Nekromanti [Apocalypse] Stridssystem

Marcus94

Veteran
Alright, det här är stridssystemet för mitt kommande rollspel, Apocalypse. Berätta bara vad ni tycker.

Apocalypse ska ta plats i en Demonövertagen värld, där fienderna är många gånger starkare än spelarna. Hur jämnas det här ut? Rörelsepoäng.

Baserat på sina stats så börjar varje karaktär med en viss mängd rörelsepoäng. Den exakta matten är helt enkelt VIG (Vighet) delat med två. I strid så beror hur mycket man kan göra under en stridsrunda på rörelsepoäng.

Man kan använda en poäng för att röra sig en meter i någon riktning. Att anfalla kostar också en rörelsepoäng. Man kan göra precis vad man vill i en strid, men SL avgör hur mycket Rörelsepoäng (Från och med nu kallat RP) det kostar.

Om man har slut på RP så blir det automatiskt nästa persons stridsrunda, men man kan spara dem och passa för senare användning, vilket ger en känsla av Strategi. Till exempel så kan man använda 2 RP för att undvika en inkommande attack.

Som sagt var, hur mycket RP man startar med beror på ens VIG, men man får tillbaka 1 RP vid början av sin nästa Stridsrunda.

Om ni är förvirrade över nåt, eller har några kommentarer, feel free to talk.

Mogger

Hipsteranka
Eftersom det kostar att flytta sig kommer de flesta att stå helt stilla och slåss, och lägga sina poäng på coola tekniker istället. Skit i förflyttning, jag tror inte att det behövs i ett system där det inte finns några begränsningar på vad du annars kan göra.

Unfair

Hero
Om det kostar en att anfalla och två att blocka undvika så måste man ha riktigt skitna stats för att änns tänka på att undvika. Allternativt att man får välja att undvika efter att motståndaren har slagit ett slag för att träffa och/eller skada.

Då man i snitt kommer att ha 3d6/2 (ca 6) RP och man får tillbaka en i rundan så kommer det bli många korta rundor. Många rundor kan även gå till "pass jag vill regga för att svinga mig i ljuskronan om fyra rundor".

EDIT: Undvika inte blocka.

Marcus94

Veteran
Det är väl just det som är strategin i stridssystemet? Om man fortsätter passa så kommer man antagligen bli attackerad snart, och om man är ekonomisk med sina RP så kan man undvika korta rundor.

Kanske om jag gjorde RP reg till 2 varje runda?