Nekromanti Arketyper

Mask_UBBT

Hero
Okej, är det någon här som minns Öriket? Mitt gamla Glad-action-Hyper-high-fantasy spel? :gremgrin:

Nåväl, projektet har legat på is ett tag, men iom tillkomsten av en villig skribent(ph34r m3! Makaber börjar få utomstående skribenter! :gremgrin: ) så har spåneriet börjat.

Vi har kommit fram till att det lämpligaste sättet att göra detta spel är genom att bygga det runt arketyper. Någonstans när vi hade kommit hit kom jag fram till att jag aldrig riktigt lärt mej vag grundstenare i ett arketypsystem är och hur de ser ut. Ännu mindre har jag aldrig tänkt på hur an skulle bygga ett sådan system, så...

...hur gör man? :gremsmile:

Vad är det man ska tänka på? Vilka är de viktigaste aspekterna? Vilka är fördelarna man ska mjölka? Hur ska man lägga upp det? Ska en arketyp vara rasorienterad? Hur många arketyper behöver/borde man göra?

Jag hoppas ni tycker det är lite intressant att snacka om det här, för jag behöver bredda mina vyer i detta, känner jag...

Feliath

Swashbuckler
Så här ser jag det: I sitt idealtillstånd är arketyper en fingervisning av vad som är typiskt i spelvärlden, eller tydligare uttryckt: en lista klichéer. :gremsmile:

Alltså, om det är ett deckarspel har man med Försupen privatdetektiv, Polis med två dagar till pensionen, Desillusionerad gung-ho-typ, Omoralisk och kall FBI-man, etc. I ett medeltidssagospel av klassiskt snitt har man Nobel riddare, Vän prinsessa, Hemligt guldhjärtad tjuv, Tvålfager musikant etc.

Alltså, kanske inget man i just de genrerna skulle tänka sig att spela rakt av, men det är det arketyper är för mig.
Mitt råd är således att du tänker igenom det på det sättet: Vilka är klichérollpersonerna? Vad kännetecknar dem? I regeltermer? Beskrivande dito?
På så vis får nybörjaren något att klamra sig fast vid, efterhand modifiera och slutligen frigöra sig från, medan den mer erfarne (eller bara dumdristige) kan kasta dem för vinden efter ett "Aha, det här är vad skaparen tänkt sig ska vara vanligt".

/Feliath - funderar på arketyper åt Staden och finner sig ha en hel klase utan att ens försöka

Mask_UBBT

Hero
Arketyp-generering

Tacka vare lite intelligent spånande med ignatius_reilly, så har följande system dykt upp...

Det är en arketyp-generator :gremsmile:'

Hehe

Nåväl, det går till såhär;

Man väljer en arketyp, som "Ärrad krigsveteran, bärsärk".
Den ärrade krigsveteranen har då en lite generell bakgrundshistoria, typ "har varit med om många strider, har kännt både nederlag och framgång", etc.

Sedan väljer man ett folkslag utifrån en lista förslag. Denna arketyp skulle kunna ha exempelvis; människa, minotaur, svinmänniska eller nåt...

Varje folkslag skulle kunna ha en egen liten beskrvining, i stil med; "Minoaturer är ofta enstöringar, och ogillar att bebo större städer, etc."

Med hjälp av detta borde man kunna snickra en ok bakgrund till sin rp...

Folkslagsvalet modifierar grundfärdigheterna... Minotaurer är starka, etc...

Om man väljer ett icke-rekommenderat folkslag kan man få vissa saker emot sej, exempelvis är minotaurer inte lämpliga som inbrottstjuvar som springer och skuttar på tak...

Nästa steg blir att man specialicerar sin arketyp med att välja någon inriktning. en magiker kan välja "eldmagi" medan en krigare kan välja "yxa"...

Man får bonus i sin valda inriktning.

Vidare får man sedan lite personliga poäng att dela ut, för att göra arketypen lite extra egen. Duktiga spelledare ser till att spelarna ser till att bakgrunden och färdigheterna stämmer ihop...

Slutligen får man utrustningen...

Det här borde gå fort, det blir ganksa dynamiskt och man får inga magdansande minotaurer(iaf inte till följd av att man inte kunde lista ut vad som var en lämplig kombination)...

/Mask - tror att det blev ganska bra det här...

TomasHVM

Swordsman
Re: Arketyp-generering

Dette høres ut som en helt standard måte å lage rolletyper på. Den virker helt grei, men jeg blir litt skuffet.

