Hej!
Vi har kört lite olika varianter i olika kampanjer.
En kul kampanj var när vi körde i norra Sverige efter att aliens tagit över och krossat planeten. Maelströmmen var då det ”magiska” lock aliens lagt över planeten-d eras sätt att kommunicera med varandra. Då man öppnade sig för maelströmmen så hackade man sig in i aliensen gemensamma undermedvetna, deras mentala ”internet”. Det var kul och fett. Särskilt när man misslyckades och blev jagad i det undermedvetna, man klev liksom in i en ”andevärld” och kunde bli upptäckt av aliens ”andar”.
I en annan kampanj var solen ond och mördande med sin ständiga värme. Ingen natt fanns, bara evig dödande sol och torka. I maelströmmen kunde man på något sätt kommunicera med solen och vara i den. Jag tror maelströmmen i den kampanjen också var att se andra platser och tider, man kunde få omen och så.
Överlag har nog maelströmmen varit ngt sjukt, infekterat men magiskt och fullt av möjligheter.
Bäst tycker jag open your head funkar när man som MC kommer ihåg att man ska ställa frågor till spelaren först- alltså typ helt irrelevanta frågor för situationen ”hur var din första kyss?”, när kände du dig instängd etc- och sedan återskapar de känslora och inspireras av det när man beskriver vad som sker. Då finns det en personlig touch i maelströmmen som bilr skitspännande. ”Samma typ av instängdhet och panik som du hade när din far spärrade in dig som barn strålar ut från det där övergivna skjulet som ligger nere vid garaget- någon är instängd där inne” Det kickar igång saker för spelaren och man känenr sig involverad och känslomässigt berörd, eftersom det som beskrivs utgår från ens egen känslomässiga investering i sin karaktär.
Jag tycker maelströmmen fungerar märkligt bra i AW.
Men när vi spelade hacket Monsterhearts så funkade inte dess motsvarighet Look into the abyss alls bra. Det var inte ett dugg kul. Jag tycker det verkar handla om vad själva movset gör. De hack som erbjuder pluss och extratärningar och what-not funkar inte för mig. Maelströmmen ska vara en informationskanal och en plats/ ett move som bryter gränser som skapar oväntade informationskanaler och konflikter. Ett misslyckat slag får ondingen att se dig – Sauron tittar på dig med sitt öga- trots att han är på andra sidan världen. Det hade inte kunnat ske med något annat move eller någon annan händelse utanför maelströmmen. Den oväntade och udda informationen är grejen- oavsett om spelaren får den eller NPC får den- eller om det är ny oc oväntade info om rollpersonen som kommer upp- tex om man får höra en berättelse om en karaktärs första kyss. Den infon om karaktären hade kanske aldrig någonsin skapats annars- men nu får vi ytterligare ett djup i karaktären.
Ngt som jag lite irriterat mig på som MC är att spelarna mycket sällan ”drar på” när de ska beskriva sin upplevelse av Maelstrommen. Man får ofta svaret att maelströmmen gör att man ser saker på långt håll, elelr förstår hur saker hänger ihop. Det är aldrig så att en spelare bara ”maelströmmen är spöken som viskar ord i mina öron”- eller andra helt märkliga och coola grejer. Jag tycker därför det kan vara göttigt att i något skede ta en diskussion, mycket kort- i spel- om vad den kan tänkas vara. Annars blir det lätt lite tråkiga svar. Det handlar nog om att man som spelare inte känner att man har mandat att föra in helt nya och udda inslag genom sin berättelse om hur karaktären upplever maelströmmen- och att dessa frågor kommer första gången man öppnar huvudet- och då är man i inledningen av kampanjen och saker har inte satt sig än- det är nog med att utforska världen omkring en som den är.
/ Nils