Nekromanti Arkitektur och planlösning i Jargien

Celledor

Hero
Jag håller på att starta upp en ny grupp och vi kommer börja spela i Jargien då Eon VI boken fokuserar på det samt att jag sällan spelat där innan.

När jag går igenom olika platser som jag kommer vilja ha med så slog det mig att jag kommer behöva visa planlösningar för lite olika byggnader och undrar om detta finns beskrivet någonstans.

Jargien är ju delvis inspirerat av romarriket men finns det någon annan tanke om själva byggnaderna? De bilder som finns är lite otydligt/motsägelsefulla och visar sällan insidan.

Jag tänker mig att jag utgår ifrån planlösningar och hur romarna byggde sina hus och palats när jag konstruerar mina byggnader.
Någon som har några andra tankar om detta?

Min bild är att Jargien är något av en smältdegel vad det gäller kultur, att saker ser väldigt olika ut i olika provinser. Dock tänker jag att sen provinserna inflikades i Jargien har mer och mer Jargisk influens tagit över.

Men i grund och botten jag kollade på hur det var i Rom, blandade in lite annan medeltidsarkitektur, byggde på med slumområden i städerna.

Vet inte om det hjälpte dig, mest en massa svammel ska försöka få in mer konstruktiva tankar sen.

Rhodryn

Hero
Inte igentligen... bl.a för att jag faktiskt inte vet hur Jargiens arkitektur eventuellt är annorlunda... och för att det kanske inte har helt och hållet med arkiketur att göra i sig... men mest för att jag tror att du redan tänkt göra vad jag föreslår.

Jag vet ju visserligen inte hur långt dina spelares karaktärer kommer resa, så det har kanske inte allt för stor betydelse, men försök också titta lite på vad som finns runt om kring varje område.

Det uppenbara är ju så klart att hus kommer se lite olika ut beroende på i vad för omgivning man bor i, vid havet, stora slätter, skog, berg, etc. Klimatet kommer ju också ha betydelse för hur man bygger. Så sådant som material kommer ju antagligen skilja sig åt... specielt bland den normale Jargiens byggnader, för att de inte har pengarna till att kanske forsla in det matertial som behövs för att bygga en "traditionel Jargisk byggnad". Detta har som sagt inte så mycket med arkitektur att göra... eller ja... om traditionel jargisk arktitektur har stora öppna fönster, dörrar, valv, mm, som släpper igenom luft väl, eller något... så kommer ju den arkitekturen inte vara särskilt bra om man bor i kalla bergsområden.

Vad som däremot kan effektera arkitekturen mer, effektera planlösning och hur och var olika typer av rum befinner sig, mm... är vilka deras "grannar" är. Som t.ex provinsen Maulio, de är ju gränsade till Drunok... ett land som Maulio har haft att göra med länge, i allt från politik, handel, krig, och allt vad det nu än kan vara. Detta har ju gjort att Mauliorerna har blivit influerade delvis av Drunok, i allt från kultur, estetik i alla dess former (hårstil, kläder, mm), mat, etc... och en av dessa är ju då antagligen även en tendens till att ta sig an Drunokisk arkitektur och planlösningar. De mer västra delarna av Jargien kommer ju då mer ta åt sig från de länder som finns där. Det är väl de två fronterna, öst och väst, som kommer ha mest inflytande från sina grannar tror jag. För jag tror inte att den norra gränsen tar åt sig allt för mycket av tält/grott-arkitektur från Kamorianerna. XD

Celledor

Hero
Tackar för svar, väcker lite olika tankar och helt klart att Jargien ser olika ut beroende på provins samt att det är en smältdegel av massor med kulturer.

Tror det hänger lite på att jag gillar hur romarna planerade sina hus/palats och är nog mer ute efter planlösningen än själva arkitekturen och materialen de är byggda av. Men det spelar så klart en stor roll hur byggnaderna ser ut överlag.

Ska gå igenom Eon böckerna hemma och se vilka bilder och sådant som finns annars så slänger jag ihop något efter behov.