Nekromanti Arbetsnamn: Tense RPG

Caligo

Swashbuckler
Jag har ju funderat en hel del på samberättelsespel och hur man kan ta inspiration från dem. Jag har ju nu inte fått chansen att faktiskt spela något så att gå rakt på och försöka designa ett är kanske lite knivigt men jag fick i alla fall en idé som jag gillade:

Arbetsnamn: Tense RPG

Background
The game takes place in a a near future. On the surface everything looks normal but unknown to normal people a raging battle takes place behind the scenes. There, in the shadows, are humans with the extraordinary power to bend the future to thier own will – called Destiny Walker.

Who are the players?
The players are all taking roles as members of The Order of Tempus. The Order is a secret organization established to protect mankind against rogue Destiny Walkers (destiner) and the chaos created in their wake.

The powers of a Destiny Walker
A Destiny Walker can control what will happen – in the beginning they can only bend thier own future for a short time but experienced users can change the future for others for a long time to come.

Conflict with other destiners
A destiner cannot control the actions of another Destiny Walker but when faced with an enemy destiner they can try to control what happens to people and actions around the adversary.

What will happen in the game?
The main object of the player characters are to battle evil destiners and their henchmen. The Order of Tempus have it’s own agenda and the Order is trying to keep the normal society outside of the conflicts.

How will the game play look like?
Even though a game master set the basic story and controls the other Destiny Walkers in the world the game play is special in the way that the players through the player characters will actually take control of scenes using the powers to control the future.

Rickard

Urverk speldesign
Caligo said:
A Destiny Walker can control what will happen – in the beginning they can only bend thier own future for a short time but experienced users can change the future for others for a long time to come.

A destiner cannot control the actions of another Destiny Walker but when faced with an enemy destiner they can try to control what happens to people and actions around the adversary.
Det här lät coolt, flummigt och spännande. Berätta mer. :gremsmile:

/Han som föredrar att ha en spelledare i samberättarspel, då den kan styra upp saker som annars skulle bli spretiga, men som har blivit överraskad när det blivit bra i spelledarlösa spel (Psychodrame, någon?)

Caligo

Swashbuckler
Han said:
Caligo said:

Det här lät coolt, flummigt och spännande. Berätta mer. :gremsmile:
Tanken är att spelledaren sätter scenen och kör på "som vanligt" men att spelarna kan på något sätt aktivera sina krafter och därigenom styra vad som händer (edit: och då i spelet berätta vad som händer, vad som sägs etc). Hur mycket som de kan styra skall nog vara hyfsat väl definierat (typ påverka vad någon gör, påverka vad som händer med saker (hur träffar kulan, går bron sönder av tyngden etc)). Man skall kunna påverka olika mycket beroende hur mycket erfarenhet man har.

Olika svåra grejor:
Sin egen framtid/handlingar
Saker som händer i ens närmiljö
Saker som händer andra varelser i närmiljön
Påverka framtiden längre än 10 sekunder
Påverka framtiden längre än 5 minuter
Påverka framtiden 1 timme
Påverka framtiden 8 timmar
Etc.

Mage (WoD) har ju ett slags system att det är enklare att påverka saker som verkar naturliga. Det är enklare att styra ett roulettehjul än att det faktiskt skapas någonting konstigt (som att någon börjar brinna helt spontant).

Helt annorlunda blir det ju att försöka styra framtiden som någon annan försöker styra samtidigt... detta blir ju lite mer av "klassisk" konfliktlösning - och även att skapa/ändra framtiden för att vinna fördelar så att man kan skada/besegra motståndaren.
Kan även tänka mig att man tar ur någon kraftresurs som gör att man kan få slut på kraft och då (lättare) påverkas av andra destiner.

Så är det tänkt :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Hur går man vidare? Tanken är ju att spelarinflytandet/samberättandet skall vara det viktiga i spelet.

Hur gör man för att detta skall bli så roligt som möjligt?

Skall man ha nån spelmekanik som styr karaktärernas krafter eller skall man bara ha riktlinjer?

Är settingen bra? Har tankar om att placera handlingen i någon slags kvasifantasy (steampunk?).

Edit: Skall man kanske välja en mer jordnära setting och karaktärerna är (till synes) vanliga personer i nutid som har dessa krafter? Nu finns det ju inget som hindrat att det finns en massa fräsiga grejor bakom kulisserna ändå men...
Jag tänker lite på Heroes (jag har iofs tröttnat på serien).