Recension av årets aprilskämt:
Representing!
P4-sporten: Tja, jag hade varit vaken i cirka en minut när jag hörde att en brud i USA hade hoppat nytt världsrekord i längdhopp - med framåtvolt. Sen följde en intervju med Christian Ohlssons tränare som lovordade den nya tekniken och hoppades på att Christian skulle hoppa längre än nånsin i OS i Aten. Betyg? 4
av 5 möjliga. Övervägde möjligheten att centrifugalkraften kunde hjälpa en men rationaliserade bort det med faktum att det förmodligen inte är många centimeter isf. Nyvaken som jag var.. insåg ganska fort dagens datum dock.
P4-nyheterna: Nu var jag lite vaknare (en halvtimme senare) och förstod genast att Öland inte alls skulle börja acceptera endast Euro efter midsommar efter påtryckningar från "EU-rådet" då det var regionens största turismcentrum. 2
av 5 möjliga.
Skolmatsalen: "OBS! Ketchupen är från och med idag indragen till förmån för personalens vårfest". Klockrent, för en snubbe i min klass köpte det med hull och hår. Det tog en hel lektion med skämtande om andra aprilskämt och sen att vi förklarade skämtet för en som missat det för att han skulle fatta. Hans kommentar? "Fy fan vad dum jag känner mig". 5
av 5 möjliga. Jag genomskådade det alldeles för lätt, men eftersom Daniel köpte det ledde det till många trevliga skratt.
Barometern (lokaltidning): Byggandet av en Formel 1-bana mitt i centrala Kalmar? Rakan vid Fredriksskans start- och målsträcka där en läktare för 10000 skulle byggas, och där bilarna når 300 km/h? En riktigt ful karta med rödmarkerad färdväg för banan? Nädutack. 1
av 5.
Östran (lokaltidning): Att man kan slå en kod på fjärrkontrollen till TV:n så att man får digital-TV och alla kanaler i hela världen. Koden var 01042004. 2
av 5. Varför är lokaltidningarna sämst på aprilskämt?
Rollspel.nu: Tyvärr guys, det var för trovärdigt för att jag skulle ta det för ett skämt, så jag väntade mig såklart mera. Och mer fick jag. Missade större delen av det "allvarliga" bråket på grund av testosteron, öl och snacks för hockeyn. Brydde mig inte egentligen, men eftersom mitt hus stod tomt kom grabbarna hit. Det mest raffinerade aprilskämtet på länge (förra årets missade jag ju totalt, typ ett par månader efter så PM:ade jag Krille och frågade varför jag såg adminforumet (läste inget först
), då han påpekade att det var en rest av ett gammalt apriskämt.), och definitivt det som satte mest tankeverksamhet i huvudet på mig. En hel del gick ju dessutom på hela bråket, och en hel del trodde att Gardeners överlämnande av räfsan var själva skojet. I början var jag osäker, men som sagt, det var alldeles för "ja, det skulle faktiskt kunna hända på riktigt" i mitt huvud, och jag måste säga att även om detta inte var så pass renodlat så är det ju hur elakt som helst att publicera riktiga, slående nyheter på just första april. Ni får en femma för utförandet, och för att jag älskar er!