Nekromanti [Apocalypse] Setting och Spelgrund

Marcus94

Veteran
Ja, jag har snickrat på ett Rollspel i ett tag nu. Döpt Apocalypse tills vidare. Settingen är en sorts (Surprise surprise) apokalypsscenario. Jag har inte riltigt planerat hur, men vetenskapsmän lyckas öppna en öppning in i en domedagsvärld, där Demoner börjar välla ut ala Doom.

Spelarnas mål ska vara att försvara sina hemtrakter i en värld där kommunikation och elektricitet fullständigt saknas.

Klasser existerar inte. Istället får man välja tre unika förmågor av olika slag, t.e.x stridstalang eller elitaktig snabbhet.

Stats avgörs genom att spelaren slår 3D6 tre gånger. Det här blir en "Point Pool" som man kan sprida fritt mellan stats.

Kommentarer? Idéer? Skriv vad ni vill :gremlaugh:

Unfair

Hero
1. Du lurade mig då jag trodde detta var ännu en Apocalypse World tråd.
2. Jag föredrar 2d6+3.
3. Går spelet ut på att slåss mot demonerna eller vad gör man som spelare?

Marcus94

Veteran
1. Eh, förlåt antar jag :gremwhistle:
2. Hm. Ska prova och se om det funkar
3. Tja, Demoner är ju överallt, men spelet ska inte vara en splatter. Spelarna ska försöka hitta ett sätt att bli av med Demonerna på, med hjälp av ledtrådar SL ger.

Unfair

Hero
Marcus94 said:
1. Eh, förlåt antar jag :gremwhistle:
Hehe
Marcus94 said:
2. Hm. Ska prova och se om det funkar
Jag menar främst att jag personligen inte gillar när det är för random.
Marcus94 said:
3. Tja, Demoner är ju överallt, men spelet ska inte vara en splatter. Spelarna ska försöka hitta ett sätt att bli av med Demonerna på, med hjälp av ledtrådar SL ger.
Så det spelas alltså på en rädda världen nivå? Hur apokalyptiskt är spelet? Hur många demoner finns i världen? Hur länge sedan kom de? Vad gör folk för att skydda sig? Hur har det gått med regimerna i världen?

Marcus94

Veteran
unfair said:
Jag menar främst att jag personligen inte gillar när det är för random.
Ah, okej. Men visst, jag kan testa båda och se vad jag föredrar.

unfair said:
Så det spelas alltså på en rädda världen nivå? Hur apokalyptiskt är spelet? Hur många demoner finns i världen? Hur länge sedan kom de? Vad gör folk för att skydda sig? Hur har det gått med regimerna i världen?
Japp. Rädda världen. Klyshorna står som spön i backen :gremsmirk: Demonerna anlände för ett halvår sedan. Angående antal...Tja, ett halvårs nonstop flöde med hundra Demoner i timmen, plus förökning? Minus de dödade av människor.

Tja, människor klarar sig väl sisodär. Har "borgar", som egentligen bara är byggnader som fanns förut, men med ökad säkerhet. En av de största grupperna kommer t.e.x hålla till i Pentagon.

Regimerna har så gott som kollapsat. Demonerns bar med sig en sorts energi, som sabbade radiovågor. Kommunikationen har krashat totalt.

Och det var ungefär allt