Nekromanti Apocalypse sun MC Spoiler!

Nässe

Myrmidon
SPOILER

I den här tråden skriver jag krönikan som spelarna kan läsa. I den här tråden kommer jag resonera lite kring spelledandet och förhoppningsvis få hjälp med att skapa och använda fronts vilket jag tycker verkar skitsvårt.

Hur använder man dem i spel?
Hur skapar man dem?
Hur ska threats i en front hänga ihop?
Hur mycket ska man skriva om ett threat?

Front 1.
Holden Enough-to-Eat
Uttrycker: Hunger

Threat 1. The Chef
Kind: Warlord
Kind: Collector- to own- The Chef samlar på mat som ligger och ruttnar, på saker och på personer, han binder dem till sig. Han är rädd för Sundown?

The Chef vägrar se att holden går under, maten är slut. Det är kört, han kräver in mer och mer mat och samlar på sig i överflöd. Samtidigt som befolkningen svälter. Till sitt förfogande har han den maten som finns- frukträdgården bland annat. Han har techno-killen Ik i tornet som håller igång hela staden och förser den med bränsle.
Om du imponerar på Chef slå +Hot
10+ Han vill ha dig, och erbjuder något värdefullt för att få dig att ansluta sig till honom
7-9 Chef vill ha dig och kommer att ta dig! Välj 1 av dessa, tills du tackar ja, och då blir belönad med 1 barter.
1. Han fängslar dig inte
2. Han utsätter inte dina kontakter för utpressning
3. Han drar inte in din mat och ditt vatten
Miss- Chef imponeras av dig och ser dig som ett hot, ingen annan ska få samla på sig dig…

Hot 2. Tech-guy Ik
Ik är en snubba som sitter i ett torn byggt av teknik, han förser staden med el. Har en massa skumma antenner som riktar sig åt alla håll. Förser staden med olja som han pumpar upp och låtsas borra efter den. Istället är hon på jakt efter en underjordisk bosättning från tiden före kriget. Hans Ignorance består av att han vet att han kan återuppväcka de farsoter som drabbade mänskligheten- men han bryr sig inte, är själv immun.

Mkt gammal. Vill åt hemligheter som finns där nere för att själv rädda sin själv till den plats dit mänskligheten flydde då apocalypsen kom. Fick ej själv följa med för sitt sjuka muterade sinne.

Kind: Grotesque Mutant (kräver upprättelse)
Description & Cast: Ik, en gammal aslång kvinna med långa enstaka hår i hela ansiktet. Naken. Förvridet snett ansikte. Ihopkopplad med sitt torn som hon styr med tankar. Hungrar efter att följa sina egna, fick ej följa med eftersom hon var skadad I sinnet- hungrar också efter småbarn som Chef skickar upp ibland.
Har tillgång till teknik, förser staden med el och olja. Behöver folk som ger sig ner i tunnlarna och undersöker det hennes sonder letar efter. Har tagit sig hit från över hela världen, hjälpt Chef att bygga upp holden.

Då du tar dig in i Iks tekniska byggnad och jag- slå + Sharp
10+ Den här platsen är fucking whack- +1 på nästa slag för att öppna skallen inne i Iks byggnad
7-9 välj 1
• Iks är den vackraste, mest åtråvärda varelse du träffat (Act under fire för att stå emot)
• Iks varje ord väger tunga av sanning (Act under fire för att stå emot)
• Iks palats är den vackraste mest heliga plats du sett (Act under fire för att stå emot)
Miss- Överväldigas av Iks prakt -1 ongoing för att agera destruktivt mot Ik eller att gå emot hennes önskan

Threat 3. Folket i Enough to Eat
Kind: Mob (to riot, burn & kill scapegoats)
Description & cast: Människorna i Enough to eat som tidigare levt som kungar i överflöd, men nu har resurserna tagit slut och Chef blivit vansinnig. Flera av dem har börjat agera som pirater- och de tar sig längre och längre bort för att få tag på mat. Fälten har inte längre något att ge.

Ola som har en fruktsträdgård, och dottern Olga. Putrid som driver Shadow Inn. Alla dessa ser Enough-to-eat som världens centrum och allt annat är värt att offras. Alla borde ställa upp för att rädda detta babylon- de har tom ett bibliotek. Sen att vissa av deras barn ibland måste offras till Ik för att behålla sitt välstånd är en sak man inte pratar högt om…

Countdown.
1-6 Staden hungrar, folk slåss om maten, folk dör och flyr. 9- Holden revolterar och attackerar allt 10- Gäng samlar sig för att attackera andra holds 11 kannibalism uppstår 12 Holdet går under

