Nekromanti Arketyper och egenheter

Telash

Swordsman
Jag har en idé till mitt rollspel som har arbetsnamnet Kontinuum som jag skulle vilja få lite feedback på.
Tanken är att man under rollpersonsskapandet ska kunna välja EN arketyp och EN egenhet.
Arketyperna kommer vara av typen, krigsveteran, sökare (efter sanning), spindeln i nätet (fixare) osv.
Egenheterna kommer vara i stil med vapenfanatiker, anarkist, pacifist, naturbegåvad, hypokondriker med mera.

Arketyperna visar mest vilken typ av yrken rollpersonen kan ha/ ha haft samt vilka färdigheter som blir primära, arketypen ger lite tips på personlighet medan egenheterna har högre tyngd på personligheten. Samtliga egenheter kommer ha tydliga och förhoppningsvis relevanta nackdelar och fördelar.

Tanken är att det ska vara mycket enkelt att välja, bara en av var, samtidigt som det ska ge lite mångfald på alternativen. En krigsveteran som har blivit pacifist, eller en akademiker som är anarkist osv.

Jag kommer även vara tydlig med att man kan i samråd med spelledare skapa egna arketyper och egenheter, vad man ska tänka på då, osv, för de som vill vara flexiblare.

Era idéer om detta?

PS: Jag är inte känslig, all typ av kritik är välkommen så länge den är ärlig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter som ett intressant system; ett snabbt sätt att få ihop en fungerande rollperson med lite personlighet.

Spitfire

Swordsman
enda tanke jag fick är att "egenheter" är ett lite tråkigt ord.

Arketyp funkar, för det är ju den roll som karaktären spelar i en grupp, men "egenhet" kanske borde vara "Karaktärsdrag" eller "Personlighet" eller något.

Telash

Swordsman
Nja, karaktärsdrag betyder iaf för mig en specifik del av personligheten. Alltså har de flesta människor många karaktärsdrag, liknande principen i hjältarnas handbok till drakar och demoner. Karaktär skulle dock kunna funka. Lite mer övergripande.

Personlighet funkar tyvärr inte alls, det skulle helt underminera Arketypens betydelse av personligheten, tanken är att arketyp och egenhet/karaktär (eller någon annan benämning) ska kunna samagera för att skapa rollpersonens personlighet.

Inte för att jag är någon som bryr mig om vilka ord som används, men om konsumenterna kommer störa sig på mina ordval måste jag ju anpassa mig.

Så nu kommer då en tilläggsfråga: Egenhet eller karaktär, eller något annat namnförslag? Vilket tycker ni?

Spitfire

Swordsman
Synonymer.se hade följande förslag till "egenskap"

1 karaktärsdrag, personlighetsdrag, särdrag, drag, kännetecken, beskaffenhet, kvalitet, anlag, själsanlag, sätt att vara 2 ställning, värdighet, roll; i egenskap av såsom
Jag röstar på Kvalitet. Det är ett värdeneutralt ord (saker kan ju vara av både bra och dålig kvalité) som är lätt att komma ihåg och inte riskerar förväxlas med "Grundegenskap" som ju vanligt förekommer i rollspelssammanhang.