Nekromanti Arabiska kampanjtips, någon?

Sir Toby

Veteran
Jag håller på med en fantasy-kampanj i "arabisk" miljö men finner allteftersom kampanjen fortskrider att det ändå är rätt svårt att få den rätta känslan på den; spelare (och spelledare, skam till sägandes...) faller alltför lätt in i traditionellt västerländskt sago- och historietänkande. Det hjälper uppenbarligen inte att bara avskaffa alverna och dvärgarna, ge stadsvakterna kroksablar och turbaner och låta värdshusvärdarna säga "Ett tusen hälsningar, effendi". Jag skulle behöva några bra litteraturtips för att avhjälpa det hela (och ja, jag har läst Tusen och en natt, den icke tillrättalagda versionen med sex och antisemitism och allt, den som man inte hittar på bibliotekens barnavdelning...). Den vanliga historiska facklitteraturen är sällan till särskilt stor hjälp när det gäller det rent vardagliga som rollpersonerna kommer i kontakt med, såsom maträtter, kläder, seder och bruk, ämbetstitlar (man vill gärna att rollpersonerna skall känna till skillnaden mellan en seraskier och en pascha av två hästsvansar) och annat mera. De enda rollspelsprodukter jag känner till som tar upp det här är D&D:s al-qadim och GURPS Arabian Nights, och jag har inte någon av dem. Är det värt att försöka skaffa dem? Tacksam för synpunkter och andra spelledares erfarenheter av liknande kampanjmiljöer.

Ymir

Liten kantbaron
Det hjälper uppenbarligen inte att bara avskaffa alverna och dvärgarna, ge stadsvakterna kroksablar och turbaner och låta värdshusvärdarna säga "Ett tusen hälsningar, effendi".
Förlåt för att jag är sån besserwisser att jag inte kan hålla mig från att påpeka det: turbaner är en huvudbonad bland vår världs turkfolk, och att det skulle vara nån slags arabiskt attribut stämmer inte överhuvudtaget.

Nå, när mina tvångstmässiga drygheter nu är överstökade: Jag sitter själv och skriver modulen 'Västlanden' till Eon - den tar upp en kultursfär i Eons spelvärld som i huvudsak är inspirerad av vår världs araber, turkfolk, perser, etc. Inspirationen där har kommit från alla möjliga håll (särskilt turkfolken dock), och jag har svårt att spåra källorna till mycket av mina IRL-historiska kunskaper på området - att tipsa om kursen 'Det arabisk-islamiska medelhavssamhället under medeltiden' vid Lunds universitet hjälper ju inte, direkt. Men där fanns en del kurslitteratur, särskilt från förlaget Alhambra, som var bra också ur ett mer kultur- och folklivshistoriskt perspektiv. "De arabiska folkens historia" av Albert Hourani är särskilt bra, och medeltidshistorikern Ibn Khalduns 'Prologmenon' torde kunna ge värdefulla insikter i världsbild och tankesätt. Sedan bör man givetvis ha viss koll på Koranen, det säger väl sig självt. (Fast du SL:ade ju en fantasykampanj, förstås, så det är kanske inte så viktigt).

Men en bok torde vara ovärdeligt nyttig för dig: Michael Nordbergs 'Profetens folk: Stat, samhälle och kultur i Islam under tusen år'. Den borde finnas i bokhandeln eller på biblioteket. Vissa partier är lite väl spekulativa (tex Nordbergs antagande om haremslesbianism), men det är på det hela taget en bra bok som skräddarsydd för dina behov.

Vad rollspel beträffar är Al-Qadim väl knappast användbart som historisk källa, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan ge några stämningstips. Håkan Ackegård har en trevlig bildsvit från en Al-Qadim-kampanj på en av sinahemsidor.

GURPS historiska moduler brukar vara väl researchade, så den kan det mycket väl vara värt att rota fram. Särskilt rekommenderar jag dock den trevliga Vampire Dark Ages-modulen (i hårdpärm) 'Veil of Night', om World of Darkness islamiska värld under medeltiden. Den är ganska väl researchad, om än givetvis uppblandad med en massa WoD-element, men jag rekommenderar den främst för att den torde kunna ge en viss insyn i samhället av det slag du efterlyser.

Guy Gavriel Kay skriver förvisso ren fantasy, men baserar sina världar på mycket tydligt urskiljbara historiska miljöer och är en mästare på att fånga stämningen i dessa. Därför borde The Lions of Al-Rassan kunna erbjuda mycket i inspirationsväg. Överlag tror jag att skönlitteratur kan vara rätt väg att gå här (efter Nordberg) - av mer lättillgängligt slag finns maaaaassor av bra historiska Fantomen-episoder som utspelar sig i turkisk/arabisk miljö - gräv lite i gamla 'Fantomen Krönika' på något serieantikvariat.