Threat 4. Matbrist
Kind Affliction: Condition- to expose people to danger
Marken har slutat ge mat. Djuren dör. Konserverna har tagit slut. Maten i många mils område är på upphällning. Ingen vet att det är saker som sprider sig i underjorden, sjukdomar, radioaktivt avfall, gifter? Något som kommer av Iks undersökningar i underjorden. Enbart i Olas fruktträdgård växer det ordentligt, där finns också Chefs personliga kossor och grisar…

Countdown: 1-6 Fälten ger allt mindre mat och djuren magrar av. 9- Svaga människor börja svälta ihjäl 10 Folk dödar varandra för mat 11 massdöd av svält 12 området blir mer eller mindre obeboligt

Dark future/ agenda: I ett svältdrabbat dött landsskap härskar Ik i sitt torn- hon har förtrollat ett gäng uthungrade människor som ger sig ner för att hämta hennes skatter i underjorden. Vägen dit har kantats av våld kring mat, och en besmittande hunger.

Stakes:
Hur kan man stoppa hungern som sprider sig?
Jag undrar vad det är Ik letar efter?
Kommer Ola kunna hålla ihop och skydda sin familj?

Sodivra

Champion
Hur skapar man dem?
Hur ska threats i en front hänga ihop?
Här har jag nog inte så mycket mer att säga än i "Fucking fronter"-tråden. Är det något speciellt du tänker på?

Hur använder man dem i spel?
Hur mycket ska man skriva om ett threat?
Jag tycker att någon (John Harper?) på Barf Forth Apocalyptica fångade det när han sa att fronter är något man slänger på spelarna när det blir tyst runt bordet, och de vänder sina blickar mot en. Så länge de skapar sina egna problem så kan du låta dina fronter ligga.

Jag tänker mycket utifrån frontens Agenda/Dark future - Detta är vad som kommer hända, om ingen gör något. Gör en countdown för din front som helhet, och när det behövs mer fart i spelet och det känns rimligt, avancera den ett tick. Lite som Dogs in the Vineyard's "What would happen if the dogs never came?"

Ser du en snygg möjlighet, till exempel när du gör en av dina Moves, ta in din front då också.

Jag skulle inte skriva så mycket på varje threat som du har gjort, spelarna kommer ju ändå ställa allt det där på ända. :gremsmile: (Men å andra sidan kanske jag borde skriva lite mer om threats i detalj, jag är lite lat med det) Om du känner dig förvirrad av din front så skulle jag rekommendera att du stryker dina countdowns i Matbrist och Folket i Enough-to-eat, och sedan gör en countdown för hela fronten istället, det vore kanske smidigare?

Ik kanske ska vara sin egen front som uttrycker Ignorance eller Envy. Hennes (Eller hans? Du referar till henom som man i ett stycke och kvinna i ett annat. Har du två hot som heter Ik?) agenda/dark future är väl något annat än att folk svälter? Jag förstår det som att hon vill hjärntvätta och samla på sig så många lojala som möjligt. Det kan hon kan göra det med folk vare sig de är mätta eller hungriga, men naturligtvis så hjälper det att de redan är desperata och att Chef är lojal till henne...

Du kan göra countdowns som påverkar varandra, när folk blir SÅ HÄR hungriga så vänder de sig till Ik för hjälp... Till exempel.

Jag tycker att dina custom threat moves är riktigt elaka, vilket ju är kul! Själv skulle jag nog slappna av lite där, göra Chefs move snällare eller ta bort den, kanske ge spelarna XP för att lyda Iks order istället för att kräva Acting under fire för att motstå dem.

Jag undviker moves som "sätter dit" spelarna för att de tar egna initiativ, det täcker ju redan basic moves så att säga. Speciellt om du har spelare som har svårt att låta sig vara sårbara. Låt dig själv vara sårbar istället, så kanske de följer med.

Stakes: I boken står det att det ska vara konkreta saker som händer personer, platser, etc. Personer och platser som du har gjort personliga och fått spelarna att bry sig om! Det tycker jag är ett bra råd, men det är schysst att du har lite "I wonder..."-frågor också.

Annars tycker jag det ser ut som en höjdarfront! En mörk, kladdig, bubblande och ondskefull pöl med problem. Moahahaha! :gremelak:

Nässe

Myrmidon
Grym feedback, tackar!!!

Ik var en han och blev en hon medan jag skrev- bilden av henne dök upp. Ska lätt ändra act under fire tille rf-poäng i hennes move.

är emd på att hon kanske borde vara en egen front, men tror inte jag hinner skriva om fronten till ikväll, då vi ska spela.

Countdownsen och frontens moves är ju grymt- men det är så jävkla mycket att hålla reda på- var har man alla sina papper liksom... papper överallt, och vad är viktigt och inte viktigt att ha framme... Om jag gör en front till så har jag åtta olika threats med movse, kanske 3-5 countdowns, två olika dark future och en jäkla massa annat. Svårt att omfamna det + alla vanliga movse i spel + att man ska lyssna och fråga frågor och bygga på det som sker... Tuff jonglering.

