Ymir
Liten kantbaron
Jag tänker spelleda Apocalypse Wörld Snowpiercer-edition på söndag. Alltså, hela världen (som går att leva i) är ett obscent långt tåg som åker runt runt runt i awesome hastighet. Inspirationskällan är väl uppenbar, men jag är taggad på formexperimentet det innebär att bara ha linjär geografi i en rollspelsvärld. Med det menar jag - närhelst rollpersonerna vill gå till punkt E så måste de först passera punkt B, C och D. En viktig del av awesomenessen kommer bli att pusha framåt till nya vagnar man inte varit i tidigare och upptäckta de mikrokosm av bisarra fisktankar som väntar där, samtidigt som nån sorts helhetsmysterium byggs upp kring tågets natur och syfte.
Har ni några idéer eller reflektioner kring detta? Det kan gälla allt ifrån potentiella fallgropar och problem jag riskerar att stöta på, till vilka playbooks som inte fungerar eller behöver moddas med denna premiss (drivern och choppern är särskilt knepiga), nya koola custom moves (klättra i taket på tåget? ta sig utanför tåget?), hur weird funkar (en given idé är att weird går ut på att sticka huvudet utanför tåget och titta på vad som än finns där utanför), balla idéer på koncept, vagnars innehåll, intriger, tågets natur, apokalypsens natur, etc. Whatever you got, hit me!
Det funkar ju givetvis inte med den traditionella rita karta-setupen, men en idé är att spelarna får skriva lösa teman och koncept på lappar, som jag som SL sedan at-will kan kombinera till koncept för vagnar. Lite av grejen är ju att spelarna inte ska veta exakt vad de kan vänta sig längre fram i tåget. Det vore även koolt med rektangulära lappar som spelarna kan skriva eller rita saker på och lägga ut på en lång linje för att salamitaktiskt bygga en karta över tåget.
Har ni några idéer eller reflektioner kring detta? Det kan gälla allt ifrån potentiella fallgropar och problem jag riskerar att stöta på, till vilka playbooks som inte fungerar eller behöver moddas med denna premiss (drivern och choppern är särskilt knepiga), nya koola custom moves (klättra i taket på tåget? ta sig utanför tåget?), hur weird funkar (en given idé är att weird går ut på att sticka huvudet utanför tåget och titta på vad som än finns där utanför), balla idéer på koncept, vagnars innehåll, intriger, tågets natur, apokalypsens natur, etc. Whatever you got, hit me!
Det funkar ju givetvis inte med den traditionella rita karta-setupen, men en idé är att spelarna får skriva lösa teman och koncept på lappar, som jag som SL sedan at-will kan kombinera till koncept för vagnar. Lite av grejen är ju att spelarna inte ska veta exakt vad de kan vänta sig längre fram i tåget. Det vore även koolt med rektangulära lappar som spelarna kan skriva eller rita saker på och lägga ut på en lång linje för att salamitaktiskt bygga en karta över tåget.