Ni som spelat Dungeons & Dragons vet nog vad jag menar, men för er som inte gör det får jag förklara.
Att en man/kvinna som levt som en enkel hantverkare hela sitt liv inte är van att ha rustning på sig, och därför inte kan röra sig bättre än en gravid pansarvagn i full plåtrustning, det är fullt förståeligt, men om hantverkaren tvingas ut på åratal av äventyr av någon anledning, och bestämmer sig för att be sin vän riddaren om träning i att bära rustning, för att vänja sig, då är det ju fullt rimligt att han kan lära sig det, eller hur? Så, det jag sitter och funderar på medan jag röker är om man skulle lägga till olika färdigheter för att kunna bära rustning, precis som vapenfärdigheterna. Tänkte mig kanske antingen att man delar in dem i lätt, medel och tung rustning, eller dylikt, eller helt enkelt gör varje rustningstyp till en färdighet, eller en kombination.
Säg att vi tar tyg, läder, och nitat läder som är lätta rustningar allesammans som exempel. Person A betalar en klumpsumma FP för att lära sig röra sig och vara van med läderrustning, men nitat läder är inte samma sak. Men och andra sidan, han har ju redan lite "gratis", så jag funderade på om man därefter halverar kostnaden för resterande lätta rustningar i Person A's fall. Eller kanske så att om han lär sig en typ är det full kostnad. Nästa blir halverad. Den tredje blir 1/3 kosnad, osv, inom samma "viktklass"...
Så tar vi då Person B, som är krigare/riddare och är uppväxt med rustningar, skall han då ha en lägre grundkostnad, en större kosnadsminskning, eller få ett par profociencies från början, utan att betala för dem?
Och skall man då ha olika kostnader för olika yrken? En krigare har mer fallenhet för det, så borde han inte lära sig lättare än en magiker? Men det kanske skulle kunna representeras av att krigaren har ett par profociencies från början?
Kritik, synpunkter, frågor, tack...
"My power is everything, defeat is absurd!"
Att en man/kvinna som levt som en enkel hantverkare hela sitt liv inte är van att ha rustning på sig, och därför inte kan röra sig bättre än en gravid pansarvagn i full plåtrustning, det är fullt förståeligt, men om hantverkaren tvingas ut på åratal av äventyr av någon anledning, och bestämmer sig för att be sin vän riddaren om träning i att bära rustning, för att vänja sig, då är det ju fullt rimligt att han kan lära sig det, eller hur? Så, det jag sitter och funderar på medan jag röker är om man skulle lägga till olika färdigheter för att kunna bära rustning, precis som vapenfärdigheterna. Tänkte mig kanske antingen att man delar in dem i lätt, medel och tung rustning, eller dylikt, eller helt enkelt gör varje rustningstyp till en färdighet, eller en kombination.
Säg att vi tar tyg, läder, och nitat läder som är lätta rustningar allesammans som exempel. Person A betalar en klumpsumma FP för att lära sig röra sig och vara van med läderrustning, men nitat läder är inte samma sak. Men och andra sidan, han har ju redan lite "gratis", så jag funderade på om man därefter halverar kostnaden för resterande lätta rustningar i Person A's fall. Eller kanske så att om han lär sig en typ är det full kostnad. Nästa blir halverad. Den tredje blir 1/3 kosnad, osv, inom samma "viktklass"...
Så tar vi då Person B, som är krigare/riddare och är uppväxt med rustningar, skall han då ha en lägre grundkostnad, en större kosnadsminskning, eller få ett par profociencies från början, utan att betala för dem?
Och skall man då ha olika kostnader för olika yrken? En krigare har mer fallenhet för det, så borde han inte lära sig lättare än en magiker? Men det kanske skulle kunna representeras av att krigaren har ett par profociencies från början?
Kritik, synpunkter, frågor, tack...
"My power is everything, defeat is absurd!"