Nekromanti [Archipelago III] De tre undergångarna

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
Archipelago III - De tre undergångarna
Min wrnugrupp som den har kommit att beskrivas av mig när jag pratar med mina minions bestående av mig, BMOC, slanfan, Ghostface och en icke-forumit (vad jag vet, det kan vara han som är Tamagotchi-Tim! också men det är inte helt troligt), spelar numera >Human, men i början av året så spelade vi Archipelago III och jag tänkte dela med mig av lite erfarenhet.

Det kanske roligaste är hur det började, då jag i vrålan hade ungefär den här diskussionen med BMOC (som jag då aldrig träffat):

BDG: Fan det hade varit kul att spela archipelago nån gång, jag har aldrig fått köra det mer en one-shots och jag tycker det verkar ha en sån potential.

BMOC: Jag har också velat testa archipelago!

Jag: Tisdag?

BMOC: Låter bra.

Gruppen spelar som sagt fortfarande och betydligt mer regelbundet än något annat spelande jag haft i vart fall senaste fem åren.

Hur som haver så drog vi igång med Archipelago III, ingen av oss hade egentligen några större erfarenheter av indiespel, jag tror jag var överlägset mest erfaren genom mina två AW sessioner, två oneshot i Archipelago (II), och 1.5 lady blackbird session.

Världen: Sci-fi/fantasy, planet med jungel, storstad, öar och en adelsklass som kunde flyga.

Teman (eller vad det nu var det hette): Religion, Invasion, Väder, Adel

Roller: Ambitiös tjänsteflicka, korrupt polischef, adelsperson i onåd, alkoliserad utforskare.

Antal kvällar spelade: 4

Saker som fungerade bra: Jag är oerhört förälskad i Archipelago, min tjänsteflicka fick en hjälteresa och slutade som sektledare/Gud över en stor och viktig kult och vi fick ihop flera gripande historier.

Saker som fungerade mindre bra: Systemet blev vi bättre och bättre på, i början hade vi väldigt svårt att använda tex 'help' och att sätta scener var också klurigt, men på slutet tyckte jag att det flöt på mycket bättre. Play slow, man uppmanas (till skillnad från vad jag förstått många andra indiespel) att spela långsamt, det fungerade så där, kanske var det vår tradbakgrund som gjorde att vi spelade långsamt på 'fel' saker, men de historier som blev sämst och där vi ibland inte nådde fram till vald destiny point var helt klart de där vi spelade långsamt och kanske fastnade lite i detaljer. Vi spelade också väldigt linjärt och hade sällan några tidshopp alls vilket det känns som att man borde ha mer (även om det varnas för det också i spelet). Väder var ett rätt dåligt val av tema även om vi hade tankar om naturkatastrofer osv när det valdes så blev det tyvärr ofta rätt krystat. Några i spelgruppen tyckte inte heller riktigt om samberättandet utan ansåg att detta drog ner betyget.

Gruppen: Jag tycker väldigt bra om den här gruppen, jag uppskattar saker som att folk alltid dyker upp när dom sagt, att det är generösa och trevliga människor, och att vi alltid får till ett bra fokus och intresse när vi spelar. Det är också kul att testa lite olika spel med folk som har ett öppet sinne. Gruppens spelstil har blivit rätt mycket explore, culture gaming, step-on-up, vilket inte direkt är så lättöversatt till samberättande spel, och kanske en anledning till att vi inte blev kvar vid just archipelago längre. Själv så är jag verkligen en allätare av rollspel, och även om jag om jag skulle välja kanske är en karaktärsutvecklingssökande känsloknarkare så finner jag stort nöje i den här sortens spelgrupp också (men jag tänkte att det kanske är relevant information för förståelsen av hur vi har tacklat olika spel och vad vi fått ut av dom, det kommer förhoppningsvis nämligen fler spelrappporter)
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Fan vad trevligt skrivet, kram på dig!

Vad betyder step-on-up eller vad du skrev?

Det var nog jag som hade mest problem med skälva samberättandet, fick inte riktigt kläm på det helt enkelt, men jag provar det gärna igen nån gång.

Det vore kul om någon skrev om vårt Solar System äventyr i Prag också, till exempel nån annan än jag. Jag tenderar att glömma av allt för mycket detaljer för att jag ska kunna få ner en text som funkar som spelrapport.
 
Top