Nekromanti [Apocalypse World] Låt oss bygga ett skithål II

Sodivra

Champion
Eftersom vårt första Apocalypse World-scenario gick så bra, och eftersom Claes och Anton inte riktigt fick chansen att förtjäna sina egna Playbooks, så kör vi en till omgång till!

Precis som Sunken Sydney så kommer detta scenario erbjudas för de som spelar Apocalypse World på GothCon. SS' teman var hetta, feber, träsk, svart lagun och grönska, knark, kultister, atomubåt.

Jag skulle vilja ha ett scenario som kompletterade Sunken Sydney, både i känsla och tema, och i vilka Playbooks vi använder.

Vi startade just en kampanj i en kall skog, vilket gjorde mig positivt överraskad. Mer The Road än Mad Max. Mer kyla och hunger än hetta och vansinne. Mer yxor, knivar och jaktgevär än automatvapen. Det är en riktning man kan gå, till exempel.

Jag slänger upp en PiratePad så fort Anton och Claes rapporterar och är redo. Hoppas förstås på att få se xyas, morkbollen, Poppe, Måns och TheSod även här! :gremsmile:

De här är de Playbooks vi inte använde i Sunken Sydney, så de ser jag gärna i detta scenario:
Brainer, Driver, Gunlugger, Hoarder, Hardholder, Operator, Savvyhead, Skinner, (Battlebabe - Som bara var "reserv") (Quarantine - Som jag inte har tillgång till själv)

http://piratepad.net/tJQzsloj4N

Anton P

Veteran
Jag är redo!

Är inte riktigt 100% på reglerna än, så ni får ha lite överseende

Xyas

Swashbuckler
Vi kan ju kombinera med Anton P:s förslag med båt. Frusen flod med fastfrusen båt på som tillhåll för en krigsherre som terroriserar och stjäl det lite som finns från den utblottade, miserabla befolkning som bor på/kring floden och fiskar upp de feta, bruna bottenlarverna ur isvakar.

Tjocka smutsiga klädlager, tältstäder på isen, alla super usel sprit hela tiden för att hålla värmen borta. Fin-sprit från den gyllene tiden som flytt är den ultimata handelsvaran.

Spontana tankar.

edit: jag kan inte stava

Sodivra

Champion
Anton P said:
Jag är redo!

Är inte riktigt 100% på reglerna än, så ni får ha lite överseende
Okej, nu skickar jag Playbooksen till dig med en gång. Jag vill inte att du stressar in i den här utmaningen bara för att förtjäna dina playbooks, så; Tada, nu har du förtjänat dina playbooks.

Apocalypse World är inte så mycket regler, det är snarare en filosofi. Att lära sig MC'a är inte att lära sig reglerna, det är att befinna sig i rätt tillstånd.

Så, jag skulle rekommendera att du tar det lugnt, läser och funderar lite, och får dig en känsla för spelet.

Börja med The Basics, sidan 5. Titta gärna lite på The Characters, sidan 19, men bara så mycket du har lust.

Läs The master of ceremonies, sidan 107. Du behöver inte tänka på MC Moves, men Agenda, Always Say och Principles är vitalt. Det här är vad spelet är. Fundera över dessa lite.

Titta på The 1st session, sidan 123 för att få en känsla för hur man sätter upp ett scenario.

Läs gärna Moves snowball också, på sidan 151. Det ger ett skönt exempel på spel i Apocalypse World.

Sodivra

Champion
xyas said:
Vi kan ju kombinera med Anton P:s förslag med båt. Frusen flod med fastfrusen båt på som tillhåll för en krigsherre som terroriserar och stjäl det lite som finns från den utblottade, miserabla befolkning som bor på/kring floden och fiskar upp de feta, bruna bottenlarverna ur isvakar.

Tjocka smutsiga klädlager, tältstäder på isen, alla super usel sprit hela tiden för att hålla värmen borta. Fin-sprit från den gyllene tiden som flytt är den ultimata handelsvaran.

Spontana tankar.

En icepocalypse är läckert, men tar man inte bort poängen med en flod om den är frusen? :)

En annan grej som börjar gro inom mig är en kall grå värld. Himlen är ständigt grå på dagen, ingen har sett solen. Ibland faller flagor av aska. Hela världen är märklig, ödslig, kuslig och främmande. Lite surrealistisk skräck-ton. Vad finns ute i mörkret? Vinden ylar på ett sätt som låter som odjur, och man går inte för långt ut i skogarna av förstenade träd. Malströmmen är inte långt borta från verkligheten; En plats där himmelen är beckmörk och marken är täckt av fin, fin, vit aska. Det finns människor som lever i gamla bunkrar, beroende av högteknologi från den gyllene tiden.

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
xyas said:

Spontana tankar.