Sen är det svårt att vänja sig vid att en threat inte gör något utifrån en motivation elelr en meta-plot. Ik attackerar. jaha? Varför? hur då? Movset ger rätt lite info till mig som speleldare- men kanske ska man bara skita i det.

Jag tror en nyckel är att göra threats och fronts enkla, utan baktankar och plot. De har ett behov- och har olika movs för att nå dit- no more, no less. Jag snor in mig i att skapa en massa plottar och hemligheter och relationer och så. Man får nog tro på att det uppstår ändå.

Fortfarande mycekt tveksam till hur jag ska använda fronts i spel- hoppas kunna spela mig till den kunskapen... :gremsmile:

Stakes är ngt som gör mig lite arg- de förklaras i boken med en referens till ett spel som jag aldrig läst eller såpelat. Gör som i Ron Edwards Troll babe, elelr vad det heter- hur fan ska jag veta hur de används och ser ut där...? Oanvändbar jävla info.

men bra tips att utgå från att det ska vara konkreta saker som sker mde personer.

Du har inte lust att lägga upp dina egna fronts så man kan smygsno lite och snacka om det?

Kommer snart upp med min andra front, förhoppningsvis.

Christoffer

It's all pig.
Me like. Jag har en sak...

Du MÅSTE ha en Countdown clock för Ik. Typ borren kör fast i betong, det väsnas, ångar och håller hela samhället vaket en natt (släng på acting under fire om du vill, typ, fire = trötthet), borren går igenom något hemskt avskyvärt luktande sprids och infekterar Chefs trädgård, borren går av, marken rämnar under tornet och öppnar upp... osv osv..

Vilket också gör att ett nytt Threat, för vad som finns där nere, måste skapas... :gremsmile:

Det skulle jag tycka var mumma.

Annars bara fint, kanske lite hårda Moves, men har spelat för lite för att egentligen ha en åsikt där. Spontant tycker jag förvisso att hårda är bättre än mjäkiga. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Fronter och rapport från mitt spel kommer i nästa inlägg!

NilsH said:
är emd på att hon kanske borde vara en egen front, men tror inte jag hinner skriva om fronten till ikväll, då vi ska spela.

Countdownsen och frontens moves är ju grymt- men det är så jävkla mycket att hålla reda på- var har man alla sina papper liksom... papper överallt, och vad är viktigt och inte viktigt att ha framme... Om jag gör en front till så har jag åtta olika threats med movse, kanske 3-5 countdowns, två olika dark future och en jäkla massa annat. Svårt att omfamna det + alla vanliga movse i spel + att man ska lyssna och fråga frågor och bygga på det som sker... Tuff jonglering.
Gör en front som bara är Ik, och kanske en Affliction, och sedan kan du slänga en fler hot när de visar sig i spel.

Har du skrivit ut Vincents trifold-frontformulär? De är awesome, finns i Playbookfilen på hemsidan:
http://www.lumpley.com/apocalypse/

Håller absolut med, håll det enkelt. SLPs i Apocalypse World följer sina kroppsdelar. Och jag har EN enda custom moves på mina två fronter + home front.

Vilket spelmöte är det? Andra? Jag körde andra spelmötet som "möte 1.5", eftersom jag ville bygga mer plattform, och då måste man ju inte ha fronts. Följ rollpersonernas vardag ett tag till, pyssla med fronts medans du får material...

Det beror ju på hur aktiva dina spelare är, men mina hade liksom inga problem att sysselsätta sig... De avslutade ju första mötet med att bestämma sig för att anfalla ett annat hardhold i andra mötet... :gremsmile: DU ska ju inte ha en plan! Följ bara rollpersonerna, they're fucking hot.

Jag tänker så här, ta det lugnt. Spela i "första sessions-läge" tills du har en trygghet: Du vet vad rollpersonerna handlar om, du vet ungefär vad som händer omkring dem, du har för fram namngivna spelledarpersoner som rollpersonerna börjat bilda uppfattningar om. Du har spytt upp Apocalyptica och ni börjar få en bild av vad det är för värld ni lever i egentligen. Jag känner att det finns en stor vikt på att spelarna ska ha samma uppfattning om Apocalypse World i boken. (Tell consequences and ask, sidan 120, och Barf forth Apocalyptica) Med andra ord: Satsa på att bemästra dina principer, din agenda och dina moves tills du känner att du är redo för fronts. Tills dess så kan du hålla dem ganska avskalade.

Nässe

Myrmidon
Bra idé! Ska lätt göra Ik till en egen frnot och sen göra en custom move- har själv lite svårt annars att se hur hon aktivt gör saker- eftersom hon ju sitter i sitt torn, ju....

men till ikväll kör jag med de två fronter jag har- så ändrar jag om sedan.

jag har ändrat movsen ilte- gett erf istället för act under fire tex.

