Nekromanti [Apocalypse World] Låt oss bygga ett skithål

Sodivra

Champion
Eftersom Claes nappade så tycker jag att vi skriver ett scenario tillsammans! Något i stil med Hatchet City. Alla som är med får mina playbooks som belöning. (Maestro D', Faceless, Hoarder)

Här är det: http://piratepad.net/b57StOHwI5

Vi börjar med miljön. Vad sägs om ett övervuxet och översvämmat Sydney?

Jag är MC och kommer slutgiltigt spika vad som gäller bland flera förslag, dirigera och putta på när det känns som det är dags att gå vidare, men efter att ramarna är satta kommer det bli mer och mer fritt att lägga in sina egna detaljer tänker jag. Och kom ihåg, ask questions like crazy! Studsa på vad andra skriver.

Unfair

Hero
Låter intressant. Kan börja lite smått. Vad gör rollpersonerna där? Vilka är de? Hur långt ska scenariot vara?

Sodivra

Champion
unfair said:
Låter intressant. Kan börja lite smått. Vad gör rollpersonerna där? Vilka är de? Hur långt ska scenariot vara?
Scenariot är fem timmar konventsspel. Rollpersonerna är... uh... du behöver verkligen läsa Apocalypse World för att veta vilka de är och vad de gör. De är liksom samma i varje kampanj, men ändå inte. :)

Har du inte spelet, ta en titt på vad som händer på piratpaddan (Det är redan fullt ös!) och försök få en känsla för det. Hitta på personer och platser utifrån det. Känner du dig bara förvirrad, fråga igen.

Nabu

Warrior
Jag tror (då jag inte har spelet, har jag svårt att säga med säkerhet) att Simons, Poppes och Måns Gdocs-scenario kan vara småinformativt också. Ni får ursäkta att jag är för lat för att länka, men en länk finns på forumet.

Unfair

Hero
Arvid A. C. said:
unfair said:
Scenariot är fem timmar konventsspel. Rollpersonerna är... uh... du behöver verkligen läsa Apocalypse World för att veta vilka de är och vad de gör. De är liksom samma i varje kampanj, men ändå inte. :)

Har du inte spelet, ta en titt på vad som händer på piratpaddan (Det är redan fullt ös!) och försök få en känsla för det. Hitta på personer och platser utifrån det. Känner du dig bara förvirrad, fråga igen.
Får göra det någon kväll, lite fullt upp med annat att läsa.

Känner mig lite släng i väggen då jag inte läst men skrattar ändå :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
Har brainstormat lite. Återkommer senare ikväll och hoppas att andra skrivit mer då.

Sodivra

Champion
unfair said:
Arvid A. C. said:
unfair said:

Får göra det någon kväll, lite fullt upp med annat att läsa.

Känner mig lite släng i väggen då jag inte läst men skrattar ändå :gremsmile:
Ah, ifall du har spelet så är det ju inga problem. Kör hårt!

Eftersom xyas högg som en barracuda så spikar vi Sydney nu - Bam! Det verkar bli en ganska högoktanig setting, stora sandmaskar har nämnts...

Den som var sugen på att bygga något annat: Oroa dig inte, när den här blir klar kan vi köra en gång till. Det här blir konventets Mad Max-alternativ, och så kan vi bygga ett The Road-alternativ också.

Anton P

Veteran
Om man kör i Sydney så måste ju operahuset (eller ruinerna efter detta) vara hardholderns högkvarter.

Ett problem för Angeln kan ju vara nån sorts alvarlig sjukdom som sprids via vattnet (om stället skulle vara översvämmat.

Xyas

Swashbuckler
Fasen vad taggad jag blir av det här. Önskar nu att jag inte valt bort gothcon. Vill ju spelleda det här som fasen.

Skulle ju inte involvera mig i rollspelsarrangemang det här året :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Nice, träskmaker, varmt och jävligt, träsket nästan osar, på avstånd ser man några avskyvärda byggnader som höjer sig upp ur djungeln....

Har för mig jag sett en sådan bild, på operahuset, under träskvatten och överväxt med djungelväxter.

Byt ut bil mot båt för drivern! Eller svävare....

