Nekromanti Armor Proficiency? (DoD6)

Renfield

Swordsman
Ni som spelat Dungeons & Dragons vet nog vad jag menar, men för er som inte gör det får jag förklara.
Att en man/kvinna som levt som en enkel hantverkare hela sitt liv inte är van att ha rustning på sig, och därför inte kan röra sig bättre än en gravid pansarvagn i full plåtrustning, det är fullt förståeligt, men om hantverkaren tvingas ut på åratal av äventyr av någon anledning, och bestämmer sig för att be sin vän riddaren om träning i att bära rustning, för att vänja sig, då är det ju fullt rimligt att han kan lära sig det, eller hur? Så, det jag sitter och funderar på medan jag röker är om man skulle lägga till olika färdigheter för att kunna bära rustning, precis som vapenfärdigheterna. Tänkte mig kanske antingen att man delar in dem i lätt, medel och tung rustning, eller dylikt, eller helt enkelt gör varje rustningstyp till en färdighet, eller en kombination.

Säg att vi tar tyg, läder, och nitat läder som är lätta rustningar allesammans som exempel. Person A betalar en klumpsumma FP för att lära sig röra sig och vara van med läderrustning, men nitat läder är inte samma sak. Men och andra sidan, han har ju redan lite "gratis", så jag funderade på om man därefter halverar kostnaden för resterande lätta rustningar i Person A's fall. Eller kanske så att om han lär sig en typ är det full kostnad. Nästa blir halverad. Den tredje blir 1/3 kosnad, osv, inom samma "viktklass"...

Så tar vi då Person B, som är krigare/riddare och är uppväxt med rustningar, skall han då ha en lägre grundkostnad, en större kosnadsminskning, eller få ett par profociencies från början, utan att betala för dem?
Och skall man då ha olika kostnader för olika yrken? En krigare har mer fallenhet för det, så borde han inte lära sig lättare än en magiker? Men det kanske skulle kunna representeras av att krigaren har ett par profociencies från början?

Kritik, synpunkter, frågor, tack...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Silke

Warrior
Låter jobbigt att göra regler för alla situationer som kan uppstå, så mitt förslag är:
Låt de som har haft rustning på sig ett tag och vant sig vi denna slippa extra modifikationer, medans de som aldrig har haft rustning på sig ha en modifikation.
Varför skall en krigare ha lättare att lära sig ha en rustning på sig än en tjuv om båda har haft rustning hela sin karriär?

Björn Hellqvist

Swordsman
Så, det jag sitter och funderar på medan jag röker

Vad röker du?! /images/icons/wink.gif Jag tror du har fått några saker om bakfoten...

Att en man/kvinna som levt som en enkel hantverkare hela sitt liv inte är van att ha rustning på sig, och därför inte kan röra sig bättre än en gravid pansarvagn i full plåtrustning, det är fullt förståeligt, men om hantverkaren tvingas ut på åratal av äventyr av någon anledning, och bestämmer sig för att be sin vän riddaren om träning i att bära rustning, för att vänja sig, då är det ju fullt rimligt att han kan lära sig det, eller hur?

Fördomen att man är klumpig och otymplig i plåtrustning har upprepats så många gånger att den upphöjts till sanning. Exemplets hantverkare är ovan att röra sig i rustning, då den begränsar rörelserna något, kan eventuellt flytta tyngdpunkten, och gör att man lättare kan drabbas av värmeslag. Riddaren kan möjligen kolla så att rustningen sitter bra och ge några allmänna tips, men resten kommer genom tillvänjning. Jämför med tjejer som ska lära sig gå i högklackat...

(...) ...är om man skulle lägga till olika färdigheter för att kunna bära rustning, precis som vapenfärdigheterna. Tänkte mig kanske antingen att man delar in dem i lätt, medel och tung rustning, eller dylikt, eller helt enkelt gör varje rustningstyp till en färdighet, eller en kombination.

Detta har knappast någon förankring i verkligheten. åtskilliga rustningsplagg är inte märkvärdigare än motsvarande klädesplagg. Varför mecka med ett komplicerat system, när DoD:s rustningar i hög grad har felaktiga vikter, och dessutom är ohistoriska i ett flertal fall?

Och skall man då ha olika kostnader för olika yrken? En krigare har mer fallenhet för det, så borde han inte lära sig lättare än en magiker? Men det kanske skulle kunna representeras av att krigaren har ett par profociencies från början?

Återigen: detta kommer genom bärande och tillvänjning. Man blir inte automatiskt bättre bilförare för att man jobbar på en mack...

http://www.algonet.se/~enda

SoC

Veteran
Tycker det samma.

SoC

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.

Renfield

Swordsman
För det första, jag röker handrullade John Silver, inget annat...
:)

Klargörande verkar behövas angående mitt förra inlägg, vad jag menar med att hantverkaren blir klumpig i rustning är som du säger, ändrad tyngdpunkt, värmeslag, rörelserna blir segare pga av större tyngd än han väntat sig, osv. Det där med gravid pansarvagn var en överdrift, och en medveten sådan. Och de rustningar som inte är märkvärdigare än klädesplagg, skulle då inte kräva någon tid att vänja sig vid, men annars hade jag tänkt mig ungefär att det bara blir ökade minusmodifikationer, (eller minskade när man vant sig) och att de FP som man spenderar på att "lära sig en rustning" då representerar tiden som det tar för honom att vänja sig, under vilken tid hantverkaren antagligen är tröttare än vanligt, kanske har lätta skavsår, osv... Jag hade tänkte mig en väldigt liten summa FP, och ingen kostnad alls för tjockt tyg och andra som är såpass lätta och smidiga. Ringbrynja är iofs ganska smidigt, men vikten kan kännas ovan, osv.. som sagt, det här är bara lösa tankar, jag har inte funderat över det någonting...

Och det jag menade med fallenhet va att Krigaren antagligen haft en del springande i rustningar bakom sig innan han börjat som rollperson. Därav att han kanske får ett par gratis eller nåt...

Som sagt, fortfarande bara lösa tankar...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"

Ryng Silverkorp

Veteran
Min personliga åsikt är att inte befästa allt med avancerade regler. Här är mitt förslag:

Faärdighetsmodifikation*/Rustningsvana
-5/Aldrig burit rustning
-4/Ovan rustning
-3/Viss rustningsvana
-2/Ganska god vana
-1/God vana
0/Frekvent användare

*Färdighetsmodifikationerna kan gälla attacker, eller både attacker och parader. Modifikationerna bör gälla tyngre rustningstyper. Spelledaren bestämmer när rollpersonen använt rustning tillräckligt länge för att minska modifikationen.

Det är förmodligen svårare att lära sig att få på sig en rustning ordentligt, än att lära sig att röra sig i den, om den nu sitter som den ska...

Givitvis är detta ett enbart ett enklare förslag på lössning kring problemet(?).