Tack för feedbacken :gremsmile: !

Nässe

Myrmidon
Jag tänker så här, ta det lugnt. Spela i "första sessions-läge" tills du har en trygghet: Du vet vad rollpersonerna handlar om, du vet ungefär vad som händer omkring dem, du har för fram namngivna spelledarpersoner som rollpersonerna börjat bilda uppfattningar om. Du har spytt upp Apocalyptica och ni börjar få en bild av vad det är för värld ni lever i egentligen. Jag känner att det finns en stor vikt på att spelarna ska ha samma uppfattning om Apocalypse World i boken. (Tell consequences and ask, sidan 120, och Barf forth Apocalyptica) Med andra ord: Satsa på att bemästra dina principer, din agenda och dina moves tills du känner att du är redo för fronts. Tills dess så kan du hålla dem ganska avskalade.
Jävligt bra tankar- lätt att dra iväg och bli helt teknisk... Ska lätt bara köar på ikväll och kanske, kanske inte använda frontsen. tack för påminnelsen!

Ska sen skriva om movsen ochf örsköa göra det enklare, mer avskalat- de har en hunger och gör saker för att uppnå den. Fine ilksom. Tror det bilr bättre så.

Så lätt att överarbeta för att kunna förstå, men kanske måste man spela sig till den förståelsen och sen lägga till custom movse och så för att det känns som det behövs, inte för "de ska ju finnas där".

Lägger ändå upp min andra front som den kommer se ut ikväll.

Nässe

Myrmidon
Front 2.
Vill ha allt!
Ambition

Dark Future: Kulten har tagits över av Truth och Chin och de inlämmar fler och fler människor i drogen som förtär människor. Samhället faller samman.

Samtidigt kontrollera Laurie sin hold och styr och ställer över hela denna del av världen. Hon har tvingat till sig Marlon som sin maka och håller honom i ett järngrepp. Kanske ligger hon i en bitter fejd med sin syster merlin som också vill styra deras gård.

Troligtvis har de samlat trupper från området och tagit över Enough-to-eat och drivit bort människor därifrån eller fått dem att sadla upp som soldater.

Solen har förtärt marken och gjort den till en het öken. Människor är bundna till solen och dessa krafter får dem att öppna vägen till det paradis dit människor flydde från den besmittade solens sjuka svarta själ. Ngt sådant???

Stakes:
• Kommer Laura eller Merlin lyckas snärja Marlon Jag?
• Vem kommer att lockas av Solens krafter och tacka ja till ett förbund med den?
• Vad kommer att hända med Chins ofödda barn? Vem är pappan, Truth eller Lost Rabbit?
• Kommer Audrie lyckas få folket i Enough-to-Eat med sig i ett försöka att ta över holden?
• Kommer Audrie lyckas alliera sig med Lost Rabbit?

Threat 1.
Solen
Landscape Furnance (To consume things)

Solen och den onda själ/ ande som tagit sin boning I den.
Custome move: När du stirrar in i solen en längre stund slå +Cool
10+ Du får en insikt om framtiden, +1 när du agerar på det
7-9 välj en av dessa:
• Du får en insikt om att mänskligheten är döende kött som bör förtäras +1 på nästa hard nästa gång du agerar med överdrivet våld mot någon
• Du får en insikt om att människans själ bör kontrolleras för att inte förtära mänskligheten +1 på nästa Hot när du försöker snärja någon med lögner
• Du får insikt om att mänskligheten är ett destruktivt flockväsen som i enighet förstört jorden +1 Hx nästa gång du interfer
Miss- -1 Cool tills du insett och avslöjat en hemlighet om människans väsen (eller om vad som skett med mänskligheten sedan undergången) för solen. (Du och MC avgör tillsammans)

Threat 2. Laura och Merlin The Laser farm
Warlord Laura Dictator To control

Består av systrarna Laura och merlin som driver The Laser farm. Leds av laura. En högteknologisk bunker som de tagit over. Kan ej kontrollera den riktigt- vill ha teknisk expertis. Har viss mat. Kan ej förflytta sin bas. Vill ha herravälde. Vill ta kontrollen och få bort Chef. Övertygad om att han ligger bakom matbristen. Både Laura och Merling är kära i Marlon jag och vill kontrollera honom. Systrarna slåss även om makten över gården.

Threat 3.
Audrie och hennes systrar
Brutes. Family. To close ranks and protect their own.

Har tillgång till drogen och drogtillverkningsmaskinen. Vill ta över Enough to eat och ge alla enough to eat. Få bort Chef.

Ett tiotal systrar som alla finns och verkar i Enough-to-eat. Desperata efter mat och makt. Planerar att få folk beroende av drogen och tvinga Lost Rabbit att förse dem med mer. Använda honom som scapegoat?

