Nekromanti Areaeffektens form(klot , vägg, osv)?

Moghadein

Veteran
När man kastar effekten eld, tillsammans med beröring så kan man göra den med areaeffekt. Måste arean vara en klotformad sfär eller kan det anta andra former? Tex. som en eldvägg, ett halvtklot(framför magiker mot hans fiender) eller som en lång flamma.

Klon

Hero
egentligen är det väl en sfär det handlar om, men jag tycker nog att man skall kunna tillåta att man gör eldväggar och liknande. Kanske skall det kräva att man modifierar besvärjelsen en aning, och då tar det ju tid, och än mer tid om man sedan vill skriva ned det.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Areaeffekter

"Måste arean vara en klotformad sfär eller kan det anta andra former? Tex. som en eldvägg, ett halvtklot(framför magiker mot hans fiender) eller som en lång flamma."

Rent krasst regeltekniskt så är den som en sfär.
Fast om jag som SL fick denna fråga från en spelare så skulle jag tillåta att elden tåg andra former. Men formen måste då bestämmas när besvärjelsen formaliseras.

/Naug

PimPim

Veteran
Areaeffekt ger ju +ob1t6 på besvärjelse slaget per extra meters radie på besvärjelsen. Så om man vill ändra form på arean tycker jag att men helt enkelt kan lägga till ytterligare en obt6 på besvärjele slaget.