Madmartigan
Veteran
Apropå kraggsvärdsinlägget tidigare lite synpunkter och undringar om Kragg - och Eyren.
Jag har läst det som skrevs om dem på neogames (var det väl?) och smält informationen lite. Men ett flertal frågor återstår för mig.
Vilka Kragg kan man tänkas stöta på utanför bergen? Ligger det i deras natur att vilja bege sig ut i världen och söka lycka, rikedom och äventyr? Eller trivs de med att bära tynga saker och kasta sten? Med tanke på deras troligtvis överlägsna attityd och storlek lär de bli rätt dryga och otrevliga att ha att göra med. Och deras syn på heder och ära bör göra att de har svårt att röra sig (och klara sig) i mer civiliserade trakter. Iofs är detta en del av charmen med fantasybarbarer, men Kragg verkar ta den starkes rätt och stridsära rätt långt, typ. I min spelgrupp finns en (mkt välspelad) Kragg som dock blivit utstött från sina hemtrakter och tvingats bege sig söderut, och har bekymmer med att anpassa sig.
I Daggbacken finns oxå några bland sina misslepolare. Varför (förutom att de gillar varandra)? Varför just de som är där?
Åsså Eyren... De driver i alla fall en handelsplats/stad, vilket borde innebära mer kontakt med mer civilicerade folk. Vad har detta för effekter?
Jag har redan skapat min egen tolkning av detta för min kampanj, men är intresserad av synpunkter. För mig funkar inte Kragg om de bara är några Conanliknande stridsmaskiner som har "maxskadasvärd".
Madmartigan
Jag har läst det som skrevs om dem på neogames (var det väl?) och smält informationen lite. Men ett flertal frågor återstår för mig.
Vilka Kragg kan man tänkas stöta på utanför bergen? Ligger det i deras natur att vilja bege sig ut i världen och söka lycka, rikedom och äventyr? Eller trivs de med att bära tynga saker och kasta sten? Med tanke på deras troligtvis överlägsna attityd och storlek lär de bli rätt dryga och otrevliga att ha att göra med. Och deras syn på heder och ära bör göra att de har svårt att röra sig (och klara sig) i mer civiliserade trakter. Iofs är detta en del av charmen med fantasybarbarer, men Kragg verkar ta den starkes rätt och stridsära rätt långt, typ. I min spelgrupp finns en (mkt välspelad) Kragg som dock blivit utstött från sina hemtrakter och tvingats bege sig söderut, och har bekymmer med att anpassa sig.
I Daggbacken finns oxå några bland sina misslepolare. Varför (förutom att de gillar varandra)? Varför just de som är där?
Åsså Eyren... De driver i alla fall en handelsplats/stad, vilket borde innebära mer kontakt med mer civilicerade folk. Vad har detta för effekter?
Jag har redan skapat min egen tolkning av detta för min kampanj, men är intresserad av synpunkter. För mig funkar inte Kragg om de bara är några Conanliknande stridsmaskiner som har "maxskadasvärd".
Madmartigan