Avslutningsvis måste jag rekommendera Harold Lambs svulstigt historieromantiska och persondyrkande 'Timur Lenk: Vargen som slukade världen'. Mest för att det är den mest ingående skildringen av min favoritperson i den islamska historien, och för att den har några bra partier om moskébygganden, haremsintriger och livet som nomad. Ingen fantasykampanj i "arabisk" miljö är komplett utan en Timur Lenk. (Eller okej...kaaanske).

- Ymir, hoppas han var behjälplig

Phelan

Hero
Läser för tillfället Orhan Pamuks "Mitt namn är röd" som utspelar sig i Istanbul under sultan Murad III:s tid (sent 1500-tal). Vissa likheter med Umberto Eccos "Rosens namn" men här kretsar det kring miniatyrmålare (bokillustratörer), sambandet kultur-religion och mötet mellan nya och gamla idéer, här representerat av olika målartraditioner. Bra på att etablera och ge insyn i en annan kultur och praktiskt visa hur islams roll i hela samhället. Är man ute efter input och idéer i hur man bra ska gestalta andra kulturer och inte bara få Västeuropa med andra kostymer kan den säkert vara till hjälp.

(För övrigt en bok jag rekommenderar Ymir att kolla på till Västlanden, om han har plats med lite mer i sitt kulturkapitel.)

Mvh / Phelan

Troberg

Sinister eater
Börja med att tanka hem lite Om Kalthoum (jag kan tyvärr inte tala om var du hittar henne här) och lyssna på henne medan du dricker dundersött te med ett mintblad eller starkt kaffe med kardemumma. Då kommer du i rätt stämning.

Sedan kan du ju se Lawrence of Arabia och surfa runt på lite arabiska websiter.

Det är en bra början i alla fall.

Troberg

Sinister eater
Och naturligtvis...

...kolla på bilderna här (login: friend, lösen: skånska). Kolla speciellt på bilderna från Petra och Wadi Rum.

Sir Toby

Veteran
Tackar:) Och en liten utvikning om klichéer...

Först och främst varmt tack för den utförliga litteraturlistan:) Och lite besserwisserfasoner tål jag, vi är ju ändå alla rollspelare här. Hade någon undrat om, till exempel, tidigmoderna fästningar hade jag själv älskat att få breda ut mig i utläggningar om kontereskarper, cuvetter och kurtiner...

Hur som helst, turbanexemplet illustrerar mitt problem rätt bra; för att levandegöra en spelkampanj räcker det inte långt att vara väl bevandrad i "ren" historia och kunna rabbla arabiska, turkiska och persiska politiska och religiösa titlar, om man ändå inte vet något om klädedräkter, mat och folkliv. Även om både spelare och spelledare är hyggligt pålästa så är det ändå lätt hänt att man hamnar i klichéer och fördomar om sådant som alla "vet". Säger man att "denna kampanj går i arabisk stil" så dyker nog kameler, kroksablar och, just det, turbaner ändå upp framför spelarnas ögon.

Tyvärr är det nog något man får leva med i rollspelshobbyn, och klichéerna är nog trots allt spelledarens vän, i betydelsen att de åtminstone sparar tid. För hur skall en spelledare kunna få spelarna att visualisera en helt unik miljö? Även om SL har en rik fantasi och kan designa en arkitektur, klädstil och matkultur som inte finns någon annanstans på jorden så kommer spelarna aldrig att rätt se den framför sig (om inte SL också är en skicklig illustratör). Det är ju trots allt därför som varje fantasyspelvärld innehåller mänskliga kulturer som har motsvarigheter i vår egen värld (vikingakulturer, "arabiska" kulturer, "ryska" kulturer, "mongoliska" ryttarfolk och så vidare). Då kan åtminstone spelarna se dem framför sig omedelbart, även om man då är tvungen att dras med diverse klichéer om hur alla "vet" att det ser ut i dessa kulturer.

GlueBall_UBBT

Warrior
Men herregud, tusen och en natt någon? Krydda kampanjen med ökendemoner à la djinner, ökända rövarpack, grymma sultaner och vackra prinsessor. Låt mystiken flöda från nomadernas gamla sagoberättare och vad de har att förtälja om sina vandringar genom öken.

Visa öknarnas grymma makt med hetta, vattenbrist, sandstormar, giftiga arter och hägringar. Låt guldet bli till sand och hoppet rinna likt kornen genom timglaset, sakta, men säkert.