Threat 4.
Lost rabbits kult, Chin och Truth
Brutes. Cult- to victimize and incorporate.

Truth vill sno åt sig kulten men behöver Lost rabbits blod. Chin har en affär med Truth och barnet skulle kunna vara hans? De vill härska över den växande kulten tillsammans.

Sodivra

Champion
Det här är mina första front, i sin helhet. Som du ser så är de inte fullständiga, jag fyller på allteftersom, lite. Bra? Dåligt? Vi får la se.

Way of the hyena
Expresses: Decay
Impulse: Generate badness
Dark future/agenda: New Jerk blir en håla där mänsklighet ges upp för möjligheten att äta, slåss, stjäla, knulla.

The Pit
Kind: Breeding Pit (Landscape)
Impulse: Generate Badness
Description & Cast: An evolutionary fucked-up breeding ground for wild dogs that fight, fuck and eat. When there's nothing to eat, they swarm the land, threatening travellers and supply routes, the weak strings that still hold a remnant of civilization together.
Custom move: När du ger dig in i The Pit, slå +cool.
10+, kanon.
7-9, Välj en.
* Du tar 1-harm (Anfallen av vildhundar)
* Du hittar inte vad du letar efter.
* En obehaglig överraskning.

Way of the hyena
Kind: Delusion (Affiliation)
Impulse: To dominate people's choices and actions
Description & Cast: The soldiers of New Jerk are savage men and women, with an unhealthy fascination for hyenas. Some of them, and some of the inhabitants have started going to The Pit to fight and eat (and fuck?) with the wild dogs.

The Pit hittade jag på själv, Way of the Hyena fick jag av en av spelarna vid karaktärsskapande. Han gjorde en hardholder (Daimyo) med savage krigare som han kallade för hyenor.

Tum Tum
Kind: Mutant (Grotesque)
Impulse: Craves restitution, recompense
Description & Cast: Ett människoberg, en stackars jävel som försöker se ut som en hund, klädd i hundläder med hundöron fastnitade där hans egna skulle sitta.

Dust Witch
Description & Cast: En av Daimyos bästa. Hon samlar på barn!

Jag ville ha en specifik av Daimyos krigare som skulle vara djupt i hundträsket, så jag knuffade in Dustwitch (Spelarna trodde "Dust Witch", det stannade) i början på andra mötet, och lät Daimyos spelare beskriva henne. Klockren beskrivning! Ja, jag har skitit i att beskriva henne ordentligt, hon kändes tydlig nog redan från början, en joker. Tum Tum dök också upp under andra mötet. Om du kollar min spelrapport...

http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=307.0

Så tänkte jag ganska Dogs när jag introducerade Dust Witch. Jag antydde att hon var lömsk för Daimyos spelare, och sedan lät jag Canaverals spelare se henne när hon red ut till The Pit, fastän hon inte fick det. (Det visste ju inte Canaveral, förstås) Barf forth apocalyptica! Announce badness! Sedan trillade hon rakt in i hundkultens hjärta med sitt misslyckade read a person-slag. Ös på bara! :gremsmile:

Jag har inte orkat/hunnit göra en countdown till det här hotet, men eftersom spelarna slog ut Way of the Hyena, Tum Tum och förmodligen Dust Witch i tredje spelmötet så är nog den här fronten besegrad, eller kommer att komma tillbaka i en helt annan form. (Jag tänker att Hyena-anden som besökte Daimyo när han öppnade hjärnan kan bli ett nytt threat)

----

Front nummer två:

King of the hill
Expresses: Ambition
Dark future/agenda: Fort Daimyo belägras av de som föraktar hans styre, både skyldiga och oskyldiga människor blir lidande och mördade i hämnd från de orättfärdigt behandlade.

Peacewater
Kind: Cult (Brutes)
Impulse: Victimize and incorporate
Description & Cast: Peacewater-kulten vill störta Daimyos brutala och våldsamma styre och ersätta det med pacifism.
Two Moon, deras ledare. Ik, hennes muskler och närmaste. Enough-To-Eat, soppköksmamma som sympatiserar med kulten.
(Custom move: Slå +wierd istället för +hard för att sieze by force mot dem <- Det här strök jag, för jag kollade om Daimyos spelare skulle bli avtänd på att bli av med sin bästa stat mot sina ärkefiender. Det blev han.)
Countdown:
3-Sympatisörer bland folket
6-Predikar öppet
9-Tar kontroll över grottan med dricksvattnet
10-Planerar ett eget hold (ta över New Jerk?)
11-Förbereder att skaffa ett eget hold
12-Attack mot Daimyo eller exodus mot ett eget land

Rolfballs rollers
Kind: Sybarites (Brutes)
Impulse: To consume other's resources
Description & Cast: Rolfball och hans bikergäng. Plundrar Californien, vilket kommer göra hardholders mer och mer besvikna på Daimyo (Californiens starka arm) och det blir mindre och mindre för Daimyo att skatta/plundra.

