Nekromanti Area burst?

Big Marco

Läskig
Jag tror jag har fattat area blast och close burst, men area burst - hur fan fungerar den? Jag misstänker att jag har fått någon form av mental blockering på texten i PHB för den ger inga svar till mig och exemplet gällande flame strike gör det hela ännu snurrigare.

Finns det någon smartare människa som kan reda ut alla varianter av detta?

Eksem

Champion
Jag förstår det som att man väljer en ruta som centrum för sin burst, och så räknar man rutor ut från den centrum-rutan.

Rising

Vila i frid
Jag förstår det som att man väljer en ruta som centrum för sin burst, och så räknar man rutor ut från den centrum-rutan.
Alldeles riktigt. Man väljer en ruta inom area burstens range, och utifrån den rutan så targetar man samtliga varelser (även varelsen som utför attacken) inom burstens räckvidd (= en area burst 1 skapar alltså en 3 x 3 kvadrat (= dels origin-rutan, och så alla rutor inom 1 rutas räckvidd).

Om det finns väggar och sånt i vägen så måste man kunna dra en line of effect från origin-rutan till varelsen för att den skall kunna targetas.

Eksem har alltså helt rätt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jaha, då blev en del spells lite bättre. Typ icy terrain, som jag trodde bara var på en ruta. Tyckte förstås det var mystiskt att de talade om "each creature" när det bara var en ruta. Jag tänkte mig att det kanske fanns feats som gjorde arean större eller nåt som förklaring.

Flurtis

Hero
Amen marco, ni som har fått "Vexing Cloud" över er så många gånger?

Precis som Eksem skriver så väljer man en ruta som origin square och utgårt ifrån den på samma sätt som en Close Burst.

Goblin Hexern i första encountern i Vattengruvan använde en sådan precis i början. Du kommer ihåg den svarta dimman.

//Flurtis

CapnZapp

Myrmidon
Close nnn = du är ursprungsrutan (och påverkas inte själv)
Area nnn = du kan välja ursprungsrutan (men påverkas själv om du står "för nära")

xxx Burst = Effekten centreras i ursprungsrutan och sprider sig i alla riktningar (även om resultatet blir mer en kub än en sfär)
xxx Blast = Effekten strålar utifrån ursprungsrutan och sprider sig i en riktning (välj en av åtta riktningar)

Således...

Close Burst = en kub centrerad på dig själv
Area Burst = kuben kan centreras på annan ruta
Close Blast = effekten utgår från dig och sprider sig åt ett visst håll
Area Blast = effekten utgår från den valda rutan och sprider sig åt ett visst håll (vet inte om det finns några "area blasts" överhuvudtaget)

Hellzon

Långsamma Vargen
(vet inte om det finns några "area blasts" överhuvudtaget)
En sökning på "area blast" i DDI Compendium antyder att svaret är "nej". Tar man featen Arcane Reach som låter en välja en ruta två steg bort som ursprungsruta för "close"-krafter kan man ju fejka iofs...

/Hällzon - regelnörd