Arcs (brädspel) + TTS

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,319
Så, ett brädspel som heter Arcs är på väg ut till er som kickbackade det. Spelet är designat av Cole Wehrle, och illustrerat av Kyle Ferrin (det vill säga samma par som gorde Root och Oath).

Spelet är ett rymdoperastrategispel (kanske vagt släkt med spel som Twilight Imperium), där du sätter bluppar på en karta, bygger rymdskepp och baser, utövar diplomati, driver in skatt och utför räder mot dina fienders baser. Det är dock mycket snabbare än TI (30 minuter speltid per spelare utlovas).

Spelet har fått väldigt fina recensioner (bland annat av Shut Up & Sit Down).

Det finns två sätt att spela: ett ”oneshot”, och en kampanj (som kommer med expansionen Blighted Reach).

Jag känner mig rätt pepp på spelet, och undrar om någon är intresserad av att spela via Tabletop Simulator någon gång i sommar?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,319
2-4 spelare. Tänker mig ett testparti för att slåss med/lära oss TTS-kontrollerna. Om det fungerar bra så kanske vi får feeling och testar kampanjen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,704
Location
Huddinge
2-4 spelare. Tänker mig ett testparti för att slåss med/lära oss TTS-kontrollerna. Om det fungerar bra så kanske vi får feeling och testar kampanjen?
Jag är lite intresserad.
Nu har jag nästan 900timmar i TTS så de kontrollerna kan jag.
Men aldrig spelat arcs, men nyfiken efter alla fina ord som sagts om det.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Jag spelar gärna ett test, jag gillade Root (och i varje fall konceptet av Oath, som jag inte spelat)!

Jag är inte speciellt skicklig strateg eller brädspelare, men hoppas att det finns lite rubber banding inbyggt som gör det intressant. :)

Denna vecka är väldigt fri för mig, så jag kan spela både morgon, dag och kväll alla dagar i veckan, med lite förvarning.

Ska vi sätta ihop en https://rallly.co/-länk för att bestämma tid?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,319
Cool, då tror jag att vi har tillräckligt många spekulanter för att testa att komma överens om en tid.

Ska vi försöka med en redan nu i veckan @Zeedox @Lukas @Bitterknekt ? Minst två, Max fyra spelare.

Första omgången gör vi det så lätt för oss som vi kan (kör med de mest grundläggande reglerna). Vi kör i tabletop simulator (köpes via steam), Arcs plugin (eller vad det heter) hittar du här. Röstchatt via wrållådan (kanalen #kvällsprat).

Jag tar på mig att lära mig reglerna tillräckligt bra för att kunna lära ut dem (men kolla gärna in regler som finns att ladda ner här eller den här YT genomgången.

Förslag: vi kör torsdag eller fredag kväll 20:00 - 22:30 (som längst). Rösta här för vilken dag du föredrar: https://rallly.co/invite/iJjOWftKQWTg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,319
Jag, @Lukas och @Zeedox kan på torsdag, så jag föreslår att vi spikar torsdag 18e juli 20:00 - 22:30 (och/eller så länge vi har kul och orkar).

Max fyra spelare, så det finns en plats öppen om @Bitterknekt har möjlighet att vara med, alternativt, annan inhoppare som är sugen :) .

Vi kör på tabletop simulator, och röstchattar i vrållådan på discord. Jag ser till att läsa på reglerna tillräckligt för att lära ut dem, men kolla gärna lite på egen hand om ni har tid/lust.

Kul!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,319
Låter som den här veckan är körd, jag testar igen någon annan gång!
 
Top