Newton
Kind: Dictator/Prophet (Warlord)
Impulse: To control, coordinate, and overthrow
Description & Cast: Newton vill ena hardholdsen under sin flagga. Tillsammans kan de kasta av sig oket från New Jerk och Daimyo.
Countdown:
3-Ett hardhold går med Newton
6-Ett hardhold går med Newton
9-Två hardholds går med Newton
10-Rustar för krig
11-Newton marscherar mot New Jerk
12-Krig

Rustbelt
Kind: Fortress
Impulse: Deny access
Description & cast: Ett befäst hardhold i strategisk position, håller vägen över Scarlands.
Countdown:
3-Ställer krav
6-Bättrar på sitt försvar
9-Bojkottar New Jerk
10-Försöker vinna över andra
11-Väljer sina allierade
12-Motstår New Jerk intill döden

Behöver nog fixa en countdown till fronten som helhet också...

Jag älskar Newtons countdown. Den är verkligen spikrak och enkel! Klick, klick, klick, klick, krig!

----

Ta gärna en titt på min spelrapport för att se hur fronterna spelas ut. Rustbelt måste justeras till exempel, det stället smiskade ju rollpersonerna upp rejält.

Men deras nästa projekt är ju att ena Californien, så de kommer väl smula sönder den här fronten också så småningom. De är så flitiga! :gremlaugh:

Sodivra

Champion
NilsH said:
Front 2.
Vill ha allt!
Ambition

Dark Future: Kulten har tagits över av Truth och Chin och de inlämmar fler och fler människor i drogen som förtär människor. Samhället faller samman.

Samtidigt kontrollera Laurie sin hold och styr och ställer över hela denna del av världen. Hon har tvingat till sig Marlon som sin maka och håller honom i ett järngrepp. Kanske ligger hon i en bitter fejd med sin syster merlin som också vill styra deras gård.

Troligtvis har de samlat trupper från området och tagit över Enough-to-eat och drivit bort människor därifrån eller fått dem att sadla upp som soldater.

Solen har förtärt marken och gjort den till en het öken. Människor är bundna till solen och dessa krafter får dem att öppna vägen till det paradis dit människor flydde från den besmittade solens sjuka svarta själ. Ngt sådant???
Oj oj oj, vad är det här för en front? Det är ju allting på en enda gång! :gremlaugh:

Jag ÄLSKAR att du har Solen som ett hot, men egentligen så kan du sätta den på The Home front (Som ju inte behöver någon dark future/agenda, utan bara är ett ställe att samla alla enstaka problem på) eller bara göra om den till en basic move, om det är det den är till för.

Laura, Merlin och Audrie ser ut som en front. Expresses Ambition, Dark future: Öppet krig i Enough-to-eat.

Kanske är till och med Ik med i den här fronten? Jag lekte själv med tanken på att sätta två fiender i samma front, eftersom de tillsammans skapade en mörk framtid för det vanliga folke.

Chin och Truth är defintivt också på hemmafronten, de hotar bara kulten, och verkar inte ha något att göra med Enough-to-eat. Men så fort Audrie gör en deal med Chin och Truth så är de ju en del av "Krig i Enough-to-eat"-fronten. :gremsmile:

Kom ihåg att du måste inte ha en front med en dark future för att få göra elaka saker, det är bara ett hjälpmedel för dig dra badness ur när det behövs.

Nässe

Myrmidon
Ah, grymma förslag!

Ska sätta mig i helgen och kolla igenom din front och dina spelrapporter och sen skriva om mina fronts. Nu bilr det jobba ett tag, vila lite och sen spela!! :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Puh!

Andra spelpasset avslutat. En ny spelare in i gruppen (Bearnie) och en rollperson död.

Inte ett jävla dugg fick jag användning av mina fronter- det känns som om jag spelleder i ett slags kaos och jag kippar ständigt efter luft när jag letar med blicken på mina MC-moves papper. Vi hade i alla fall kul.

Passet slutade med att de initierade en quest till det enda jävla området på kartan som jag inte skrivit Fronts för...

Återkommer med spelrapport och lite tankar...

Just nu kan jag känna att det fan är svårt det här, att spelleda helt utan plan, agera i stunden, och ändå få till engagerande saker att hända.

Sen känns det lite trist att de ska ge sig av rakt ut i ingemansland på ett äventyraruppdrag till The Shadow Cult för att hitta mat. Inte några möjligheter att dra in dem i PC-NPC-PC triangels.

