Nekromanti Arn-filmen [länk]

ripperdoc

Myrmidon
På DN finns en artikel om kommande Arn-filmen. De har hittat en okänd, skäggig skådespelare också, som det påstås följande om:
I Joakims ansikte och blick kan jag se en man som tror på Gud, har sett oerhörda grymheter och kommer hem med ett mål för sitt liv.

(Bättre/sämre än denne herren? :gremwink: )

210 miljoner i budget, högst någonsin i Norden. Jag tror faktiskt det kan bli bra. Man kan gnälla på att Arn-storyn inte har 100%-historisk detalj, man kan klaga på att storyn är lite för mycket Hollywood och man kan klaga rent allmänt på Guillou, men jag ser hellre att svenskar gör en ordentlig medeltidsrulle än att Hollywood gör det. Jag tror det kan bli ganska jordnära och välgjort - fast i värsta fall blir det bara en billig kopia av Kingdom of Heaven... vad tror ni?

Pom

Swashbuckler
Jag blir väldigt trött om folk kommer att klaga på korrektheten i Arnfilmen. Det görs helt enkelt aldrig helt historiskt korrekta filmer som utspelar sig före - säg - 1500-talet.

Däremot är jag lite orolig över att det är just Sverige som skall göra filmen. Svensk film är inte direkt en kvalitetsgaranti om man ser till senare decenniers produktion. Blir det en billig kopia av Kingdom of Heaven är jag fullt nöjd. Påkostad, halvdan film av en stor filmskapare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sett till hur TV-serierna om Carl Hamilton blev så ser jag fram emot hur Arn kan bli. Så länge man bara håller alla som var inblandade i Snapphanar borta från projektet så kan det nog bli riktigt bra!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I det här fallet borde det väl vara möjligt att slippa undan de vanliga fallgroparna när det gäller svensk film. Till exempel följande:

* Inför så mycket socialrealism så att man storknar. Arn hämtar barnen på dagis, det regnar hela tiden, han grälar med barnens mor som han skiljt sig från.

* Allt är kolsvart så fort man ska göra något i mörkret, istället för lite sådär lagom mörkt för att visa att det faktiskt är mörkt, men ändå så ljust att man kan gissa vad som händer.

* Mördaren/brottslingen är i själva verket en av poliserna! (Den här överraskande twisten förekommer i 90 % av alla svenska snutfilmer och -tv-serier. Det borde vara omöjligt att införa i Arn.)

Den här fallgropen är däremot vidöppen:

*Utmärkta skådespelare får repliker som är så knackiga att ingen talang eller träning i världen kan få dem att låta bra, och regin hjälper inte mycket den heller.

/tobias

ripperdoc

Myrmidon
Det diskuterades ju i artikeln vilket språk som skulle användas i filmen. Det konstateras att varken äkta medeltidssvenska eller nutidssvenska skall användas. Nu har dock Guillou sagt sig vara nöjd med den valde manusförfattaren, och är Janne nöjd så kan han inte vara så dålig - låga krav kan ingen anklaga Janne för att ha :gremsmile:

Visserligen är dina exempel saker jag också vill undvika i filmen, men vad jag gillar hos nordiska filmer är att de är mer realistiska och jordnära än Hollywood-produktioner. Tänk bara vad Hollywood hade gjort med Korpen flyger (inte svensk film, men nästan :gremsmile: ).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jordnärhet [Lite OT]

Visserligen är dina exempel saker jag också vill undvika i filmen, men vad jag gillar hos nordiska filmer är att de är mer realistiska och jordnära än Hollywood-produktioner. Tänk bara vad Hollywood hade gjort med Korpen flyger (inte svensk film, men nästan ).
Hollywood kan också bita ihop och hålla sig jordnära när det gäller den typen av berättelser. Korpen flyger påminner på många sätt, både vad gäller miljön (små spridda gårdar) och temat (hämnd) om en western-film. Och bland dem finns det många exempel på jordnära och relativt realistiska berättelser.

Frågan är hur svenska filmmakare klarar av att hantera de delar av Arn som inte ska vara jordnära. Kan de fixa 1000 tempelriddare mot 5000 araber på ett sätt som inte gör det uppenbart att det bara är 50 statister som byter plats och kläder, med lite hjälp från kreativa kameravinklar och klippning. (Jag råkade se en minut av kalkonrullen Druids för någon dag sedan, och jag tror att de på fullaste allvar först visade ett tjugotal marscherande romerska legionärer och sedan exakt samma klipp fast spegelvänt.)

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jordnärhet [Lite OT]

Frågan är hur svenska filmmakare klarar av att hantera de delar av Arn som inte ska vara jordnära. Kan de fixa 1000 tempelriddare mot 5000 araber på ett sätt som inte gör det uppenbart att det bara är 50 statister som byter plats och kläder, med lite hjälp från kreativa kameravinklar och klippning.
Enligt skrytinfon inför filmen så talades det vitt och brett om att masscenerna skulla fixas med datorkraft.