Grunnen er at det virker mer spennende ut å skulle bygge rollene sine over arketyper, som i følge min ordbok står for "urbildet på forskjellige mennesketyper" eller "menneskehetens dypest liggende, nedarvede forestillingsmønstre".

Hvilke disse arketypene faktisk er kan jeg ikke svare på, men ditt innlegg fikk meg i hvert fall til å lure på det, og til å slå opp i ordboken. Det finnes sikkert et svar på det i et godt leksikon, eller i en fagbok for psykologi.

Kanskje er den originale ideen din noe å gripe fatt i, noe du bør forske litt i, noe som kan gi enda bedre roller å spille med enn det du skisserer i den siste meldingen?

Genesis

Ni dés ni maître
Ojdå! Lever jag fortfarande?

Nu blev ni allt paffa, va? Det var ett tag sen jag var här. Typ åtta månader eller så, kanske… *ser sig omkring* Inte mycket har förändrats här, inte.

I alla fall. Jag tycker att systemet låter snabbt, smidigt och fungerande, men se till att du inkluderar nått sätt att strunta i arketyper. Efter att ha spelat ett tag så blir man ruskigt trött på de begränsningar ett sånt system erbjuder. Det räcker antagligen med ett simpelt system att skapa sin egen arketyp, med lätta regler.

Mask_UBBT

Hero
Välkommen tillbaka :)

"Jag tycker att systemet låter snabbt, smidigt och fungerande, men se till att du inkluderar nått sätt att strunta i arketyper."

Jorå, nåt sånt hade jag givetvis tänkt mej, och det ska nog garanterat inte vara något problem. Faktum är att det system jag knåpat på, för tillfället, inte verkar komma ivägen för det överhuvudtaget. Det enda jag kan göra är nog peka lite för att visa hur man ska nyttja det system som finns i denna favör...

"Efter att ha spelat ett tag så blir man ruskigt trött på de begränsningar ett sånt system erbjuder. "

Jo, men å andra sidan är jag inte riktigt ute efter samma sak med det här systemet som med mina andra två större rollspel. I dem är jag ute efter att rollpersonerna ska kunna skapa ett band med elaren(eller tvärt om), och att man ska kämpa för att få sin rollperson så välmående som möjligt(alt. vid liv :gremsmile: ). I Öriket är det tänkt att spelandet ska resultera i att man skapat legender. Då är kanske rollpersonen inte måste vara lika individuell, men...

...jag håller med dej.

I övrigt är systemet utformat för att tuffa, spejsade scener upmuntras, vilket givetvis hjäper detta.

/Mask - som nu har varit vaken i ungefär 43 timmar :gremtongue:

Mask_UBBT

Hero
Ber om ursäkt för att min norska är så dålig...

...så jaag hoppas du har överseende med att jag kanske misstolkat vad du skrivit här och var...

Först och främst har jag ingen aning om va "skuffet" är, så jag försöker mej inte ens på första biten... :gremsmile:

"Grunnen er at det virker mer spennende ut å skulle bygge rollene sine over arketyper, som i følge min ordbok står for "urbildet på forskjellige mennesketyper" eller "menneskehetens dypest liggende, nedarvede forestillingsmønstre""

Vad jag syftar på är inte att det skulle vara mer spännande med att skapa ett sytem med arketyper, utan mer passande. Alltså, det faller världen bättre i andan om rollpersonerna är smått stereotypa och tar tio minuter att skapa...

"Kanskje er den originale ideen din noe å gripe fatt i, noe du bør forske litt i, noe som kan gi enda bedre roller å spille med enn det du skisserer i den siste meldingen?"

Tja, arketyper används i flera rollspel, även om de kanske är lite "ute" numer. StarWars rpg är ett sånt där spel. Grejen är dock att jag har mycket dålig koll på hur det hela fungerar, varför jag gjorde det här inlägget...

/Mask - har inget vidare språköra längre

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det kan inte vara så jättesvårt att göra ett gäng (tio?) arketyper, och framförallt inte till ditt spel. Jag menar, det är ju trots allt ett Glad-action-Hyper-high-fantasy spel! :gremsmile:

Arketyper är som Feliath säger en fingervisning om vad som är "vanligt" i världen. Fast inte vanligt vanligt utan vanligt överdrivet. Du skulle kunna ha en barbar som är tre meter hög väger 300 kg och har en yxa som är lika stor. Sen skriver du ner de färdigheter och attribut och egenskaper som en sådan barbar borde ha och ritar en fin bild på honom. Sen fortsätter du med tjuven som kan smyga i skuggor, har silkeslen röst osv. :gremsmile: