Nekromanti [Apocalypse World] Låt oss bygga ett skithål

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anton P said:
Efter en dags funderande kom jag på idén med en kampanj ombord på en ångbåt som långsamt rör sig uppför någon stor flod i AW:s europa. Då kan man slänga in ruinerna efter alla städer som låg längs floden.
Det är rätt neato!

Kom ihåg dock, att eftersom det är en one-shot så kommer spelarna bara få utforska en plats ändå, kanske två. Jag tror att det är mer tillfredställande att få vara etablerad i och förändra en miljö: När Sunken Sydney är genomspelat så kommer Sunken Sydney's öde att vara avgjort, och även rollpersonernas relationer och framtid har förändrats - De tuffar inte bara vidare på sin båt.

Sedan tror jag att det är en fördel att sätta spelarnas hemmiljö i en situation snarare än på en bana. Spelare är vana vid att sättas på en bana, och brukar sedan följa SLs förväntningar. Det ska de absolut inte göra här. SL är ersatt med MC, och spelarna ska spela från hjärtat.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
437
Location
Jönköping
Arvid A. C. said:
Anton P said:
Efter en dags funderande kom jag på idén med en kampanj ombord på en ångbåt som långsamt rör sig uppför någon stor flod i AW:s europa. Då kan man slänga in ruinerna efter alla städer som låg längs floden.
Kom ihåg dock, att eftersom det är en one-shot så kommer spelarna bara få utforska en plats ändå, kanske två. Jag tror att det är mer tillfredställande att få vara etablerad i och förändra en miljö: När Sunken Sydney är genomspelat så kommer Sunken Sydney's öde att vara avgjort, och även rollpersonernas relationer och framtid har förändrats - De tuffar inte bara vidare på sin båt.

Sedan tror jag att det är en fördel att sätta spelarnas hemmiljö i en situation snarare än på en bana. Spelare är vana vid att sättas på en bana, och brukar sedan följa SLs förväntningar. Det ska de absolut inte göra här. SL är ersatt med MC, och spelarna ska spela från hjärtat.
Jag skulle hellre vilja göra en mer klassisk miljö. Jag tänker olja, smuts, öken, syraregn, gasmaskar, slangar, tuber, skrot osv. Lite Mad Max och Borderlands.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Är inte Hatchet city en öken?
I så fall kanske vi kan göra en annan miljö, så att spelarna får välja öken, träsk eller ...

Förslag: berglandskap (anderna, alperna), djungel (lite likt träsket kanske), skog (då tänker jag typ skandinaviskt med iskyla, tallar och älgar).

När kör vi?

//Anton, pdf påväg så snart kan jag läsa reglerna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anton P said:
Är inte Hatchet city en öken?
I så fall kanske vi kan göra en annan miljö, så att spelarna får välja öken, träsk eller ...

Förslag: berglandskap (anderna, alperna), djungel (lite likt träsket kanske), skog (då tänker jag typ skandinaviskt med iskyla, tallar och älgar).

När kör vi?

//Anton, pdf påväg så snart kan jag läsa reglerna
"Framemot helgen" tänkte jag säga, men shit, det är redan torsdag. Jag lägger upp en tråd med en gång!
 
Top