/Anders

Lindenius

Swashbuckler
Du glömde

den här fallgropen:

* Anställa någon eller några av följande skådisar bara för att de är kända namn: Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Kjell Bergkvist, Regina Lund, Pernilla August

//erik. tror att när man har en film där karaktären är berömd, så kan man satsa på mindre utslitna ansikten

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Du glömde

den här fallgropen:

* Anställa någon eller några av följande skådisar bara för att de är kända namn: Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Kjell Bergkvist, Regina Lund, Pernilla August
Hey! Persbrandt gjorde ju en skitbra tolkning av en korsfarare i Tre solar! Bäst i hela filmen typ. Iofs säger ju det inget egentligen utan jag ville väl mest bara lägga till Lena Endre på listan pga hennes prestation i den rullen... :gremcrazy:

Storuggla

Champion
Men, det kan ju inte vara en svensk film! Det förekommer väl inget "hänta ungarna på dagis"-argumenterande, inget "oj vad kul och trevligt det är här i betingförorten, så mysghetto" och inget "åh vad underbara tonåringar är och precis såhär lever de och pratar de och varför tittar ingen på den här filmen"-producerande.

Varför skulle jag vilja se Arn när jag kan se på Stålmannenfilmerna istället? Det är ju samma sak, fast utan svagheten för kryptonit?

Storuggla, ett tusen myrpoäng

Johan K

Gammal & dryg
vad tror ni?
Jag hoppas verkligen inte att det blir nått Hollywoodaktigt av det hela..
Jag tror & hoppas att det blir ganska bra av det här. Har gillat det Guillou gjort i dessa historiska grejer. Så med lite god vilja så tror jag att iaf inte blir så illa pinkat.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Med tanke på att jag inte gillade första Arn-boken alls (jag brydde mig inte om att läsa resten) tror jag att filmen inte heller kommer att falla mig i smaken. Jag tror att det blir styltiga repliker och B-SFX. :gremelak:

Pom

Swashbuckler
Sett till hur TV-serierna om Carl Hamilton blev så ser jag fram emot hur Arn kan bli.
Hm. "Hamilton" var lite kul, men de bägge potatisarna Peter Haber och Stefan Sauk var verkligen spiken i kistan för de serier där de axlade grodmansdräkten.

Spännande hade det däremot varit om Jan G behållit den teknofetischistiska, politiska och alltigenom träaktiga dialogen från Hamiltonuniversumet i sin elvahundratalshistoria.

Hellzon

Långsamma Vargen
Pom said:
Hm. "Hamilton" var lite kul, men de bägge potatisarna Peter Haber och Stefan Sauk var verkligen spiken i kistan för de serier där de axlade grodmansdräkten.
Har Pappa Rudolf spelat Hamilton? :gremshocked: Jösses...
(Jag har svårt att se Beck-filmer för att Beck spelas av omväxlande Pappa Rudolf och Herr Gunnar Papphammar. Jäkla associationsförmåga.)
Annars håller jag med om att Hamilton är kul. Fast jag gillar såna filmer.

Nightowl said:
Korpen flyger är ju en kung fu-film!
Den kan man ju köra med om ämnet kommer upp. Undrar vilken reaktion man skulle få.

/Hällzon - tungur knivur

Balderk

Swashbuckler
B-SFX tror jag inte att det blir. Eller jag hoppas inte det i alla fall eftersom brorsan kommer jobba på filmen inom det området, eller närliggande områden som specialmask. Men han är bra så jag är egentligen inte orolig.

Love Larson

Han jobbar även på "Låt den rätte komma in"- filmen, en film jag ser framemot betydligt mer än Arn.

/Jonas

Ändrat: Sär skrivning :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Bra! Då är produktionen åtminstone indirekt övervakad av detta värderade Forum, så någon form av kvalitet är därmed säkrad.

Håll koll på brorsan åt oss! :gremcool:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Böckerna suger...

...vilket inte bådar gott för filmen. Jag ser inte eventuella historiska felaktigheter som det största problemet utan de träaktiga, småtråkiga och menlösa karaktärerna. Dessutom har jag ännu inte läst en bok av Janne G som inte har lidit av grava Mary-Sue (eller kanske Marvin-Sue) problem. Huvudpersonen känns helt enkelt som författarens idealiserade alter ego (vilket betyder att Janne G antagligen också är en otroligt tråkig stropp med ett kvastskaft uppkört i röven). I bästa fall blir kanske miljöerna och handlingen bra men om författaren själv är inblandad som kommer karaktärerna att bli fullständigt ointressanta. Oavsett så är det ingen film som jag kommer att rusa till biografen för att se. Den lär ju dessutom hamna på svensk tv ganska fort.