Nekromanti Apropå Skottlandstråden: res till Tyskland!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Apropå Skottlandstråden: res till Tyskland. För er som ännu inte slagit ned bopålarna så djupt och hårt och inte sitter fast i trista åtta-till-fem-jobb med ansvar och sånt(*) så rekommenderar jag tyska statsjärnvägens 7 Tage Nacht-biljett. Sju nattågssträckor i följd, se en ny stad varje dag. Jag och flickvännen läste denna DN-artikel förra sommaren och bestämde oss nästan på stående fot eftersom ingen av oss ändå hade något fast jobb.

Vi åkte i september - lågsäsong för biljetten men fortfarande högsommar på kontinenten. Resan gick Köpenhamn-Köln-Berlin-Bryssel-Hamburg-Paris-München-Köpenhamn (med anslutning till och från Köpenhamn). Vi tog snålvarianten, liggvagn, och valde i stället att tillbringa en natt på hotell i Berlin och en i Paris.

Packa lätt och ta rejäla skor. Åker ni liggvagn så bered er på många raggarduschar: i tyska liggvagnar kan man nämligen bara tvätta händerna och tyska järnvägsstationers toaletter är fräscha men totalt oinsynsskyddade. Den trevligaste toaletten ni stöter på under resan är den på Malmö C. Hotellvistelserna, samt besök hos en bekant i Bryssel, räddade oss dock.

Nå? Vad väntar ni på? DB:s resebyrå pratar engelska!

Dewil

(*) OK, jag erkänner att jag drömmer om att någon gång ha ett jobb med vettiga arbetstider och fast lön.

MrG

Swashbuckler
Tyska toaletter

...tyska järnvägsstationers toaletter är fräscha men totalt oinsynsskyddade. Den trevligaste toaletten ni stöter på under resan är den på Malmö C.
Hm... intresant notering efter att vi ifjol testade på bussresa (genom tyskland) och noterade att de tyska toaletterna vid autobahn var fantastiska i all jämförelse. Fräsch, mysig musakamusik, självrengörande och kostade typ en halv euro som man fick igen som rabatt i valfri butik ansluten till samma typ av toaletter. Bättre rastplatstoaletter har jag aldrig stött på!

Liggvagnskryssning var förresten ett intressant koncept... Samma fördel som kryssning med en ny hamn (stad) varje morgon, men utan vatten och möjlighet till annat än kuststäder. Fast det får bli ett annat år.

-Gunnar (har sommarresan bokad)

Saxifrage

Hero
Ja! Ja!

Jupp, das Vaterland rular. Två saker man inte får missa:

- Bretzels, eller vad de heter: originalet till NY-pretzels: stora, salta och mjuka men ändå krispiga kringlor, som ofta kan fås varma från ett bageri. Ett fullständigt genialt bakverk, ihop med en weissbier är lyckan total.

- Deutsches Museum i München, coolaste muséet på planeten. Gamla mysko maskiner, gruvhissar, interaktiva kemiexperiment, ryska rymddräkter, flygplan i drivor...

/Sax, dessutom säljer de sexleksaker på flygplatsen

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Ja! Ja!

- Deutsches Museum i München, coolaste muséet på planeten. Gamla mysko maskiner, gruvhissar, interaktiva kemiexperiment, ryska rymddräkter, flygplan i drivor...
Dit hittade vi inte men München-dagen är den kortaste på resan och regnet vräkte ned hela tiden så vi må vara ursäktade. Däremot så besökte vi Viktualienmarkt som är en torghandel deluxe.

I Hamburg rekommenderas stadens historiska museum och på väg dit ett besök vid urmysiga torget Grossneumarkt där lunchen kan inhandlas och sedan intas i parken som museet ligger i. Miniatur-Wunderland, med världens största modelljärnväg, hade jag totalt glömt bort så dit kom vi inte. Och jag som ändå har en flickvän som gillar tåg!

I Köln kan man betrakta världshistoriens mest överdådiga kyrka, en kyrka som är så ofantligt, obeskrivligt, överjävligt stor och så belamrad med ornament att uttrycket "ser inte kyrkan för alla torn" vore passande. Kvällstid kan man bli avhyst från torget framför kyrkan eftersom det fuskbygge till konsertlokal som ligger under torget inte tål att folk går på torget medan musikerna övar eller har konsert. Undvik det romerska museet om ni inte går igång på gamla stenar i glasmontrar.

I Berlin finns hur mycket som helst att se. Allt i Berlin är pompöst och storslaget, antingen det rör sig om pompösa och storslagna manifestationer av kejsardömets storhet eller pompösa och storslagna manifestationer av den återförenade förbundsrepublikens storhet.

Paris framstår i jämförelse med Berlin som en småstad, låt vara en småstad som sträcker sig till horisonten vartåt man än tittar. I all sin svulstighet är Berlin ändå gripbart; det är inte Paris. Och har man sett domkyrkan i Köln så är Notre Dame en söt liten kyrka.

Bryssel är ganska småskaligt. Innerstaden verkar bestå av lätt bedagade tre-fyra-femvåningshus med små butiker och kaféer i bottenvåningen och bostäder ovanpå. Det lär finnas citykvarter med sedvanliga Zara- och H&M-varuhus men de letade vi inte efter. Uppåt slottet till ligger ett musikmuseum som vi inte hann med eftersom vi var tvungna att äta något också. Gränderna runt Stora torget, med rådhuset och de läckra gilleshusen från 1600-talet, förvandlas kvällstid till en enda stor uteservering. Undvik ölmuseet, gå in på en bar och köp öl för pengarna i stället. Belgarna är ena hejare på att brygga belgiskt vitt öl.

Tänk på att i Bryssel och Paris så är det svårt att hitta något att äta mellan typ 14.00 och 19.00. Man håller hårt på traditionerna i de fransktalande länderna.

Tja, det var väl det.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Well, har vaga funderingar på att åka till den där öl-festivalen som finnes i just tyskland. Tror att det hade passat mig att dricka ökl, äta korv & lyssna på sådandär umpa umpa-musik...

/ Johan K, som hade rest mer om man haft pengar..