Det hjälper uppenbarligen inte att bara avskaffa alverna och dvärgarna, ge stadsvakterna kroksablar och turbaner och låta värdshusvärdarna säga "Ett tusen hälsningar, effendi".
Förlåt för att jag är sån besserwisser att jag inte kan hålla mig från att påpeka det: turbaner är en huvudbonad bland vår världs turkfolk, och att det skulle vara nån slags arabiskt attribut stämmer inte överhuvudtaget.
Nå, när mina tvångstmässiga drygheter nu är överstökade: Jag sitter själv och skriver modulen 'Västlanden' till Eon - den tar upp en kultursfär i Eons spelvärld som i huvudsak är inspirerad av vår världs araber, turkfolk, perser, etc. Inspirationen där har kommit från alla möjliga håll (särskilt turkfolken dock), och jag har svårt att spåra källorna till mycket av mina IRL-historiska kunskaper på området - att tipsa om kursen 'Det arabisk-islamiska medelhavssamhället under medeltiden' vid Lunds universitet hjälper ju inte, direkt. Men där fanns en del kurslitteratur, särskilt från förlaget Alhambra, som var bra också ur ett mer kultur- och folklivshistoriskt perspektiv. "De arabiska folkens historia" av Albert Hourani är särskilt bra, och medeltidshistorikern Ibn Khalduns 'Prologmenon' torde kunna ge värdefulla insikter i världsbild och tankesätt. Sedan bör man givetvis ha viss koll på Koranen, det säger väl sig självt. (Fast du SL:ade ju en fantasykampanj, förstås, så det är kanske inte så viktigt).
Men en bok torde vara ovärdeligt nyttig för dig: Michael Nordbergs 'Profetens folk: Stat, samhälle och kultur i Islam under tusen år'. Den borde finnas i bokhandeln eller på biblioteket. Vissa partier är lite väl spekulativa (tex Nordbergs antagande om haremslesbianism), men det är på det hela taget en bra bok som skräddarsydd för dina behov.
Vad rollspel beträffar är Al-Qadim väl knappast användbart som historisk källa, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan ge några stämningstips. Håkan Ackegård har en trevlig bildsvit från en Al-Qadim-kampanj på en av sina
hemsidor.
GURPS historiska moduler brukar vara väl researchade, så den kan det mycket väl vara värt att rota fram. Särskilt rekommenderar jag dock den trevliga Vampire Dark Ages-modulen (i hårdpärm) 'Veil of Night', om World of Darkness islamiska värld under medeltiden. Den är ganska väl researchad, om än givetvis uppblandad med en massa WoD-element, men jag rekommenderar den främst för att den torde kunna ge en viss insyn i samhället av det slag du efterlyser.
Guy Gavriel Kay skriver förvisso ren fantasy, men baserar sina världar på mycket tydligt urskiljbara historiska miljöer och är en mästare på att fånga stämningen i dessa. Därför borde
The Lions of Al-Rassan kunna erbjuda mycket i inspirationsväg. Överlag tror jag att skönlitteratur kan vara rätt väg att gå här (efter Nordberg) - av mer lättillgängligt slag finns maaaaassor av bra historiska Fantomen-episoder som utspelar sig i turkisk/arabisk miljö - gräv lite i gamla 'Fantomen Krönika' på något serieantikvariat.
Avslutningsvis måste jag rekommendera Harold Lambs svulstigt historieromantiska och persondyrkande 'Timur Lenk: Vargen som slukade världen'. Mest för att det är den mest ingående skildringen av min favoritperson i den islamska historien, och för att den har några bra partier om moskébygganden, haremsintriger och livet som nomad. Ingen fantasykampanj i "arabisk" miljö är komplett utan en Timur Lenk. (Eller okej...kaaanske).
- Ymir, hoppas han var behjälplig