongue:

:gremtongue:

/Vulf

Vitulv

Nej, jag har bara sett honom i "På Spåret" och han är betydligt mer allmänbildad än mig. Och alla som är smartare än mig är smarta. :gremwink:

Fast nu OT:ar inte jag mer i den här tråden, för då kommer byborna med högafflar, hängsnaror och facklor.

Vitulv out.

Troberg

Sinister eater
Re: den andre [OT(roberg)]

Det är ungefär som om jag skulle skriva "två tomater korsade en väg, och den ena blev överkörd", och du triumferande skulle svara; "då sa den andra - kom ketchup så går vi!".
Men håll med om att det har en viss patetisk humor i all meningslöshet!

DODswe4

Hero
Det som gör en rollperson rolig är om den har en alldeles egen stil som man måste ta hänsyn till. Då blir det kul

Rickard

Urverk speldesign
Missförstod "köttvägg" [ANT]

Trodde köttvägg i slutet av trådstarten stod för spelledarpersoner.. Jahopp.. Då var halva mitt inlägg meningslöst (för just den frågan.. Sedan kan man säkert ha nytta av det på annat sätt)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som erkänner sitt fel

Zaphod_UBBT

Swordsman
Men vad i h-e, Vitulv!

"befäster min status som den elakaste jäveln på hela forumet"

Har du några djupare syften med det, eller ska du lägga av med en gång?

Obefogad snällhet, vattenkanna-sysslor, bejakande och skapande karaktärsdrag, det får folk för min del odla så mycket de vill utan att tänka sig för. En annan sak är dock när folk (dessutom medvetet) odlar sina sidor som bygger på obefogad elakhet och otrevlighet, köra jordfräs, blockera och demolera. Den enkla skillnaden mellan att vara juste och att vara en skitstövel, den är att det ena ger bra utslag på människor och att den andra ger dåliga.

Och när någon, på ett mycket sansat sätt, säger till dig, då svarar du med att på något sätt rättfärdiga obefogade rena otrevligheter genom att göra det till din grej. Svara mig ärligt nu - är du nöjd med att som svar på en allvarlig tillsägning fjanta bort ämnet?

Så nästa gång, driv inte med någon förrän du åtminstone har någon att driva med (dessutom ska man alltid tänka sig noga för innan man driver med någon), och när du får tillsägningar är ett tips att ta dem på allvar - det är bäst för alla så.

Zap

Vitulv

Sluta lipa Zaphod

Allvarligt talat, så farligt var det inte. Du verkar mest grälsugen om jag skall vara helt ärlig.

Och när någon, på ett mycket sansat sätt, säger till dig, då svarar du med att på något sätt rättfärdiga obefogade rena otrevligheter genom att göra det till din grej. Svara mig ärligt nu - är du nöjd med att som svar på en allvarlig tillsägning fjanta bort ämnet?
Ja, jag är jävligt nöjd faktiskt. Jag skrev något som Han uppenbarligen retade sig på, för han blev rätt arg på mig. Jag skrev ett svar med glimten i ögat och nu tycker Han om mig igen. Så ärligt: ja.

/Vulf

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Sluta lipa Zaphod

Nä, jag tyckte inte just att den här idiotgrejen från din sida var så hemsk, utan jag pratar om principer. Jag är inte det minsta grälsugen, utan nästan tvärtom - jag tänder till när folk är grälsugna och otrevliga i onödan.

Trist att du flyr ämnet och bortförklarar dig en gång till - eller är du nöjd med det första du gjorde, att vara otrevlig helt obefogat?

Zap

Vitulv

Re: Sluta lipa Zaphod

Trist att du flyr ämnet och bortförklarar dig en gång till - eller är du nöjd med det första du gjorde, att vara otrevlig helt obefogat?
Nej, jag varken flyr eller bortförklarar mig. Jag trodde att det var mitt svar till Han som du var arg för. Huruvida det första jag skrev är något att oja sig över ifrågasätter jag starkt. Jag har inte brutit mot några forumsregler och var egentligen inte särskilt otrevlig. Uppenbarligen har ju inte trådstartaren tagit särskilt illa vid sig utan den enda som tjatar om det är du.

Jag använde lite ironi för att trycka på min gamla ståndpunkt - att man inte skall gnälla så mycket om powergaming/kobolder. Ibland fungerar ironi, ibland inte. Du har uppenbarligen inte tagit kommentaren på rätt sätt. Men det är inget jag tänker be om ursäkt för.

/Vulf

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Naturligt urval i rollspelsvärlden..

Jag tror att Munchkin / power-play / "kobold"-fasen är en ganska logisk början av väldigt många nyare spelares sätt att lära sig spelet och reglerna, kanske rentav testa spelledaren; och som någon nämnde här nedan: det är ganska svårt att spela en nyanserad och ofattbart väl personlighetsmässigt utvecklad rollperson när man upptäcker att han avlider efter ca två spelsessioner...*S*

Det kan rentav hända att man har spelledare som föranleder "apatiska köttväggar" eftersom svårigheten att göra en nyanserad karaktär helt enkelt blir oöverstiglig. (Talar av egen erfarenhet, givetvis) Det är inte alltid spelarnas "fel" att köttväggarna florerar...

Såväl spelledare som spelare bör nog främja möjligheten att spela ut intressanta karaktärer.

Men som också redan nämnts här, förr eller senare tröttnar de flesta på power-play stilen. It's just a simple matter of time..*S*

Det finns dock många spelstilar som kan vara minst lika tröttsamma i längden, exempelvis de som ständigt och jämt oavsett spel envisas med att konstant försöka slå nya rekord i oseriositet.

vandraren

Swordsman
Re: Naturligt urval i rollspelsvärlden..

"Men som också redan nämnts här, förr eller senare tröttnar de flesta på power-play stilen. It's just a simple matter of time"
Min erfarenhet är att man växer ifrån det, men att man faktiskt i viss må kan växa tillbaka till det och ha grymt kul ändå. För man tröttnar faktsikst också på att hitta på varje RP:s barndom, föräldrar, fobier, känslor, favoritfärg, älsklingsfilm och fan och hans moster. Till slut så kan det vara ganska skönt att sätta upp några enkla styltor till personlighet eller ett enkelt mål och bara lira. Kanske till och med maxa lite, så länge alla är med på det och tycker det är kul. Man kan säga att man går i barndom igen. =)

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Naturligt urval i rollspelsvärlden..

"Min erfarenhet är att man växer ifrån det, men att man faktiskt i viss må kan växa tillbaka till det och ha grymt kul ändå."

" Man kan säga att man går i barndom igen. =) "

Givetvis! :gremlaugh: Tror att den där pendeln mellan "seriöst" spel och "power-play" har hunnit svänga minst tre gånger för egen del; både som spelare och spelledare.. Det kan inte minst bero på vilket spel man håller på med också, naturligtvis. Man kan väl knappast vänta sig annat än karaktärsmaxning om man spelar spel som Chock, All flesh must be eaten och de mer extrema formerna av "pulp-Cthulhu"...*S*

Och givetvis kan även "maxade" personligheter vara duktigt nyanserade, även om det blir lite krystat om man gör det för ofta.

Variation är av nöden, om man inte ska tröttna efter att ha spelat i säg tex..*tänka*...27 år?

:gremgrin: