Nekromanti Arcadia och andra älvaländer

Dimfrost

Special Circumstances
Hur ligger det till med Arcadia som namn på Älvalandet, egentligen? Har White Wolf ensamrätt på det, eller är det allmänmytologiskt arvegods? Jag antar att det kommer ifrån det grekiska Arkadien, som symbol för ett pastoralt herdelandskap, ellet något, men är det någon som vet mer?

Kort sagt, kan man sno det eller inte? :gremwink:

Dessutom, finns det några andra uttalade namn på Älvalandet, förutom just "Älvalandet" eller "Fairyland" eller "Faërie"?

/Dimfrost, uppskattar onödigt ansträngda allitterationer

Insignia

Swashbuckler
Eftersom de inte hittade på namnet Arcadia så tvivlar jag på att de har ensamrätt på någon definition av det. Om du vill kalla ditt älvaland för samma sak så borde det vara fullt lagligt.

[color:\\"green\\"] Arcadia
A district of the Peloponnesus named after Arcas. It was chiefly inhabited by shepherds and the abode of Pan. According to Virgil it was the home of pastoral simplicity and happiness. [/color]
~ http://www.pantheon.org/articles/a/arcadia.html

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dessutom, finns det några andra uttalade namn på Älvalandet, förutom just "Älvalandet" eller "Fairyland" eller "Faërie"?
"Alfheim" kan det ha funnits något som hette i den nordiska mytologin (om det inte fanns så borde det ha gjort det). Av nostalgiska skäl gillar jag dessutom namnet "Oz".

/tobias

Troberg

Sinister eater
Jag antar att fairieöarna inte är acceptabelt? :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Dessutom, finns det några andra uttalade namn på Älvalandet, förutom just "Älvalandet" eller "Fairyland" eller "Faërie"
Alvhem? Svartalvhem? (Alver är älvor). Tir Na Nog? Penglai? The undying lands? The mist? The mirrorlands? Skugglandet? Har WW verkligen inte fler namn på platsen än "Arcadia" i sina böcker?

'Älvalandet' i 'Efter Istiden' heter Vidblåin (I asatron alvernas 'tredje himmel' i Yggdrasils grenar). Det är egentligen bara platser djupt in i vildmarken där Vävarens magi dröjt sig kvar, och där de gamla alverna, beroende av magin, således lätt kan leva.

- Ymir, tycker sig ha stött på en mängd olika namn på det i WoD, men aldrig just 'Arcadia'...

Feliath

Swashbuckler
Sno på, annars hinner de ikapp dig

Visst kan du sno det, Arcadia har varit ett begrepp i årtusenden. Men oftast som ett namn på Paradiset, inte älvalandet, så se upp lite där.

De vanligaste namnen på Älvalandet är väl Tír Na Nóg och Faërie, åtminstone på Brittiska Öarna, och det är de som är relevanta eftersom det är bunkum att det fornnordisk myt kallar alver skulle vara Tolkienalver (alfar är likadana som dvärgar i allt väsentligt). Avalon förekommer också, liksom Sidhe-hogue (utt. shee-hee ungefär) och dess sentida variant Seelie.

Men eftersom jag mistänker att det här är en dold Teronefråga tänker jag ge dig ett gratisråd om stämningen, vilket är att använda ett beskrivande namn istället, i stil med Skymningslandet eller Landet Bakom Slöjan. Det känns inte som om återkopplingar till vår världs mytologi passar sig där. Fast det vet du förstås bäst själv. :gremsmile:

/Feliath - nu åskar det rejält här

Dimfrost

Special Circumstances
Har WW verkligen inte fler namn på platsen än "Arcadia" i sina böcker?
Det har de säkert, men den enda egentliga erfarenheten av Changeling jag har är den där 24-sidors introduktionen man kan hitta på deras hemsida (som rekommenderas, för övrigt). Jag funderar lite på att köpa spelet, dock.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Sno på, annars hinner de ikapp dig

Men eftersom jag mistänker att det här är en dold Teronefråga tänker jag ge dig ett gratisråd om stämningen, vilket är att använda ett beskrivande namn istället, i stil med Skymningslandet eller Landet Bakom Slöjan. Det känns inte som om återkopplingar till vår världs mytologi passar sig där. Fast det vet du förstås bäst själv.
Naturligtvis har du rätt, men jag lurades bara: det handlar inte om Terone utan om ett ännu namnlöst dogmaspel, där Arcadia skulle figurera i titeln. I Terone kallar jag det bara Älvalandet än så länge, och det fungerar fint. Annars lär det nog bli något i stil med Skymningslandet, precis som du säger.

/Dimfrost

Slarn

Excentriker
Et in Arcadia ego

Dwyemer ska vara en keltisk benämning på stället. Tycker själv att namnet påminner om dweomer.