En icepocalypse är läckert, men tar man inte bort poängen med en flod om den är frusen? :)

En annan grej som börjar gro inom mig är en kall grå värld. Himlen är ständigt grå på dagen, ingen har sett solen. Ibland faller flagor av aska. Hela världen är märklig, ödslig, kuslig och främmande. Lite surrealistisk skräck-ton. Vad finns ute i mörkret? Vinden ylar på ett sätt som låter som odjur, och man går inte för långt ut i skogarna av förstenade träd. Malströmmen är inte långt borta från verkligheten; En plats där himmelen är beckmörk och marken är täckt av fin, fin, vit aska. Det finns människor som lever i gamla bunkrar, beroende av högteknologi från den gyllene tiden.
Tänkte det var därför man håller sig på den frusna floden, ingen vågar vistas i den frusna stenskogen någon längre tid och floden är den enda öppna yta man har. Fanns ingen poäng egentligen, förutom att jag kunde ha med Antons båt fastfrusen :gremsmile:

Edit:

Fast bukrar är ju förstås sjukt coola också.

Anton P

Veteran
Det låter ju jättebra, kanske är det så att det ligger en massa små tältläger ute på en frusen sjö.
Man lägger sina läger där för att ingen vill vara i skogen som finns runt, där finns det ju farliga djur och annat läskigt.

Kanske...

Xyas

Swashbuckler
Anton P said:
Det låter ju jättebra, kanske är det så att det ligger en massa små tältläger ute på en frusen sjö.
Man lägger sina läger där för att ingen vill vara i skogen som finns runt, där finns det ju farliga djur och annat läskigt.

Kanske...
Precis, och är man i skogen gör man bäst i att ta skydd i en bunker när mörkret faller (till skillnad från det smutsgråa sken som utgör dagen).

Varför är lite osäkert. Ingen vet vad som händer med de som stannar ute i mörkret. De som överlever natten har bara suddiga minnen (ser framför mig ett custom move typ "if you stay out at night, roll +weird...")

Simon

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Tvärtom! :gremlaugh:

Jag är för övrigt också redo! Hit me with that pad!

Xyas

Swashbuckler
I och med att jag nyss slog ett slag för att ha med Quarantine i den här, så delar jag gärna med mig av den till alla som deltar.

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag måste hijacka er kreativa process här och slå ett slag för sågverk. [jag har redan sett möjligheterna med att stjäla alla bra idéer ni alstrar och ta dem till min egna AW-planer för framtiden]

Ett sågverk är en plats där man sågar sönder saker (trä, plast, kroppar), en hotfull plats där någon kan ha skrämmande samtal bland rostiga gamla maskiner med vassa, gnisslande ståltänder, klingor, spetsar morrande runt omkring.

Sågverket är den ultimata makten i skogen. Den som äger sågverket äger skogen.

Xyas

Swashbuckler
Sjunde inseglet said:
Jag måste hijacka er kreativa process här och slå ett slag för sågverk. [jag har redan sett möjligheterna med att stjäla alla bra idéer ni alstrar och ta dem till min egna AW-planer för framtiden]

Ett sågverk är en plats där man sågar sönder saker (trä, plast, kroppar), en hotfull plats där någon kan ha skrämmande samtal bland rostiga gamla maskiner med vassa, gnisslande ståltänder, klingor, spetsar morrande runt omkring.

Sågverket är den ultimata makten i skogen. Den som äger sågverket äger skogen.
Awesome!

Sjunde inseglet

Swordsman
Lumber Jack (warlord, alpha wolf) är sågverkets hardholder. Han och hans stora smutsiga familj (skägg-/yx-/lusbärare) har bott i sågverket så länge man kan minnas.

Något weird har bosatt sig i sågverkets största maskin. Något vars hunger ständigt måste mättas med nya tribut. Om maskinbesten inte får sina skrovmål sänker den sågverket i kyla och mörker (barnen dör -> Lumber Jack blir utmanad av småbröderna).

För att mätta maskinen jagar Lumber Jack och Familjen folk från den frusna sjön. Det är många som försvunnit nu men maskinens hunger kan inte stillas...

- Jag tänker smutsiga människojägare (à la Vägen) som klubbar ner och släpar iväg folk i skogen mot sågverkets tjocka smutsiga rökpelare över trädtopparna.

Xyas

Swashbuckler
Det här projektet dog ju lite. Synd eftersom det kändes som vi var på god väg och Sunken Sydney blev så bra. Men denna veckan är extremt intensiv för min del så jag hinner nog inte skriva mer heller :gremfrown:

Sodivra

Champion
xyas said:
Det här projektet dog ju lite. Synd eftersom det kändes som vi var på god väg och Sunken Sydney blev så bra. Men denna veckan är extremt intensiv för min del så jag hinner nog inte skriva mer heller :gremfrown:
Det vaknar nog ska du se. Jag ska skriva ett Dear Hardholder-brev (När JAG får tid över ;-) ) och sedan trumma igång en till drive.

Sodivra

Champion
Arvid A. C. said:
xyas said:
Det vaknar nog ska du se. Jag ska skriva ett Dear Hardholder-brev (När JAG får tid över ;-) ) och sedan trumma igång en till drive.
Märker nu att det är deadlines hela vägen till GothCon. Jag får släppa det här med att göra klart Midnight till GothCon, tyvärr.