Nekromanti Apspel

Dimfrost

Special Circumstances
Storuggla och jag har kommit fram till att det är svårt att veta vilka spel som innehåller apor. Därför riskerar man att bli gruvligt besviken när man köper nya spel och upptäcker att det saknas apor. Lösningen är en lista på vilka spel som innehåller apor och vilka som saknar dem, som en konsumentupplysning helt enkelt. Apor måste finnas med antingen i text eller i bild.

Okej, jag börjar.

Spel med apor
Terone
Supergänget (det är naturligtvis ett krav för alla spel som kommer ut under Kaleidoskop)
Spirit of the Century
Dictionary of Mu
Exalted
Adventure!
Journey to the West

Spel utan apor
Polaris
Sorcerer
Agon
The Mountain Witch
Dogs in the Vineyard

(för att börja med spelen jag har i hyllan bredvid datorn eller lätt inom synhåll)

(att uppdateras senare; jag tänker utnyttja mina modpowerz och fylla i listan senare också :gremsmile:)

/Dimfrost

Svarte Faraonen

ром и смерть
För att fortsätta med inventeringar av spelhyllan:

Spel med apor
Call of Cthulhu
Eon
Exalted
Reign
Stormbringer

Spel utan apor
Ars Magica
Draug
Noir
Pendragon
Västmark

Dessutom finns det en hel del jag fortfarande är osäker på.

Storuggla

Champion
Spel utan apor:
GURPS Goblins
Victoriana
Harnmaster
Panty Explosion
Classroom Deathroom
Burning Wheel
Dirty Secrets
Conspiracy of Shadows
Västmark
GIRLS!

Spel med apor:
Warhammer Fantasy Roleplay (iom Old World Armory)
Reign
Runequest

Storuggla, återkommer med större lista i morgon

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hur generösa är vi med "apor", räknas gorillor, orangutanger, babianer och annat apliknande?

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det är klart. Till och med lemurer och andra halvapor räknas, i alla fall om de är tillräckligt många så de kan väga upp en hel apa. (Dock inte lemurier, alltså sådana där med tre ögon som lägger ägg. Å andra sidan brukar de ha lite äkta apor i släptåg också.)

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur generösa är vi med "apor", räknas gorillor, orangutanger, babianer och annat apliknande?
Gorillor, orangutanger och babianer ÄR apor oavsett hur man räknar!

Annars är jag så generös att jag skulle räkna alla primater utom människor.

/tobias

Svarte Faraonen

ром и смерть
Fler...

All Flesh Must Be Eaten saknar apor, om man undantar annonsen för Terra Primate längst bak i boken. Där har vi å andra sidan ett helt och hållet renodlat apspel, där alla spelar apor.

Artesia innehåller, trots sin tjocklek, inga apor så vitt jag kan se. Jag har dock inte lusläst det.

Vampire är också aplöst, liksom Oktoberlandet (dock finns det apliknande stora håriga kreatur, jag vet inte om det räknas). Även Western går bet på apfronten.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Överraskande nog innehåller World of Darkness apor. (Sid 24 för den som är nyfiken.) Att Gurps: Discworld också gör det är mindre överraskande.

Och naturligtvis innehåller Millennium apor. I alla fall en apa.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Dåliga spel:

Wild Talents tycks sakna apor, men det är möjligt att det finns en hänvisning någonstans
Mutant Chronicles, såvitt jag vet
Tribe 8 (tror jag)
DoD Trudvang (tidigare versioner lär dock ha haft apor, men jag är osäker på Chronopia)
M:UA (iaf grundboken)
Kult
Gemini
Saga

Bra spel:

Hollow Earth Expedition
Mage: the Ascension
Hellboy RPG

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
M:UA (iaf grundboken)

[/ QUOTE ]

Det är en skön bild på en apa i Österhavets otämjda riken. Ergo, ett apspel.

Dessutom vet jag att även kommande Corilois från JFAB innehåller apor.

Feliath

Swashbuckler
Det stora aplösa spelet, det där det verkligen smärtar som mest, där förlusten är tydligast, är förstås Tékumel.

Ett spel zeppelinarguden ler mot är däremot D&D, som har massor av apor, till och med en gorilla som förbättrats med två extra armar. Och i Oriental Adventures kan man hitta spelarrasen Vanara, vilket är sanskrit för »apa«; folkslaget sviker inte sitt namn.

/Feliath — more later, pending thorough sweep of collection

Nightowl

Champion
RuneQuest III hade såväl generiska apor som gorillor och schimpanser i sitt bestiarium, liksom intelligenta schamanistiska jättebabianer man kunde ha som rollpersoner. (De blev jävelbra schamaner, för övrigt.)

Gondica har apor i sitt bestiarium, och om man snokar på Gondica-forumet hittar man lite grejer av mej med dåliga Tarzan-injokes om klyftiga apor.

Det fanns ett supplement till AD&D 2nd som hette Savage Coast; en av de nya monstren där var en ras av ondskefulla orangutangpirater. Tyvärr kunde man inte ha dem som rollpersoner - sviiin! :gremmad:

Erik

Erik

krank

Går ondskans ärenden
Mutant Chronicles, såvitt jag vet
I Mishimaboken finns en stor vithårig apa på framsidan. Den är rätt nekrofierad, men vafan.

I första delen av "Venusian Apocalypse"- äventyssviten figurerar också apor.

Fast du kanske bara menade i grundboken? Nåväl OK, där saknas de faktiskt.

//Krank, knows his stuff

Sodivra

Champion
Varken Promethean, Fireborn, InSpectres, My Life with Master Shock: Social Science Fiction eller Werewolf Wild West har apor.

Kindred of the East: Blood & Silk kunde verkligen ha gått långt inom apdivisionen, men de nöjer sig med att kalla nya vampyrer för "Running monkeys", och så finns det en bild på en apälva. Men det finns det en snutt om "Coming of Ape"...

Nähä, "Coming of Age". Stor besvikelse.

Nobilis har, tragiskt nog, inga apor. Trots att det fanns mycket, mycket goda möjligheter att lägga in några i spelet.

Arfert

Facit
vill bara inflika att det visst finns apor i Arcaria (Sagas spelvärld) och de kommer dyka upp en masse i ARLAN med flera moduler som utspelar sig lite mer åt söder.

Däremot finns det inga apor på ön Albion, det är sant...

G

Guest

Guest
Conan!

I Conan finns massor med apor. Stora apor, små apor, apgudar och gigantostora apmonster...

Ja... Apor i massor...