Nekromanti Applikation: Äventyrs-editor för spelledare

bafver

Veteran
  • Möjlighet att hantera bl.a. städer, platser, NPCs och affärer samt kunna länka ihop dessa till varandra.
  • Funktionalitet för att snabbgenerera städer, karaktärer, affärer och liknande.

Wilmer

Hero
Något som vore ballt och användbart vore ett genre/stämningsfilter så man kan tagga sina slumpmötestabeller och liknande. Och göra egna tags! Så typ en tag kan vara "gothic" vilket leder till stora katedraler, odöda och magiska vapen som suger blod medan "JRPG" har en helt fuckat slumpmötestabell osv. då kan man snabbt byta stämning mitt i ett äventyr (tänker mig att det blir bra för att spela sandbox).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Kommer du att ha någon form av outline editor typ som i word, där man kan strukturera om sin text på ett lätt och smidigt sätt?
  • Kommer programmet enbart att finnas i Windows, eller planerar du multiplattform?
  • Kommer du att ha med något stöd för att planera/skriva äventyr i form av mind maps eller concept maps?
  • Kommer man kunna utveckla sina egna exportverktyg, om man till exempel vill ha ut texten i DocBook, RTF, HTML eller INDTT?

bafver

Veteran
Jo, någon form av word-liknande editor kommer det finnas, inte wordetaljerat kanske, men det kommer att finnas. Struktureringen kommer vara relativt fri och jag hade tänkt att försöka fixa någon form av standardstruktur, som då kan brytas vid behov.

Som det ser ut nu så kommer det explicit bara vara för Windows eftersom det utvecklas i .NET. Men WPF applikationer ska tydligen kunna köras direkt i webläsaren, hur bra det funkar med trusts och så vet jag inte i nuläget och vet inte heller hur bra det funkar på andra platformar. Det finns ju även några tricks för Linux och Mac som gör att man kan köra .NET apps.

Inte som det ser ut nu, men det är nog vettigt att implementera i senare skede.

Det är nog inte helt omöjligt. Eftersom jag kommer utveckla applikationen med fokus på moduler(MEF + Prism förmodligen) så skulle det kunna gå att fixa stöd för, men det är inget jag för tillfället har tänkt på så mycket så det återstår att se men det låter som en sund idé att ta med.

Tack för frågorna, de två sista frågorna var saker som jag skulle kunna tänka mig att implementera någon gång. =>

bafver

Veteran
Hmm, ja slumpmötestabeller med kategorier kan vara en idé att plocka med så småning om.

Tack för tipset =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
bafver said:
Jo, någon form av word-liknande editor kommer det finnas, inte wordetaljerat kanske, men det kommer att finnas. Struktureringen kommer vara relativt fri och jag hade tänkt att försöka fixa någon form av standardstruktur, som då kan brytas vid behov.
Detaljerat är jag ointresserad av, jag brukar klara mig bra med typ Wordpad-detaljrikedom... Men just outline editing tycker jag är helt sjukt praktiskt när man skriver längre texter... Kunna flytta om hela textstycken genom att pilla runt med deras rubriker i en trädstruktur, alltså. Typ.

bafver

Veteran
krank said:
Detaljerat är jag ointresserad av, jag brukar klara mig bra med typ Wordpad-detaljrikedom... Men just outline editing tycker jag är helt sjukt praktiskt när man skriver längre texter... Kunna flytta om hela textstycken genom att pilla runt med deras rubriker i en trädstruktur, alltså. Typ.
Jo men så är det tänkt att bli, en trädvy med diverse äventyrsdelar, typ områden, scener i områden och liknande. De hamnar på papperet i den ordningen som de ligger i trädvyn. Däremot hade jag ingen tanke på att man ska kunna flytta runt på saker innan du skrev det... genialiskt var det hur som helst :gremtongue: tack igen ^^

Jag vet inte hur praktiskt det blir i praktiken som jag tänkt det men just nu är det tänkt att varje äventyrsdel kommer bli ett objekt som presenteras i trädvyn, och när man vill ändra t.ex. en encounter, som består av diverse egenskaper, så får man fram respektive textboxes osv för att ändra enbart denna del.
På så sätt har man inte den där väggen av text i ansiktet när man ska ändra en liten grej utan man kan enkelt navigera till stället som ska ändras.
Sen sammanställs allt i förhandsgranskningen, rättformaterad o.s.v.

Men som sagt, jag vet inte just nu hur bra detta kommer funka, kanske blir det för omständigt att behöva klicka fram och tillbaka.

(Om du undrar varför jag vill ha det så objekt-orienterat som möjligt så beror det på att jag planerar att göra en in-game hjälp modul någon gång i framtiden som använder de skapade äventyren för dom som vill använda datorn.)