Nekromanti Arkham Horror - när man tröttnat på Arkham

Pilzefrau

hon/henne
Så, expansioner!
Min lokala spelförening har nyligen köpt in Kingsport Horror, som verkar riktigt mysigt. Ska pallra mig iväg idag och testa det för första gången, återkommer troligtvis och tycker saker.
Är det någon här som spelat den, och vad tyckte ni?
Vilken expansion är bäst?
Går det att ha mer än en samtidigt, eller blir det för splittrat?
Vissa expansioner bygger även vidare på koncept som infördes i tidigare: guardians infördes om jag minns rätt i The King in Yellow, men ett gäng nya guardians följer med Kingsport. Borde man ha spelat det förstnämnda först, eller funkar det mest som ett nyinförande av samma koncept igen?

Christoffer

It's all pig.
Själv gillar jag alla expansionerna, dock inte testat Kingsport än. Alla har som sin flavour, men skulle nog förespråka att inte köra med alla utan en och en. Speciellt efter de lagt till Herald-grejen. Men det är nog bara min åsikt, dels så ska det bli svårare, vilket alltid är bra, dels så blir det inte så förbenat många nya marker och jox att hålla koll på, vilket också är bra, och sist men inte minst så får man just den expansionens tema väldigt tydligt, vilket jag tycker borde vara hela poängen med expansionerna.

Dunwich Horror är en personlig favorit bland lådorna, och kanske framförallt om man råkar vara runt 4-5 personer som spelar. Är man färre så skulle jag låta bli den och hålla mig till kortexpansionerna.

Karlakarlen

Veteran
Kingsport är min favorit av de stora expansionerna då rifts faktiskt kommer i spel till skillnad från dunwich horror som jag tror aldrig har vaknat, förutom då vi lämnat Dunwich vind för våg med mening så att skrället skulle komma fram. Epic battle korten är också trevliga då de gör slutstrider mer spännande. Dessutom så ha Kingsport den bästa karaktären i mitt tycke: Daisy Walker.

Av de små expansionerna har jag ingen favorit. Black goat of the woods ska komma in denna veckan, kanske blir det den.

Pilzefrau

hon/henne
Nu har vi spelat en gång, och det jag främst tänkte på vad gäller vad som var nytt: rifts kom aldrig i spel. Dock berodde detta på att alla ville se vad som fanns för encounters i Kingsport, så vi hade alltid minst en person där. Detta ledde i sin tur till att monstret kom fram. Vi spelade mot den allseende saken, minns inte namnet, och dog rätt hårt i epic battle. Jag vill testa ett monster som inte fuckar clue tokens, så att Hypnos känns värd att ha. Just nu ville jag testa honom, men han komboade inte bra med Ancient One så vi tog Bast istället. Sen körde vi han som sa åt kultister att ta bort elder signs som Herald, den andre verkade också för jobbig.
Vår spelgrupp är för övrigt inte så bra att vi köper expansioner för att göra spelet svårare. Vi har bara spelat så mycket att vi tröttnat ändå, och tröttnat på att dö för monster vi känner igen.
Vem är nu Daisy Walker, är det skådespelerskan eller bibliotekarien? Vi spelade självklart med endast nya roller, tror det var Martial Artist, Reporter, Dreamer Urchin och Bounty Hunter. De var rätt skoj allihop, men reporter kändes ovärd iom "ingen kan ha för många clue tokens"-grejen.