Nekromanti Arbetsgång inom redaktionen

Gardener

Champion
Det finns uppenbara skillnader i hur folk uppfattar att man ska använda detta forum och hur arbetet inom redaktionen för tidningen ska fungera. Jag tycker vi bör ta upp detta och bestämma oss för hur arbetsgången ska gå, eller att vi uppmanar Ola att säga till oss hur det ska gå till.

Följande tycker Daniel Schenström. Detta är ett stycke lösryckt ur ett längre inlägg, men jag tror det står för sig självt.
<I>"Jag tycker att huvuddelen av tyckandet om tidningen ska komma från läsarna och det vi ska ägna oss åt är att producera är det bästa vi kan. Om någon vill ha hjälp kan man be om det. Om någon har ett bra förslag kan man posta det i egen tråd. Om förslaget gäller någons specifika artikel kan man fråga denne om den vill ha hjälp. Jag vill lika gärna ha hjälp med mina artiklar som jag vill ha stödhjul på min cykel. Jag hoppas det är klart för det skulle underlätta mitt arbete."</I>

Själv tycker jag att alla redaktionsmedlemmar också kan tycka om tidningen, vi är förhoppningsvis även läsare vi också. Jag tycker också att man borde kunna diskutera innehållet i tidningen och kommande artiklar fritt här på forumet, likaväl som man kan diskutera form och layout, eller hur lång en musikrecension ska vara. Allt som kan göra tidningen bättre och som kan underlätta arbetet kring tidningen tycker jag passar in här.

Jag tycker inte att det skadar att få kunna komma med tips och idéer till folk som håller på att skriva artiklar, för skribenten är fortfarande den som bestämmer hur artikeln ska bli och kan välja om han vill följa ett råd som han fått.

Som komplement till detta forum tror jag det vore bra med en sida med all möjlig information om tidningen finns. Dels en lista över redaktörer och en lista över olika ansvarsområden och vilka som står för dem. Vi bör även ha med en sida med den information som layoutarna vill att man ska följa för att underlätta deras jobb, tex storlekar på artiklar och hur man ska skicka in bilder och liknande. Det kanske också är möjligt att ha en lista över tänkbara artiklar för folk som vill skriva men inte har några egna idéer.

Frågan är dock vad ni övriga tycker, vi bör ju jobba efter det sätt som de flesta tycker fungerar bäst.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

ripperdoc

Myrmidon
Jag tycker du har rätt. Allt bör stötas och blötas så mycket som möjligt innan det trycks i tidningen. En skribent har förstås sin fulla rätt att inte följa andras tips och råd, men jag tycker definitivt att man ska tillåta andra kritisera. Att alla sitter i sitt hörn och skriver tjänar ingen.
I slutändan är det ju Ola:s välkända ord som gäller: "Alla måste arbeta mot samma mål, d.v.s. att Codex blir en bättre tidning" (fritt citerat). Vilket iofs borde vara en självklarhet ;-)
Detta forumet har gott om plats för både diskussioner, tips, tillkännagivanden och dylikt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Ola

Swordsman
Lite praktiskt om hur arbetsgången för artiklar kan läggas upp

1. Ola ber huvudansvariga att ta fram texter, eller så kommer de själva med idéer.
2. Frilansare kommer med egna idéer till huvudansvariga.
3. Huvudansvariga delegerar till frilansare.
4. Skribent författar
5. Text kommer till huvudansvarig och bollas fram och tillbaka till båda är nöjda.
6. Text kommer till korrektur
7. Text skickas till layout
8. Layout trollar fram Codex-tidningen.

Jag tror inte att korrekturen behöver gå vägen tillbaka till skribent. Texten bör var så pass genomarbetead att rättningar av stavfel, meningsbyggnadsfel, m.m. kan utföras utan att innehållet går förlorad.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

Azagthoth

Myrmidon
På det här området tycker jag att det skall finnas en till punkt.

6.5 Text skickas till skribent som godkänner korrekturen

Vad säger ni? Jag tycker i alla fall att punkten 6.5 är självklar (även om det betyder att folk måste hålla deadlines).

/Azagthoth

Snow

Swashbuckler
Jag håller med om att skribenten bör godkänna korrekturen. Men det är det som kan tummas på med minst förlust för att vinna tid. Det kommer antagligen att ta ett par dagar, och ofta bara godkäns korrekturen.

En tanke är att texten kan gå parallellt tillbaka till skribent och layout. I de allra flesta fall godkäns texten, och layout behöver inte bry sig. Om texte ändras kan layout göra förändringen inne i layouten. Detta är bara en tanke, kanske blir det för krångligt att administrera, eller nåt...

Snow
Dead, but still walking around

Azagthoth

Myrmidon
Ja, att skribenten har någon form av veto-rätt låter bra. Men vad tycker layout om det här?

/Azagthoth

Johan Linder

Veteran
Jag tycker att det låter väldigt bra, så länge som skribenten inte ändrar hela texten (blir väldigt tidsödande...).

Det alternativ jag skulle kunna tänka mig skulle i så fall vara att den korrade texten skickas till oss (layout) för att sedan layoutas, när den anses klar skickar vi den till respektive skribent som då kan godkänna texten samtidigt som diverse layoutfel kan upptäckas (typ inkorrekta avstavningar, för stora ordmellanrum m.m.).
Vi försöker redan nu att skicka ut små pdf:er till så många skribenter som möjligt, och jag tror (och hoppas) att det uppskattas!

Vi kommer dessutom att sitta på fast lina till nästa nummer vilket gör det hela ännu lättare.