Nekromanti Argus?

solvebring

Superhero
Jag har stött på rollspelstidningen Argus ett par gånger nu. Jag undrar - vad är det för blaska?

... Är det en nedrustning av Sinkadus framåt 90-talet eller vad? Tycker det verkar som det av det lilla jag sett av den.

Någon som kanske vet lite mer om den här tidningen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Argus var, om jag inte missminner, mig ett hyfsat välproducerat fansin. Det var alltså inte en professionell gjord tidning och inte npgot som Äventyrsspel/Target Games (eller någon annan rollspelbolagsaktör) stod för.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Argus var föreningen Gamers Guilds föreningstidning. Tidigare hette den Yxan..
Gamer's var en av landets största föreningar, med eget konvent.
Man skrev också äventyr till andra större konvent och var med och bildade Sverok Stokholm.

//EvilSpook

solvebring

Superhero
Okej, så att Anders, Mekanurg, skrivit i/för fanzinet är då en lögn, sanning med modifikation eller bara en engångsföreteelse?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vad var det där för resonemang? :gremtongue:

Bara för Blixt skrivit för den betyder det inte att den har något med Äventyrsspel/Target Games. Det är som att säga att de hade med En Garde! III att göra Anders Blixts namn stod med i boken. :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du kan hitta AB i Argus #10 där han skriver om Wastelands' verklighet, Argus #11 där han skriver om kampanjer i Midgårds tredje ålder, #13 en novell vid namn Oväntat motstånd och i Argus #14 där han skriver om Wastelands' Sverige. Bara att kila ner till hobbyhandlaren på hörnet och skaffa.

Han kanske har skrivit mer, men min samling är inte helt komplett. Men betydligt mer än en engångsföretéelse får vi väl säga att det är.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
solvebring said:
Okej, så att Anders, Mekanurg, skrivit i/för fanzinet är då en lögn, sanning med modifikation eller bara en engångsföreteelse?
Nej det är sant. Han lämnade texter som inte platsade eller passade i andra sammanhang eller som han helt enkelt valde att publicera i Argus.
Han var också mer eller mindre regelbundet i kontakt med föreningen, gav dem förhands-ex. av sina produkter och de gjorde även studiebesök på Äventyrsspel. Mekanurgen var hedersmedlem i föreningen och är det fortfarande.

Rätta mig gärna om jag har farit med osanning Anders. :gremsmile:

//EvilSpook

Edit: Mer info om Gamer's för den som är intresserad : Gamer's Guild Shrine /co Andreas

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
EvilSpook, du har rätt. Jag blev hedersmedlem i Gamers Guild och skickade dem en del artiklar. När Lancelot avvecklades hade jag en del texter liggande och jag ville få dem publicerade. Argus var ett bra medium. Dessutom brukade jag besöka GG:s spelkongress i Fruängen och hålla föredrag varje år. Det kändes alltid väldigt trevligt.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Vi har startat upp igen (Tyvärr utan Tryggve). Vi har dock så liten verksamhet att vi inte gjort något större väsen av oss. Du är givetvis fortfarande hedersmedlem.
Länk

//EvilSpook

Cyberhest

Konträr kverulant
Jag skulle hemskt gärna läsa långa tillbakablickande blogginlägg om de här delarna av svensk rollspelshistoria också (i likhet med Piruetts Sinkadusmåndagar och Anders hamnarbetare-episoder): konvent som arrangerades back in the days, bildandet och framväxten av stora rollspelsföreningar som Gamer's Guild och så vidare.

solvebring

Superhero
Trevligt, trevligt. =) Tackar för alla finfina och upplysande svar.

Man kanske borde försöka leta rätt på en del Argus...

De som ligger på Tradera nu verkar ju ha ett mysigt innehåll. Fast de går väl upp i pris som allt annat.

Iof har jag en lång bit kvar till det att jag har alla Sinkadus, men Argus verkar ju också trevlig.

... solvebring får återigen fanzine- och tidningssug för rollspelsmaterial.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Argus borde inte generera så höga priser. Däremot kan de vara svåra att få tag på. Det låg ett äventyr ute på tradera från en Argus (De brukade ha konventsäventyr som bilaga) som gick för ett häpnadsväckande belopp (300:- eller nåt sånt). Innehållet är väldigt varierande, allt från Mekanurgs artiklar till rent trams.
Lycka till!

//EvilSpook

solvebring

Superhero
EvilSpook said:
Argus borde inte generera så höga priser. Däremot kan de vara svåra att få tag på. Det låg ett äventyr ute på tradera från en Argus (De brukade ha konventsäventyr som bilaga) som gick för ett häpnadsväckande belopp (300:- eller nåt sånt). Innehållet är väldigt varierande, allt från Mekanurgs artiklar till rent trams.
Lycka till!

//EvilSpook
Okej, tackar för infon. =)
Oavsett hur min spelsmak och -stil utvecklats har jag alltid haft ett öga till svenska retroprylar. Ska bli kul att se om man kan nypa några Argus framöver.