Vi pratade också om att flera av spelarna inte är lika intresserade av att allt ska vara personligt och urgent- som är just den spelstil jag diggar. Utan ha med mer scener som är långsamma och som kanske inte direkt handlar om karaktärerna. Typ problem som uppstår för andra och som PC kan välja att gå med i eller ej. Ska bli spännande att prova. Jag är van vid att det roliga kommer av att ens rollperson är rejält jävla personligt insyltad i det som sker- och ur det kommer en panik av att saker måste hända. Jag känner mig mer obekväm av att ha roligt kring quests och sådant- men jag ska ge det ett försök.

Skön grupp att lira med dock! :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Kan nog inte sova på ett tag för allt kaffe så tänker babbla på lite :gremsmile:

Någonting känns fel och något är o-roligt... Tror att det blir för mycket badness som är liksom våldsrelaterat- och vi blåser skallen av dem!!! Det blir liksom så jävla dramatiskt, utan att vara så laddat. Det tar slut fort och är oåterkalleligt och blodigt. Utan att direkt leda vidare.

Samtidigt saknar jag spelledarverktyg för att liksom "tvinga" på rollpersonerna personliga relationer. Jag kan inte låta slp förföra ngn. Jag kan inte haggla med dem. De kan bara säga att de inte bryr sig, att de inte är intresserade av sex med den personen, att de inte har några strings attached. Saknar det där lite. Och då återstår liksom våldsam drama.

Kanske finns det personer som jag kan bygga vidare- ska tänka lite i helgen på det som hänt.

Jag tror att jag ska göra så nästa gång att jag låter det ske lite saker i hemma-holden innan de drar- sen är de på väg och där kan ske saker- men jag kan också klippa rakt in i Shadow Cult. Där det finns gott om mat. "Hur lyckades ni bli väl mottagna här?"

Väl där kan jag ha fronts som inte handlar om att personer vill skjuta ihjäl dem. Typ sjuka barn, och sådant. Jag vet faktiskt inte.

Det ska inte bli ett stormande av Shadow Cult för att sno mat.

Samtidigt är spelarna inte så sugna på grejer- "ja, ledaren för Shadow Cult är en av dina familjemedlemmar- vem är det?" Har en känsla av att de inte vill bli påtvingade personliga band till SLP.

Och så tror jag att jag är dålig på att utnyttja det som finns. Sundown (Brainer) har sin syster Sunrise i holden, hon är också psyker. Jag borde kunna göra mer med henne. Nu vill hon bara att de ska samarbeta och ta över holden och Iks techo-magikyrka. Och det är inte mycket mer med det. "Visst det kan vi göra"- liksom.

Jag borde kunna göra mer med henne.

Måste säga att kvällen pass lämnat mig med en stark känsla av otillfredställelse och att ha kommit undan med förskräckelse, det var okej kul, men vi är inte på väg mot awesome. Och det finns inget som liksom ligger och puttrar. RP är på väg på ett uppdrag som inte är personligt relevant för dem- de samarbetar lite av tvång men bryr sig inte om varandra direkt. Och de har inga relationer som spelar ett jävla dugg.

Kanske måste de få vara på en plats ett tag och bygga lite relationer??? Och i det måste jag ju ha fronts och hot som inte är våldsamma. De behöver vara involverade i problem. Jag måste ha problem att slänga på dem. Men det känns som att förbereda lite vad som ska hända, och det får jag ju inte.....

Kanske ska jag göra en liten lista med "var är de känsliga" och trycka där.
Föraren har precis tagit en tank- behöver han visa sin kärlek för att få den lagad? Och hon tvingar honom att ta med henne till Shadow Cult?

Jag ska nog ställa frågor kring vad som berör och engagerar den nya Angeln. Låta honom träffa på smittsamma sjuka döende människor?

Den nyskapade gunluggern kan ha kärleksrelationer som ligger och väntar i Shadow Cult- eller så erbjuds han ett förräderi, njae, jag vet inte.

Brainern då... Hmmm. Jag vet inte.

De ska nog se barn föras till Ik Techo-magikern. Någon ber dem rädda barnet.

Jag ska ha ett problem, en badness till dem var i Enough-to-eat.
Någon idé om ett problem på vägen till Sahdow-Cult

och sen göra regelrätta Fronts av Shadow Cult

En av Angelns medhjälpare kan lägga upp sig för deep psykning av brainern- pc-npc-pc triangel.

Hmmm

Nässe

Myrmidon
The after play babbel goes on...

Jag saknar som fan en mekanik som finns i Solar.

När vi kör det har vi byggt karaktärer med nycklar som är tight knutna till personliga och engagerande grejer för rollpersonen. Man får erf av att kasta sig in detta och skapa problem och komplikationer.

Jag som spelledare rövknullar dig- så du vill har erf- vilket leder till att du kastar dig in i spännande och dramatiska situationer.