Sodivra

Champion
  • Hardholder (Makt) (Hard)
  • Chopper med jetskis (Våld) (Hard)
  • Faceless med syrgasmask (Våld) (Eventuellt med gunlugger som alternativ) (Hard)
  • Savvyhead eller Hoarder (Resurser, vapen, hi-tech) (Weird)
  • Angel (Förutom att lappa ihop rollpersoner: Sjukdom i farten? Teknologiska resurser?) (Sharp)
  • Två av Skinner/Hocus/Maestro D'/Brainer/Battlebabe (Sociala: Weird, hot, cool))

Anton P

Veteran
Samhället kan ju leva på att samla gamla hi-tech prylar från botten. Det kan ge en del intressanta scener.

(Vet inte om detta funkar i AW dock))

Sodivra

Champion
  • Hardholder (Makt) (Hard)
  • Chopper med jetskis (Våld) (Hard)
  • Faceless med syrgasmask (Våld) (Eventuellt med gunlugger som alternativ) (Hard)
  • Savvyhead eller Hoarder (Resurser, vapen, hi-tech) (Weird)
  • Angel (Förutom att lappa ihop rollpersoner: Sjukdom i farten? Teknologiska resurser?) (Sharp)
  • Två av Skinner/Hocus/Maestro D'/Brainer/Battlebabe (Sociala: Weird, hot, cool))

Sodmikail

Nybo
Verkligen intressant! Jag läser med spänning, och hoppas kunna bidra med något innan kvällen är slut.

Christoffer

It's all pig.
Kan nog dock vara bra att inte banka på med alla olika arketyper gissar jag, för en vettig variant måste ju att förbereda det hela som ett speedat spelmöte eller tre fyra stycken, eller hur? Dvs, välja ut ett gäng arketyper, skapa dem till en viss gräns och låta vissa saker väjas av respektive spelare, bolla lite kring hur deras vardag ser ut, skapa ett par tre fronter, bolla lite om hur fronterna och karaktärerna möts, för att sen fokusera på en front, skapa en eller två countdownclocks, skriva ett stycke om situationen som det är, sen barka iväg rakt in i spel....

Men helt klart, antingen en hardholder eller en hocus. Jag skulle egentligen förespråka en hocus bara för att en kult ute i ett träsk, som har ett övervuxet operahus som sitt tempel vore helt wicked cool. Men det är ju bara jag som är störd. Men någon som har ett större ansvar, en ledare med en tydlig social roll, sen ett gäng arketyper under honom/henne/den/whatever. Men typ, bygg dem från varandra, så man får ihop dem. En Hardholder/hocus, en driver/chopper med en båt/jetskies, båten kommer ju gå sönder, så en savyhead behövs, någon måste ju skjuta från båten när den burnar genom träsket, så en gunlugger/facelss, vilket kommer innebära att alla andra kommer göra jävligt illa sig, så vi behöver en angel. osv. :gremsmile:

För övrigt, jvla göteborg att ligga långt bort. Annars hade jag varit där.

Sodivra

Champion
Poppe said:
Men helt klart, antingen en hardholder eller en hocus. Jag skulle egentligen förespråka en hocus bara för att en kult ute i ett träsk, som har ett övervuxet operahus som sitt tempel vore helt wicked cool. Men det är ju bara jag som är störd.
Åh

åååååååh!!!

Fan, där sa du någonting. Kanske en Hocus istället för en hardholder, precis som vi har en faceless istället för en gunlugger? Allting är lite extra sjukt och febrigt, liksom. Yeah. I like it.

Anton P

Veteran
Kan man inte göra Angel lite mer "spooky" då, typ ge den något move från Hocus/Brainer och låta den bli mer "Häxdoktor".

((Har inte spelet men bidrar med det lilla jag kan))

Christoffer

It's all pig.
Anton P said:
Kan man inte göra Angel lite mer "spooky" då, typ ge den något move från Hocus/Brainer och låta den bli mer "Häxdoktor".

Skulle nog låta någon vara mer normal, som en väg in för oss vanliga människor. Man vill inte att alla skall vara sickon och weirdos. Mitt val skulle nog vara angeln, låta angeln vara den vi tydligast kan identifiera oss med och som blir en individ som vi kan jämföra oss med. Men det är en smaksak.

Sodivra

Champion
Poppe said:
Anton P said:

Skulle nog låta någon vara mer normal, som en väg in för oss vanliga människor. Man vill inte att alla skall vara sickon och weirdos. Mitt val skulle nog vara angeln, låta angeln vara den vi tydligast kan identifiera oss med och som blir en individ som vi kan jämföra oss med. Men det är en smaksak.
Haha, jag gillar att driver/angel blev en sådan good guy. Men bägge de playbooksen känns hårt protagonistiska. Jo, det är fint.

Har svårt att komma in på paddan just nu, fler som har problem?