I AW finns varken de personliga nycklarna eller direkt grejer att rövknulla med (ja, jo, i ficktionen, inte i mekaniken...)

Inte heller är det så självklart mycket bättre att få ett move till eller höja en grundegenskap med +1. Det ger inte den där direkta boosten, oftast, som gör att man tar sig ur situationen.

Sodivra

Champion
Förstår vad du menar med att våldet blev avladdat.

Kanske ska du låta dem slippa problem lite? Okej, Apocalypse World är inte en säker plats att leva på, men jag tror som sagt att spelarna har lättare för att släppa till ju tryggare de känner sig. Låt dem få bestämma allt i världen, tills de har skapat problem som de vill brottas med också?

Eller så vill dina spelare helt enkelt bara få lösa problem, inte skapa dem.

Jag tror definitivt att spelarna har lättare att binda upp sig om de står stilla ett tag.

Nässe

Myrmidon
Sant.

Jag kan också känna tvärt om.

Fuck AW.

Jag kanske borde leda ett pass som jag vet funkar. Ge dem varsin bomb att hantera. Och ta det därifrån.

Sen ha fronter redo när de väl kommer till den där queststaden och börja om där...

Men visst kan du ha en poäng- jag är så stressigt-konfliktsökande så jag står liksom bara inte ut med en scen som handlar om att borsta tänderna. Liksom- vad säger SLP som inte har en tydlig drivkraft? Vad ska man berätta om i scenen? Jag har glömt hur man gör det där.

Men visst, de kanske bara ska få vandra runt lite.

Måste också säga att jag är, och alltid har varit usel på att skapa problemlösningsäventyr. Dessutom avskyr jag att spelleda och spela sådana upplägg. Hur ska vi bryta oss in och få tag på det hemliga data-chipset så MR Bongo, vår uppdragsgivare kan få det? Jag vet inte hur man SL:ar och jag bryr mig inte, för det roar mig inte.

Ok, ska sluta vara en whiny bitch nu och sova lite.

Återkommer med friska glada tankar, sov gott!

Sodivra

Champion
NilsH said:
Hur ska vi bryta oss in och få tag på det hemliga data-chipset så MR Bongo, vår uppdragsgivare kan få det? Jag vet inte hur man SL:ar och jag bryr mig inte, för det roar mig inte.
Det här.

Det här är det bästa som skrivits på det här forumet.

SvenFu

Warrior
NilsH said:
Kanske måste de få vara på en plats ett tag och bygga lite relationer??? Och i det måste jag ju ha fronts och hot som inte är våldsamma. De behöver vara involverade i problem. Jag måste ha problem att slänga på dem. Men det känns som att förbereda lite vad som ska hända, och det får jag ju inte.....
I den kampanj jag spelar i så har vi definitivt börjat mycket långsammare. Under hittils tre spelträffar har karaktärerna gått runt och känt på omgivningen och SLP som bor där. Med det inte sagt att det inte har varit konflikter, för det har det. Både initierade av oss spelare och av SLP. Dessa konflikter har varit rätt personliga och/eller down to earth. Det är sjudande känsla av att saker och ting kan explodera när som helst, men ännu har det inte exploderat!

Jag vet inte riktigt hur det här med fronts och hot funkar eftersom jag inte läst boken, men det tycks från dina inlägg ovan att du kanske fokuserar för mycket på dina fronts och din prepp? Det kanske är dina spelare som förväntar sig det eller du som känner att du vill använda alla tricks och knep i AW-boken på en gång? I vår grupp så har som sagt spelandet varit rätt lugnt och sansat, med korta smällar av dramatik i varannan till var tredje scen kanske.

Jag förstår annars definitivt svårigheten med att rollpersonerna är vagabonder. En annan spelgrupp jag är med i vill att jag leder en AW-kampanj inom kort. De har tittat på playbooksen och en av dem verkar sugen på en grupp kringvandrande våldsverkare, typ. Jag bävar inför detta, och hoppas att jag får dem på bättre tankar. För mig så verkar det som om AW passar bättre som ett spel där man långsamt utforskar området, vidgar kartan så att säga, snarare än att spela road movie kampanjer. Det är min magkänsla, iaf.

Nässe

Myrmidon
Efter en väldig frustration med frontsen förra spelpasset bestämde jag mig för att förbereda mig som jag gör när jag spelleder Solar och gjorde ett dokument för SLPs med möjliga händelser, och vad SLPs vill. Det funkade mkt bra!

Tror jag överarbetade en del men det var det värt för att känna att man var på banan igen :gremsmile:

Bifogar dokumentet om ngn skulle vilja kolla

Assugen nu på att göra movset till var och en inför nästa pass för att se hur passet inleder, custom setup moves- vem är det som knackar på dörren, slå Cool! :gremsmile:

(varför kan man inte bifoga filer från nya word, verkar skumt...?)

Attachments